InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Schrijven van een zakelijk e-book

Schrijven van een zakelijk e-book

Zakelijke e-books nemen toe in populariteit. De kosten van een e-book zijn relatief laag doordat geen drukkosten gelden en geen uitgever aanwezig hoeft te zijn. Een e-book kan eenvoudig in eigen beheer worden gemaakt en worden gepubliceerd op bijvoorbeeld de eigen website. We behandelen de belangrijkste aandachtspunten voor het schrijven van een e-book.

Waarom een zakelijk e-book

Allereerst, waarom zou men eigenlijk starten met het schrijven van een e-book? Het schrijven is tijdrovend en de inkomsten wellicht minimaal (afhankelijk van het onderwerp en de potentiële kopers). Het schrijven van een e-book wordt veelal gedaan door specialisten in een vakgebied. Door het schrijven van het e-book kan op een eenvoudige manier een overtuigend effect worden bereikt. Doordat (potentiële) klanten kunnen lezen over het onderwerp, ontstaat automatisch de gedachte dat de schrijver wel een specialist moet zijn. En terecht! Een e-book heeft dus veelal tot doel om klanten de exportstatus te tonen wat leidt tot meer verkopen op andere gebieden en marktpositie (ook tegenover concurrenten).

Starten met een e-book

Bedenk vooraf goed waar het e-book over dient te gaan. Schrijf alle onderwerpen die behandeld dienen te worden op en start met schrijven. Let op een logische volgorde, neem de lezer mee in het verhaal. Start met een inleiding en zorg dat de lezers niet kunnen verdwalen in de boodschap. Op het moment dat het e-book klaar is laat het dan in eerste instantie lezen door diverse (objectieve) mensen. Vaak lijkt iets logisch voor de schrijver, maar blijkt dit bij andere niet zo logisch te zijn.

Tekstschrijver

Tevreden over de tekst? Het verdient altijd de aanbeveling om de tekst te laten herzien door een professioneel tekstschrijver. Een spel- of taalfout is zo geschreven.

Opmaak

Niet alleen de tekst, ook de opmaak van het e-book is belangrijk. Uiteindelijk is het totale e-book een visitekaartje van de schrijver en / of het bedrijf. Werk met professionele foto's, zorg dat de tekst goed staat uitgelijnd, pagina's goed zijn genummerd, de inhoudsopgave kloppend is. Laat niets aan het toeval over. Indien het budget het toe laat is het aan te raden een professionele ontwerper het e-book te laten ontwerpen/opmaken.

Verkoop

Prijsbepaling

Een zakelijk e-book een prijs meegeven blijft altijd een lastige keuze. De gemaakte uren staan over het algemeen totaal niet in verhouding tot de verkoopprijs. De meeste e-books worden verkocht tussen de 5 en 50 euro. Afhankelijk van de inhoud, onderwerp en populariteit. Een bedrijf wat al een hoge exportstatus heeft vraagt veelal hogere bedragen voor e-books dan startende ondernemers die deze status nog wil verdienen. Houd er rekening mee dat een lage waarde niet per definitie beter is. Wat zal de kwaliteit van een e-book zijn als het maar 3 of 4 euro kost? Daarnaast dient de ondernemer de belasting nog af te dragen, zijn kosten gemaakt voor het ontwerp en de tekstschrijver, gaat het in de administratie. Een bedrag van 10 euro per e-book betekent in de praktijk slechts maar een minimale marge na aftrek van alle kosten.

Marketing

De meeste e-books worden aangeboden op de eigen website van de schrijver. Door middel van een goede verkooppagina worden potentiële kopers verleid tot het kopen van een e-book. Door middel van reclame maken via bijvoorbeeld Google Adwords, Social Media, het wijden van nieuwsberichten en blogberichten kan de populariteit van het e-book toenemen.

Snel rijk?

Een e-book is een eenmalige investering van tijd en opgedane jarenlange kennis. Het lijkt eenvoudig, eenmalig een e-book schrijven en vervolgens in lengtes van maanden of zelfs jaren verdienen. Helaas is de realiteit anders. De prijs van het e-book en de prijs per uur komt zelden overheen. Veel e-books dienen verkocht te worden om enigszins uit de kosten te komen, laat staan om te verdienen. Een e-book is dus geen snel rijk formule, maar meer een nuttig naslagwerk voor (potentiële) klanten. Of als marketingmiddel om de expert status te tonen.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met e-booksGeld verdienen met e-booksE-books zijn een hele goede manier om geld te verdienen. Je kunt zelf e-books schrijven en deze online verkopen, of juis…
Guinness Book Of RecordsHet Guinness Book of Records is een boek dat elk jaar wordt uitgegeven. Het bevat allerlei officieel erkende records.
Jouw boek in de iBookstore?Jouw boek in de iBookstore?Je hebt een boek geschreven! Of een kort verhaal of een gedichtenbundel. Zelf lees je graag op je iPad. In de iBookstore…
Nadelen van E-booksmijn kijk opNadelen van E-booksE-books worden steeds populairder. Met een speciale E-book reader kun je de elektronische boeken lezen. Papieren en gedr…
Het e-book als marketinginstrumentGratis e-books zijn een effectief marketinginstrument. Informatieve schrijvers kunnen hun know-how en vakkenis bewijzen…

Reageer op het artikel "Schrijven van een zakelijk e-book"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 09-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!