InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De Finse onderneming: KONE B.V

De Finse onderneming: KONE B.V

KONE B.V. is een Finse fabrikant die zich voornamelijk richt op het produceren en ontwerpen van roltrappen, liften en automatische deuren. KONE B.V. is opgericht in 1910 en heette destijds Osakeyhtiö KONE Aktiebolag. In 1910 waren de voornaamst verkochte producten van KONE; textiel en medische technologieën van hydraulische infrastructuren voor transport.

KONE B.V.

KONE is marktleider op het gebied van roltrappen en liften. In het begin van 2015 had KONE al 400.000 klanten wereldwijd voor het onderhoud van 900.000 roltrappen en liften. KONE beschikt over 100 vestigingen, deze zijn verdeeld over 50 landen. Het bedrijf biedt ecologisch efficiënte en innovatieve oplossingen betreffende roltrappen, liften, gevelliftinstallaties en automatische deuren. De primaire doelgroep waar KONE zicht op richt zijn: woningbouwcorporaties, aannemers, verenigingen van eigenaren, projectontwikkelaars en facility managers. Onder de secundaire doelgroep vallen onder andere adviseurs en architecten.

Geschiedenis

KONE is opgericht in 1910 onder de naam Osakeyhtiö KONE Aktiebolag. KONE begon destijds eerst met het maken van textiel en medische technologieën, daarnaast hield het bedrijf zich bezig met het ontwerpen van hydraulische infrastructuren voor transport. Indertijd was KONE de dochteronderneming van Gottfrid Strömberg Oy. In 1910 hield het bedrijf zich steeds meer bezig met deursystemen van liften. KONE telde 50 werknemers op het moment dat het bedrijf in 1918 zijn eigen liften begon te produceren en te installeren. In 1924 kocht Harald Herlin het bedrijf KONE over van Strömberg. Herald werd de voorzitter van Raad van bestuur en zijn zoon, Heikki Herlin, werd in 1928 aangesteld als technisch directeur. Zijn kantoor bevond zich in een vroegere margarinefabriek in de Haapaniemistraat in Helsinki. Heikki Herlin werd in 1932 algemeen directeur van KONE.

In 1930 haalde KONE zijn eerste grote contract binnen; een bestelling van een liftgroep met vijf kooien en zijn eerste roltrappen voor het Stockmann warenhuis in Helsinki. In 1957 richtte het zijn eerste buitenlandse filiaal op, met de naam AB KONE Hissar in Zweden.
In 1947, na de tweede Wereldoorlog kreeg KONE de opdracht van de Finse regering om liften, elektrische hijstoestellen en kranen te leveren in het kader van de oorlogsschadevergoeding die aan de Sovjet-Unie moest worden betaald. Door dit programma was KONE gedwongen capaciteit uit te breiden, productieprocessen te rationaliseren en veeleisende productieschema’s na te komen.
In 1950 introduceerde KONE zijn eerste groepssturingen, automatische deuren en hydraulische liften. Heikki Herlin droeg in 1964 zijn functie over op zijn zoon Pekka die sinds 1958 administratief directeur was.

KONE kende in 1987 bloeiende tijden, de recessie begon echter in 1990. Het gevolg hiervan was dat in 1990 KONE de afdeling scheepstransport verkocht, in 1993 de kraan afdeling (Konecranes), in 1994 de houtafdeling en als laatst in 1995 de metaal afdeling. Alleen de liften, roltrappen en deursystemen afdelingen bleven over en KONE ging zich hier op richten. In 1994 nam KONE de Montgomery Elevator Company van de Verenigde Staten over. In 1998 deed KONE een investering van 29 miljoen in een Chinese liftenfabriek. In 1996 werd Antti Herlin de nieuwe CEO van KONE. Rond deze tijd kwam KONE ook met nieuwe producten zoals de KONE EcoDisc hoisting machine en de KONE MonoSpace lift. KONE bracht een vernieuwende constructie op de markt voor liften waardoor het mogelijk was om de machinekamers voor liften compacter te maken. In 2003 nam Matti Alahuhta, de voormalige vicepresident van Nokia Corporation, de positie van Herlin over en werd daardoor de president van KONE Corporation. In 2014 verliet hij deze positie en Henrik Ehrnrooth nam de positie weer over.

In 2007 stopte KONE met het maken van hydraulische liften. Deze werden verplaats door EcoSpace MRL liften. Deze MRL liften waren energie zuiniger en had milieuvriendelijkere onderdelen dan de hydraulische voorganger. KONE was hiermee het eerste die zich richtte op tractieliften. In 2013 had KONE diverse GOOD DESIGN prijzen ontvangen voor de verschillende ontwerpen die zij hadden voor liften. Daarbij stond KONE in 2014 op nummer 12 van groene bedrijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogste gebouw ter wereld: kantoor, woning en ziekenhuisHoogste gebouw ter wereld: kantoor, woning en ziekenhuisWat is het hoogste gebouw ter wereld? Het hoogste gebouw ter wereld is de Burj Khalifa te Dubai. Burj is Arabisch voor t…
Aluminium ramen en deurenSteeds meer huishoudens zien de voordelen van het gebruiken van aluminium ramen en deuren. Ze zijn erg onderhoudsvriende…
Liften, uw leven verrijken met gratis reizenLiften, uw leven verrijken met gratis reizenVeel mensen vinden liften een eng idee. U stapt ook niet elke dag bij een vreemde in de auto. Het kan zijn dat u in het…
Liften - Enkele tipsLiften kan een leuke manier zijn om een reis te maken, of om gewoon van A naar B te gaan. Om de kansen op het krijgen va…
Bronnen en referenties
  • http://www.kone.nl/over-ons/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/KONE
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Kone

Reageer op het artikel "De Finse onderneming: KONE B.V"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 12-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Finse beurs
Schrijf mee!