InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Deutsche Post, de grootste speler van de post

Deutsche Post, de grootste speler van de post

Deutsche Post, de grootste speler van de post Deutsche Post staat ook wel bekend als Deutsche Post DHL. Het is een Duits bedrijf genoteerd aan de aandelenindex DAX. Deutsche Post is de grootste speler ter wereld op het gebied van post.

Deutsche Post

Deutsche Post, ook wel bekend als Deutsche Post DHL, is het grootste postbedrijf van Duitsland. Het bedrijf is daarnaast de grootste in zijn sector (wereldwijd), doordat er ruim 470.000 werknemers werken, verdeeld over meer dan 220 landen. Het bedrijf is de opvolger van het in 1995 geprivatiseerde staatsbedrijf de Deutsche Bundespost. Het bedrijf is sindsdien erg gegroeid door overnames. Het bedrijf staat genoteerd aan de Duitse beurs onder de aandelenindex DAX. Het aandelenkapitaal is verdeeld over drie soorten houders. 25,5% van de aandelen is in het bezit van de Duitse staatsbank KfW. 67,0% is in handen van institutionele investeerders. Tot slot is de overige 7,5% in handen van particuliere investeerders. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Bonn.

Geschiedenis

Deutsche Post ontstond in 1995, na de privatisering van het West-Duitse staatsbedrijf Deutsche Bundespost. In 1998 werden aandelen DHL gekocht door het bedrijf, met in 2001 een volledige overname tot gevolg. Deze overname werd volledig afbetaald in 2002. Naast DHL nam de Deutsche Post in augustus 2003 het bedrijf Airborne Express over. Beide bedrijven werden samengevoegd tot DHL Express. Het volgende bedrijf dat werd overgenomen was het Britse Logistiekbedrijf Exel. Hiermee ging een investering van 5,5 miljard gemoeid. In 2004 bedroeg de gezamenlijke omzet een bedrag van 50 miljard.

In 1990 startte Deutsche Post een e-mail service onder de naam ePost. Tot op heden is deze service nog steeds draaiende onder deze naam. Met gebruik van deze service kunnen klanten berichten versturen en ontvangen met digitale handtekeningen.

Diensten

Het departement post levert rond de 70 miljoen brieven in Duitsland. Dit gebeurt zes dagen per week aan huishoudens maar ook aan kantoren, productiefaciliteiten e.d. Het departement krijgt de meeste van de traditionele brievenpost, voorheen aangeboden door het staatsbedrijf dat vergelijkbare macht had als bij een monopolie. Hierbij werd gebruik gemaakt van het merk Deutsche Post.

Op 1 januari 2008 verstreek het exclusieve recht om brieven van onder de 50 gram te leveren in Duitsland. Dit was het gevolg van de implementatie van de Europese Wetgeving. Diverse bedrijven trachten om de strijd aan te gaan met Deutsche Post en haar monopolie-achtige positie op het gebied van de levering van brieven. Voorbeelden hiervan zijn het Luxemburgse Pin Group en de Nederlandse TNT Post. In 2002 werd Deutsche Post een licentie toegekend waardoor het ook post kon gaan bezorgen in het Verenigd Koninkrijk. Hiermee werd de aloude monopolie van Royal Mail doorbroken.

Sinds januari 2008 heeft Deutsche Post de volgende business units:
  • Mail communicatie: betreft de binnenlandse post service en de internationale post verstuurd uit Duitsland
  • Pers diensten: betreft de binnenlandse distributie van drukwerk als kranten en tijdschriften.
  • Grote distributie: betreft de binnenlandse verkooppunten (postkantoren).
  • Dialoog marketing: betreft diensten voor direct marketing. Een voorbeeld hiervan zijn
  • marktonderzoeken
  • Parcel Duitsland: betreft binnenlandse pakketdiensten.
  • Global mail: betreft binnenlandse- en internationale post in andere landen die onder het overkoepelende merk van DHL vallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektronische brief en hybride postverzendingElektronische brief en hybride postverzendingDe electronische brief (e-brief) en hybride-post-verzending zijn aan een opmars bezig. Kostenoverwegingen, de liberalise…
De Deutsche BankDe Deutsche BankDe Deutsche Bank is een bank die wereldwijd opereert. De bank heeft meer dan 100.000 werknemers. De hoofdkantoren van de…
Postpakket: post verzenden via DHLPostpakket: post verzenden via DHLHet verzenden van post via DHL is relatief goedkoop. DHL maakt onderdeel uit van Deutsche Post en is erg actief op de Ne…
Universele postdienst PostNLPostNL is een beursgenoteerd bedrijf dat voorziet in het verzamelen en bezorgen van post. Het bedrijf is door de overhei…
Deutsche Bank adviseert crowdfunding aan MKB'ersDeutsche Bank adviseert crowdfunding aan MKB'ersDeutsche Bank juicht de ontwikkelingen met betrekking tot crowdfunding toe, wat onder meer blijkt uit een publicatie beg…
Bronnen en referenties
  • http://www.deutschepost.de/de.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Post

Reageer op het artikel "Deutsche Post, de grootste speler van de post"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 16-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Beleggen postbedrijven
Schrijf mee!