InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Energieleverancier Gazprom

Energieleverancier Gazprom

Energieleverancier Gazprom Gazprom is het grootste bedrijf in Rusland en het grootste aardgasbedrijf ter wereld. Gazprom is een belangrijke leverancier van aardgas en elektriciteit aan diverse Europese landen. In Nederland is Gazprom ook actief, dit geschiedt onder de naam Gazprom Energy. Gazprom is een beursgenoteerde onderneming.

Over Gazprom

Gazprom is het grootste aardgasbedrijf ter wereld. Tevens is Gazprom ook de grootste onderneming van Rusland. Het bedrijf is een belangrijke speler doordat het actief is in meer dan 20 landen. Ook in Europa heeft Gazprom een belangrijke bijdrage in de voorziening van aardgas en in energie. De Russische overheid heeft een meerderheid van het bedrijf in aandelen, doordat het meer dan 50% van de aandelen Gazprom in haar bezit heeft. In maart 2008 was Gazprom het vierde grootste energiebedrijf ter wereld. Deze ranking was gemeten aan de hand van de beurswaarde van de bedrijven. Gazprom had toen een totale waarde van bijna 300 miljard dollar. In hetzelfde jaar kreeg het bedrijf een forse tegenslag te verwerken. Door de recessie daalde de waarde van de aandelen Gazprom, waardoor het bedrijf zakte naar de 47e plaats in de ranking.

Gazprom in Nederland

Op de Nederlandse markt is Gazprom actief onder de naam Gazprom Energy. Het bedrijf waarborgt haar scherpe prijzen en snelle leveringen. Levering van gas en elektriciteit aan de zakelijke markt geschiedt vanuit het kantoor in 's-Hertogenbosch. Dit kantoor werd in 2012 geopend. Gazprom Energy maakt positieve ontwikkelingen door, zo was het aantal aansluitingen in 2013 verdubbeld. Kernwaarden als overzichtelijk, laagdrempelig en flexibel zijn erg belangrijk bij Gazprom Energy. Daarnaast heeft het bedrijf oog voor duurzaamheid. Aspecten als people, planet, profit worden meegenomen in de dagelijkse dienstverlening van het bedrijf. Zo is het pand in 's-Hertogenbosch voorzien van een groen huurcontract om duurzaamheid te waarborgen. Het bedrijf gaat de samenwerking met verschillende bedrijven aan om zodoende het MVO in Nederland te ondersteunen.

Geschiedenis aardgas

Na de Tweede Wereldoorlog was er meer belangstelling voor aardgas. De productie van aardgas maakte een positieve ontwikkeling door. Hetzelfde gebeurde bij de export van aardgas. Daarom werd in 1946 het eerste aardgas geëxporteerd naar Polen. In 1967 bereikte de export van aardgas een hoogtepunt. Door middel van de Droezjba-pijpleiding werd de capaciteit van de export aanzienlijk vergroot. Door de pijpleiding werd een capaciteit van 1 miljard m3 aardgas per jaar mogelijk. Naast Polen werd ook Tsjecho-Slowakije aangesloten op de leiding. Hierna volgde Oostenrijk in 1968 waar het energiebedrijf OMV het eerste West-Europese bedrijf was dat een contract afsloot voor de levering van aardgas afkomstig uit de Sovjet-Unie. Dit contract werd al snel overtroffen door het Italiaanse bedrijf Eni. Eni sloot een contract voor 20 jaar af, met een jaarlijkse gaslevering van 6 miljard m3.

Veroudering leidingen Gazprom

Een belangrijke kanttekening in de successen van Gazprom is de veroudering van het materiaal. De pijpleidingen zijn namelijk veroudert. Normaal wordt er een levensduur van 25 jaar vastgesteld voor dergelijke systemen. Merendeel van de leidingen zijn er al meer dan 25 jaar. Voor het overige gedeelte zal dit binnen nu en 10 jaar het geval zijn. Investeringen om leidingen te vervangen zijn niet makkelijk rond te krijgen. Een gedeelte van de gas wordt op de Russische markt voor een goedkoper bedrag verkocht, vergeleken met de prijs van export gas. De eerder aangeduide daling van de aandelenwaarde in 2008 maakt het voor Gazprom ook niet makkelijker om investeringen rond te krijgen. Wanneer de leidingen niet meer bruikbaar zijn zou er een verschil in vraag en aanbod kunnen ontstaan.

Concurrent Gazprom

LUKoil is de grootste concurrent van Gazprom. LUKoil is de tweede oliemaatschappij van Rusland. Na Gazprom is LUKoil ook de grootste producent van aardolie in Rusland. Het bedrijf heeft een dochterbedrijf voor internationale bedrijfsactiviteiten, LUKOIL Overseas Holding. LUKoil is ook actief in Nederland en België In april 2012 kocht LUKoil 46 tankstations in Nederland en 13 in België.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gazprom
  • http://www.gazprom.com/

Reageer op het artikel "Energieleverancier Gazprom"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 06-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Energiebedrijven
Schrijf mee!