InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Energieleverancier Essent

Energieleverancier Essent

Essent NV is een beurgesnoteerd Nederlands energiebedrijf dat elektriciteit, gas en warmte produceert en levert aan particuliere en zakelijke klanten. Essent is onderdeel van de RWE, een beursgenoteerde onderneming. De onderneming staat genoteerd aan de Duitse aandelen index DAX. Bezitters van de aandelen zijn voornamelijk gemeenten.

Over Essent

Essent NV is een Nederlands energiebedrijf dat opgericht is in 1999. De onderneming heeft haar hoofdkantoor gevestigd in een gerestaureerd pand te 's-Hertogenbosch. Het hoofdkantoor is één van de kanshebbers op het winnen van de Workplace Award 2013. Hierbij komt de titel van van beste kantoor in Nederland. Essen is niet het enige genomineerde energiebedrijf, concurrent Eneco is ook kanshebber. Essent is een van de belangrijkere producenten van elektriciteit, gas en warmte. Deze producten worden geleverd aan zowel particuliere als zakelijke klanten. Essent biedt dit in Nederland en België aan. Essent telt ongeveer 3.800 werknemers. In het verleden was het bedrijf ook aanbieder van internet, telefoon en televisie. Op 1 februari 2007 werden deze producten niet langer meer aangeboden door Essent. De dienst leefde voort onder de naam @home, wat in 2008 werd veranderd in het huidige ZIggo.

Geschiedenis

PNEM/MEGA en EDON zijn de bedrijven waar Essent, na een fusie tussen beide partijen, uit is voortgekomen. Om marktaandeel te vergroten heeft het bedrijf in 2000 51% van de aandelen Stadtwerke Bremen Ag gekocht. Dit bedrijf is op bepaalde gebieden de Essent van Duitsland, maar biedt daarnaast ook producten en diensten aan in deelmarkten. Voorbeelden van deze producten en diensten zijn onder andere telecom, drinkwaterwinning en afvalverwerking. Het bedrijf voorziet in werkgelegenheid voor 4.4000 werknemers en telt ongeveer 320.000 klanten. Van deze 320.000 klanten is ongeveer 90,6% een reguliere consument. De overige 9,4% heeft betrekking tot zakelijke klanten. Daarnaast heeft het bedrijf ook nog 1.100 industriële klanten. In 2000 werd er een omzet van 827 miljoen gegenereerd. Voor verdere expansie werd er in 2000 een bod uitgebracht op de aandelen van sub onderneming Stadtwerke Biefel. Het ging hierbij om een aandelen percentage van 49,9%

Essent heeft in het verleden door verschillende zaken imago schade opgelopen. Enkele voorbeelden:
  • In 2003 kreeg het bedrijf verwijten als teveel stroomstoringen, slechte bereikbaarheid en incorrect facturen.
  • In 2003 kwamen vijf werknemers om bij een centrale.
  • In 2005 werd Essent verweten dat de salarissen en bonussen van de voorzitter van de raad van bestuur te hoog waren.

MVO

Essent doet op diverse manieren mee aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook wel bekend als MVO. Essent is grootste producent van groene energie op de Nederlandse markt. Het bedrijf streeft naar zo min mogelijk uitstoot van schadelijke stoffen. Sinds 2006 verschijnt de jaarlijkse publicatie van het MVO jaarverslag. Hierin staat informatie over het beleid wat gevoerd is gedurende het jaar, en de samenhang met cijfers die betrekking hebben tot uitstoot van schadelijke stoffen. Tot slot investeert Essent nog in diverse maatschappelijke (verantwoorde) projecten. MVO is een steeds belangrijker aspect in het dagelijkse bedrijfsleven. Essent wil hierin de leidersrol nemen van alle energie maatschappijen. De duurzaamheid en MVO is onderdeel van het visite kaartje van Essent.

Tegenhangers MVO

Desondanks dat Essent wel aan MVO doet, zijn er bepaalde punten van kritiek. Zo bouwt het bedrijf nog steeds nieuwe kolencentrales die voor veel vervuiling zorgen. Daarnaast maakt Essen gebruik van biomassa. Biomassa wordt veelal gezien als milieu vriendelijke brandstof maar uit onderzoek blijkt dat het met name erg negatieve effecten heeft op de CO2 productie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Essent.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Essent

Reageer op het artikel "Energieleverancier Essent"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 15-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Energiebedrijven
Schrijf mee!