InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Online ondernemen. Onzin of zinvol?

Online ondernemen. Onzin of zinvol?

Online ondernemen. Onzin of zinvol? De realiteit leert dat er online uitstekend een onderneming gestart kan worden. Het internet is enorm groot geworden en niet meer weg te denken. Ondernemingen verkassen daardoor steeds meer naar het internet. Vele ondernemers werken zelfs uitsluitend via internet en verdienen zo een maandinkomen of meer. Maar waar moet je beginnen? Vaak wordt voorgespiegeld dat het allemaal gemakkelijk is, dat valt in realiteit nogal eens tegen. Ondernemen via internet is modern. De 'winkelstraat' verplaatst zich steeds meer naar het online winkelen. Uiteindelijk kan geen een ondernemer achterblijven. Als je een eigen zaak hebt, heb je tegenwoordig ook een website nodig om serieus genomen te worden. Mensen zoeken maar al te vaak op internet naar meer gegevens over personen of bedrijven. Op dat moment neem je feitelijk ook al deel aan online ondernemen. Als je wilt dat producten of diensten gevonden worden, zal het internet je een enorme dienst kunnen bewijzen. Steeds meer mensen proberen echter zelfstandig geld te verdienen, als eigen baas. Het internet lijkt ideaal, maar zo gemakkelijk is dat niet. Er is enorm veel competitie, en dat maakt het moeilijk om gezien te worden.

Producten verkopen

Online ondernemen is een breed begrip. Steeds meer mensen proberen hun producten via internet te verkopen en dit is succesvol als het goed wordt aangepakt. Het internet is zo groot geworden dat je je klanten vaak het beste online kunt zoeken. Maar hoe moet je beginnen? Als je een eigen bedrijf hebt zullen potentiële klanten je bedrijf vaak als eerste op internet zoeken en (als het goed is) je bedrijf ook online vinden. Je website is dan meteen het visitekaartje voor je bedrijf. Dus als de site overzichtelijk is en men kan antwoorden vinden op vragen, de site is goed te navigeren, en ziet er professioneel uit, dan is er al veel gewonnen. Wat ook belangrijk is, is de bereikbaarheid van een onderneming. Het is namelijk heel ergerlijk als je een website bezoekt, en je kan de ondernemer achter de website niet goed bereiken. Of je krijgt geen antwoord als je een vraag gesteld hebt. Onbereikbaarheid wekt geen vertrouwen en kan je veel klanten kosten.

Domeinnaam vastleggen

Als je nog geen website hebt voor je bedrijf leg dan minimaal de domeinnaam van je bedrijf vast, anders gaat een ander ermee aan de haal. Als je bedrijf een naam heeft die vaker voorkomt, is de domeinnaam waarschijnlijk niet meer beschikbaar. Je kunt dan naar een naam zoeken die is aangevuld met wat extra woorden. In plaats van 'fietsen' bijvoorbeeld 'nieuwe fietsen.' Voor een eigen bedrijf is een eigen website tegenwoordig wel een must. Deze kan je ook steeds eenvoudiger zelf bouwen met WYSIWYG (What You See Is What You Get Get) software. Het zijn websitemakers waarmee je zonder kennis van ingewikkelde scripttaal, een eenvoudige website kunt bouwen. De kosten voor een dergelijke website zijn niet al te hoog. Je kunt denken aan een tientje per maand voor een eenvoudige website, tot een paar tientjes per maand voor een wat chiquer website. Dergelijke kosten zijn voor een bedrijf in principe aftrekbaar voor de belastingen. Over alles wat je online verkoopt moet je overigens ook gewoon belasting betalen. Als je heel erg weinig verdient zal de belasting waarschijnlijk komen te vervallen, maar je moet de inkomsten wel altijd aan de belasting opgeven.

Zelf een webshop beginnen

Veel mensen gaan er vanuit dat ze het beste een webshop kunnen openen. Dat lijkt eenvoudig en rendabel, maar in de praktijk komt er veel bij kijken. Waarom?
  • Er zijn al miljoenen websites en webshops dus er is veel competitie.
  • Hoe krijg jij bezoekers en klanten naar je website?
  • Hoe word je gevonden bij zoekmachines?
  • Waar vind je software om gemakkelijk een webshop te maken?
  • Welk product verkoopt wel en welk product niet?
  • Wat moet je wel en niet doen als je succes wilt hebben?
  • Hoe weet je of er bezoekers op jouw website komen, komen en hoeveel?
  • Je moet het belang van een goede overzichtelijke website kennen
  • enzovoorts

Goede handleiding

Als je je deze dingen niet afvraagt is de kans dat je webshop een succes wordt, zeer klein. Veel mensen beginnen enthousiast met een webshop. Ze bouwen deze, of laten de website door een ander bouwen. Vervolgens zetten ze er plaatjes van producten in en wachten af of er mensen komen om iets te kopen. Als er dan na drie dagen nog niks verkocht is, zit men al bij de pakken neer. Dat is nergens voor nodig. Populariteit van een website moet groeien en hoe meer concurrentie er is, hoe moeilijker het is om er bovenuit te groeien. De meeste websites of webshops worden gemaakt en verdwijnen na verloop van tijd weer van het internet, puur omdat de meeste mensen niet weten waarom er geen bezoekers komen. Geen bezoekers betekent ook dat je niks verkoopt. Daarom is een goede handleiding met nadruk aan te raden voor iedereen die een eigen onderneming online wil beginnen. Belangrijk is in elk geval:
  • de naam van de website
  • de website moet overzichtelijk zijn en gemakkelijk te navigeren
  • de website moet goed leesbaar zijn
  • er verzorgd uitzien
  • bereikbaar zijn voor vragen en/of opmerkingen
  • producten moeten gemakkelijk te vinden zijn
  • regelmatig updaten van de website bevordert de vindbaarheid bij zoekmachines
  • de website moet snel laden en liever geen vertragende flash bevatten

Verkopen via eBay of Marktplaats

eBay en Marktplaats krijgen dagelijks al ontelbare bezoekers en dus is dit een prima stek om te beginnen als je wilt ondernemen door de aloude methode van kopen en verkopen. Je kunt dan eerst eens kijken of je product goed verkoopt voordat je geld uitgeef aan een webshop. Bovendien ben je verzekerd van bezoekers want eBay en Marktplaats staan heel hoog in de zoekresultaten op Google. Bij eBay kan je zelfs op eBay zelf, een eigen eBay winkel beginnen. Dan heb je eigenlijk geen webwinkel meer nodig.

Succesverhalen, geloof ze niet te snel

Laat je niet gek maken door succesverhalen over methodes waarmee je zogenaamd supersnel geld gaat verdienen. Dit is eenvoudig in 99,9% van de gevallen niet waar en het zijn meestal alleen maar verkoopverhalen met als doel om bepaalde producten te verkopen. De tijd dat je heel snel geld kon verdienen met je computer, is voorbij. De pioniers die aan het begin op internet die kar trokken hebben goed kunnen verdienen, tegenwoordig proberen er echter zoveel mensen geld te verdienen via internet dat je (alleen in Nederland alleen al) waarschijnlijk een van de miljoen(en) bent die dit al geprobeerd hebben of aan het proberen zijn. Succesvol online ondernemen is hard werken. Hou rekening met zo'n 40 tot 60 uur per week als je een redelijk inkomen wilt opbouwen. Methodes die je beloven om online je geld te verdienen zijn meestal achterhaald. Al die informatie kan je gratis op het internet vinden en in een 'methode' wordt deze informatie meestal gewoon nog eens in eigen bewoordingen herhaald.

Beginnende 'ondernemer'?

Als je nog helemaal geen idee hebt hoe je geld wilt verdienen, kan je klein beginnen om te ontdekken welke mogelijkheden er zoal zijn. Bekende manieren om je eerste geld op internet te verdienen zijn bijvoorbeeld:
  • geld verdienen met schrijven van artikelen, mogelijk via article directories maar ook op een eigen website of Blog. Je kunt op een eigen Blog schrijven in opdracht van klanten bijvoorbeeld, of je kunt gebruik maken van Google Adsense of affiliate
  • webshop/productverkoop (zoek een origineel (en/of zeer populair) product)
  • verkoop via bestaande websites zoals eBay en Marktplaats
  • zelf digitale producten maken
Gerelateerde artikelen
Drie manieren om online geld te verdienenDrie manieren om online geld te verdienenEr zijn verschillende manieren om online snel wat extra geld bij te verdienen, zonder hier al teveel tijd aan te bestede…
Online valutahandel, geld verdienen met Forex TradingOnline valutahandel, geld verdienen met Forex TradingWat is online valutahandel? En hoe kun je geld verdienen met Forex Trading? Door online te handelen in valuta kun je op…
Geld verdienen met internetGeld verdienen met internetEr valt veel geld te verdienen met internet. Zo kun je een eigen website of webshop maken, mailtjes beantwoorden, andere…

Reageer op het artikel "Online ondernemen. Onzin of zinvol?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 16-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!