InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het Belgische postbedrijf Bpost

Het Belgische postbedrijf Bpost

Het Belgische postbedrijf Bpost Bpost is een beursgenoteerd postbedrijf in Belgie en staat genoteerd aan de BEL 20. Het bedrijf is de grootste speler met betrekking tot de markt van post en diens aanverwante markten.

B post

Bpost is een Belgisch postbedrijf dat sinds juni 2013 beursgenoteerd is. Het aandeel is sinds maart 2014 opgenomen in de BEL 20 beursindex. Voor de naamsverandering in september 2010 stond het bedrijf bekend als De Post. In de Franse gemeenschap stond het bedrijf toentertijd bekend als La Poste en in de Duitstalige gemeenschap was dit Die Post. De naam Bpost is gangbaarder voor de internationale context die het land kent.

Sinds 17 maart 2000 is het bedrijf zelfstandig. De federale overheid sluit contracten af met Bpost die betrekking hebben tot het dienstverleningsniveau wat aangeboden dient te worden. Op 17 januari 2006 hebben verschillende partijen zoals o.a. de Belgische overheid en Bpost een partnerschap tot stand gebracht met als doel om verdere modernisering van het bedrijf zijn intrede te laten doen. In hetzelfde jaar deden nieuwe sorteercentra hun intrede, enkele voorbeelden hiervan zijn: Gent X, Charleroi X en Antwerpen. Oude centra als Brussel X werden vernieuwd. Met de nieuwe sorteercentra ging een investering gemoeid van 200 miljoen euro. Voor Bpost was dit de grootste investering ooit. Het bedrijf genereerde in 2011 een omzet van 2,365 miljard euro. 80% van de omzet wordt behaald met het ophalen en bezorgen van nationale en deels internationale post. Eind 2011 had Bpost 32.000 werknemers in dienst.

Taken

Bpost is het grootste postbedrijf in België met een divers takenpakket. Zo richt het bedrijf zich op alle taken met betrekking tot post en diens aanverwante markten en diensten. Het bedrijf houdt zich vooral bezig met het ophalen, sorteren, transporten van post en pakjes. Daarnaast verzorgt het bedrijf ook de bestellingen van brieven en pakjes. Elke dag, met uitsluiting van zaterdag- zondag- en feestdagen, wordt de post bezorgt. Dit gebeurt door het gehele land en zodoende worden er dagelijks 12 miljoen poststukken verwerkt. Naast de wat reguliere taken, biedt Bpost nog een divers aantal diensten aan. Hierbij kan gedacht worden aan het maken van postzegels met uw persoonlijke logo.

Naast deze taken en activiteiten houdt Bpost zich ook bezig met de communicatie tussen elektronische communicatie en geschreven communicatie. Zodoende biedt het bedrijf en haar dochterondernemingen oplossingen op het gebied van documentbeheer, elektronisch gecertificeerde communicatie, internationale toegevoegde waarde diensten etc. Op het business to business gebied worden de diensten van Bpost voltrokken onder de naam Bpost Business. Het bedrijf biedt de volgende diensten aan: Direct Marketing & Press Distribution, Mail Management & Document Management en Parcels & Express. Bpost heeft een samenwerkingsverband met onder andere Bpost bank en BNP Paribas Fortis. Deze bedrijven bieden een assortiment van bank- en verzekeringsproducten aan.

Aandeelhouders

De aandelen van Bpost zijn in handen van drie verschillende partijen. Dit zijn de volgende:
  • Belgische Staat, bezit van 50 % van de aandelen.
  • Free float, 49,54% wordt verhandelt op de beurs.
  • Personeelsvereniging Bpost, bezit 0,46% van de aandelen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.bpost.be/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bpost

Reageer op het artikel "Het Belgische postbedrijf Bpost"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 10-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Beleggen postbedrijven
Schrijf mee!