InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Crowdsourcing, klantenbinding of financiering?

Crowdsourcing, klantenbinding of financiering?

De massa wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Crowdsourcing is tegenwoordig een bekend begrip. Veel bedrijven maken gebruik van crowdsourcing. Het ene bedrijf kiest ervoor om het in te zetten voor klantbinding, een ander bedrijf gebruikt het weer voor de financiering. Toch zijn er diverse vormen van crowdsourcing. Elke vorm van crowdsourcing heeft zijn eigen doel.

Crowd wisdom

Allereerst crowd wisdom. Deze manier van crowdsourcing is niets minder dan een ideeënwedstrijd voor de massa. Een bedrijf legt een vraagstuk voor de massa neer en de massa kan door middel van inzendingen meedoen aan de wedstrijd. Een bekend voorbeeld hiervan is "Maak je smaak" van chipsfabrikant Lays. Lays liet de massa ideeën verzinnen voor een nieuwe smaak. Hier stond een leuke prijs tegenover, namelijk 25.000 + 1% van de omzet. De uiteindelijke winnaar werd "Patatje Joppie". Deze smaak is inmiddels in alle supermarkten te vinden.

Ook de website Battle of Concepts is een voorbeeld van crowd wisdom. Op deze site zetten bedrijven een vraagstuk neer voor de leden van Battle of Concepts. Zij kunnen door middel van het beantwoorden van een vraagstuk, in de vorm van een case, een geldbedrag winnen. Het bedrijf ontvangt alle inzendingen en bepaalt de uiteindelijke prijswinnaar. Hierdoor heeft het bedrijf dus verschillende nieuwe ideeën en oplossingen voor hun vraagstuk in de vorm van een case.

Crowd creation

Het bekendste voorbeeld van crowd creation zijn de filmpjes die op YouTube worden geplaatst. De massa zorgt voor de invulling van de site, namelijk de filmpjes. Behalve YouTube maakt ook Wikipedia gebruik van crowd creation. De massa zorgt ervoor dat de informatie over verschillende onderwerpen wordt aangeleverd aan de site. Het enige wat beide sites doen is het controleren van de filmpjes en de informatie. Ook verschillende tijdschriften maken gebruik van crowd creation, bijvoorbeeld door ingezonden brieven te plaatsen in hun tijdschrift.

Crowd voting

Bij crowd voting wordt de massa niet gebruikt om producten en/of diensten te verzinnen, maar om ze te beoordelen. Een bedrijf plaatst een bepaald product op de site, met als vraag aan de massa om het product te beoordelen. Wanneer het bepaalde product veel positieve stemmen krijgt, kan het product zomaar eens op de markt worden gebracht. Crowd voting zou heel goed gebruikt kunnen worden in combinatie met crowd wisdom. In dit geval verzint de massa een product (crowd wisdom) en wordt dit product ook beoordeeld door de massa (crowd voting).

Crowdfunding

Een van de bekendste vormen van crowdsourcing is crowdfunding. Een bedrijf beschrijft haar plan online en beschrijft hoeveel geld hiervoor nodig is. Aan de massa de vraag om te investeren in dit idee. Dit kan door middel van het bedrijf een geldbedrag te schenken. Vaak staat hier wel iets tegenover, bijvoorbeeld vrijkaarten voor het plan van het bedrijf. Crowdfunding wordt zowel ingezet door bestaande als nieuwe bedrijven. Wanneer het een bestaand bedrijf is, gaat het meestal over een innovatieve nieuwe actie.

Crowd labour

Tot slot crowd labour. Bij deze vorm van crowdsourcing wordt er werk uitbesteed. Een bekend voorbeeld hiervan is Microtask. Bedrijven leveren een vertaalopdracht aan Microtask. Microtask knipt deze opdracht in stukjes en publiceert dit vervolgens. Aan de massa de vraag om, tegen vergoeding, een stukje te vertalen. Op deze manier kan Microtask een volledig vertaalde tekst leveren aan de klant, terwijl zij er zelf niets aan hebben vertaald. Dit is gedaan door de massa.
© 2015 - 2019 Fernando-vis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vormen van gezamenlijke financiering via de crowdVormen van gezamenlijke financiering via de crowdBegrippen als crowdfunding, crowdsourcing, crowdlending of crowdinvesting zijn nog relatief jong. Crowdsourcing beschrij…
Crowdfunding als vorm van financieringCrowdfunding als vorm van financieringMensen die met kleine beetjes zorgen voor financiering van een project en daarvoor premie ontvangen. Een nieuwe trend op…
Bronnen en referenties
  • Innovatie door crowdsourcing: Wijsheid van de massa, door J. Sluijter en J. de Jong

Reageer op het artikel "Crowdsourcing, klantenbinding of financiering?"

Infoteur: Fernando-vis
Gepubliceerd: 12-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!