InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Burger King, de op één na grootste burgerkoning ter wereld

Burger King, de op één na grootste burgerkoning ter wereld

Burger King, de op één na grootste burgerkoning ter wereld Burger King is de op één na grootste fastfoodketen na McDonald's. Het bedrijf is voornamelijk in het land van oorsprong, Amerika, actief. De vestigingen zijn verdeeld over 79 landen.

Burger King

Burger King is een wereldwijde keten van hamburger fastfoodrestaurants. Het hoofdkantoor is gevestigd in Miami-Dade County te Florida , in de Verenigde Staten. Het bedrijf begon in 1953 onder de naam van Insta-Burger King. In 1954 kwam het bedrijf in de problemen op financieel gebied. David Edgerton en James McLamore waren de twee franchisenemers die het bedrijf over kochten. Hierna werd de naam veranderd in Burger King. Aan het einde van het boekjaar 2013 had Burger King meer dan 13.000 verkooppunten, verspreid over 79 landen. Van alle vestigingen is 66 procent gevestigd in Amerika. Burger King heeft in het verleden gebruik gemaakt van diverse franchisevarianten. De licenties die het bedrijf verstrekt aan franchisenemers verschilt per land en regio. De franchiserelatie tussen Burger King en haar franchisenemers is niet altijd vlekkeloos verlopen. In het verleden hebben er verschillende incidenten plaatsgevonden, die uiteindelijk resulteerden in rechtszaken.

Menu

Het menu van Burger King is uitgegroeid van een basisaanbod van hamburgers, frietjes, frisdrank en milkshakes in 1954, tot een groter en gevarieerder productaanbod. Een van de belangrijkste product toevoegingen vond plaats in 1957. Dit product was de welbekende Whopper, het meest kenmerkende product van Burger King. Het bedrijf heeft verschillende menu’s die niet op elke locatie en in elk land verkrijgbaar zijn. Zo is er rekening gehouden met eetgewoonten en cultuur bij het samenstellen van menu’s in diverse landen. Van 2002 tot 2010 heeft Burger King zich voornamelijk gericht op de man in de leeftijdscategorie 18-34. De producten die hierbij werden aangeboden bevatten grote hoeveelheden ongezonde (trans)vetten. Deze targetting heeft op den duur een negatieve image gegeven aan zowel het bedrijf zelf, als diens omzet. In 2011 is het bedrijf begonnen met een hervorming van het menu en het productaanbod. Ook de verpakking werd hierbij onderworpen aan vernieuwingen.

Geschiedenis

De eigenaren van Insta Burger, Keith J. Kramer en Matthew Burns, kochten de rechten voor twee machines. De machines stonden bekend onder de naam: Insta machines. Hier is ook de naam van hun eerste restaurant van afgeleid. Het restaurant was gebaseerd op de Insta-Broiler oven, die uitermate geschikt bleek voor het bereiden van hamburgers. Na de financiële problemen en overname van het bedrijf in 1959 werd het bedrijf gedurende 8 jaar onafhankelijk gerund door David Edgerton en James McLamore. De expansie van het bedrijf bedroeg 250 vestigingen in de Verenigde Staten. In 1967 werd het bedrijf verkocht aan Pillsbury Company. In samenwerking met Dondald N. Smith hervormde het bedrijf aspecten als het menu en het uiterlijk van de restaurants.

Apparatuur

Net zoals het menu, is de benodigde apparatuur voor het maken van de producten ook ontwikkeld in de loop der jaren. De burgers werden altijd geroosterd in het Insta-rooster. Het rooster was in staat om twaalf burgers te roosteren aan beide kant. Toen McLamore en Edgerton eigenaar werden van het bedrijf, besloten ze om de apparatuur te verbeteren. De nieuwe apparatuur werkte door middel van een kettingsysteem waardoor het proces sneller verliep. Gedurende 40 jaar was dit de nieuwe techniek, totdat er snellere roosterapparatuur ontstond.
De apparatuur werd in 1999 getest en is uiteindelijk in 2008 en 2009 verwerkt in alle Burger King filialen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.burgerking.nl/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Burger_King

Reageer op het artikel "Burger King, de op één na grootste burgerkoning ter wereld"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 23-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Amerikaanse fastfoodketens
Schrijf mee!