InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Mc Donald's 's werelds grootste fastfoodketen

Mc Donald's 's werelds grootste fastfoodketen

Mc Donald's 's werelds grootste fastfoodketen McDonald's is 's werelds grootste fastfoodketen en staat voornamelijk bekend om de frietjes en hamburgers. Het bedrijf is de grootste speler in haar branche en staat genoteerd aan de aandelenindex Dow Jones.

McDonald's

McDonald’s is de grootste keten ter wereld op het gebied van hamburger- en fastfoodrestaurants. Het hoofdkantoor is gevestigd in Oak Brook, gelegen in Chicago in de Verenigde Staten. De oorsprong van het bedrijf was een kleine hamburgerketen gerund door Dick en Mac McDonald. In 1955 verkreeg Ray Kroc de rechten van de kleine keten en begon het bedrijf verder uit te bouwen. Dagelijks worden er verspreid over de 35.000 vestigingen, verdeeld over 199 landen, 68 miljoen bestellingen per dag gedaan.

Geschiedenis

Het eerste McDonald’s restaurant werd geopend in San Bernardino. Dit vond plaats in 1940 en werd voltrokken door de broers Dick en Mac McDonald. De broers kwamen met het “Speedee Service Systeem” in 1948, waarna de naamsbekendheid van het bedrijf groeide. Het systeem maakte het mogelijk om zonder bediening aan tafel te voorzien in eten. Door middel van een lopende band werden hamburgers gefabriceerd en naar de tafel gebracht. Ray Kroc suggereerde om meer McDonald’s zaken te openen, waaruit het McDonald’s concern is ontstaan De KSK&W formule die destijds bedacht werd wordt tot op heden nog toegepast in alle McDonald's-vestigingen in de wereld. De KSK&W formule staat voor kwaliteit, service, kraakhelderheid en waar voor je geld. Zaandam was de eerste plaats in Europa waar een McDonald’s restaurant werd geopend, Nederland had hiermee een ‘primeur’. De vestiging werd geopend in 1971 en was toentertijd een partner van Albert Heijn.

Ontwikkeling

Na de openingen van verschillende vestigingen in de Volksrepubliek China en in Rusland, ontstond er een ware rush. Amerikaans fastfood stond destijds symbool voor trendy, hip, cool en welvaart.

McDonald’s speelt ook in op de cultuur en gewoonten van verschillende landen waarin het concern zich heeft gevestigd. Zo wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met de islamitische voedingsgewoonten halal en haram. Een ander voorbeeld is de verkoop van alcohol bij McDonald’s. Zo is dit, in tegenstelling tot Nederland, legaal in Duitsland.

Een van de producten die uitgegroeid is tot de smaakmakers van McDonald’s is de Big Mac en de reguliere hamburger met friet. McDonald’s tracht de geheime formule van de Big Mac burgers geheim te houden. Speciaal voor de kinderen is het Happy Meal menu ingevoerd. Kinderen krijgen naast het eten ook een speeltje wat om de tijd wordt veranderd. In het kader van wat gezonder eten biedt McDonald’s tegenwoordig ook salades aan. McDonald’s staat ook bekend om haar eigen frietsaus die niet in alle landen verkrijgbaar is. Veel landen bieden reguliere ketchup en mayonaise aan, maar in landen als Nederland en België is de bekende gele frietsaus wel verkrijgbaar.

Een zeer invloedrijke ontwikkeling van McDonald’s is de McDrive. Hierdoor werd het mogelijk om snel en gemakkelijk een maaltijd af te halen bij McDonald’s zonder dat je daadwerkelijk in het restaurant hoefde te komen. Vanuit de auto kan er besteld, gewacht en opgehaald worden.

Filialen in Nederland

Nederland telt een totaal van 234 McDonald’s restaurants, waarvan 142 McDrives en 88 zaken gevestigd in verschillende steden. McDonald’s voorziet 17.000 werknemers van werk in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom eten we liever fastfood dan groente of fruit?Waarom eten we liever fastfood dan groente of fruit?Zo'n twee miljoen Nederlanders eten minstens één keer per week in een snackbar of ander fastfoodrestaurant. Als tussendo…
Van hamburger tot indexVan hamburger tot indexEen hamburger is niet zomaar een hamburger. Naast alle beweringen over gezond of niet gezond, zijn er toch veel mensen d…
De geschiedenis van Donald DuckJe zou het niet zeggen, maar hij is al vijfenzeventig jaar. Althans op papier, want voor de liefhebbers van ’s-werelds p…
McDonald's CorporationMcDonald's CorporationHet concern McDonald's is de grootste fastfoodketen van de wereld. Oorspronkelijk komt dit bedrijf uit Amerika.
Wat is fastfoodWat is fastfoodFastfood, bijna iedereen eet het wel eens omdat het bijvoorbeeld lekker is, snel gaat of goedkoop lijkt. De fastfoodkete…
Bronnen en referenties
  • www.mcdonalds.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/McDonald's

Reageer op het artikel "Mc Donald's 's werelds grootste fastfoodketen"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 18-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Amerikaanse fastfoodketens
Schrijf mee!