InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Universele postdienst PostNL

Universele postdienst PostNL

PostNL is een beursgenoteerd bedrijf dat voorziet in het verzamelen en bezorgen van post. Het bedrijf is door de overheid aangewezen als het uitvoerende bedrijf van de universele postdienst.

PostNL

PostNL N.V. is een Nederlands postbedrijf dat sinds mei 2011 actief is onder deze naam. Het bedrijf was ook actief onder de namen PTT Post (tot 2002), TPG Post (2002-2005), TNT Post (2006-2011). Het bedrijf is sinds mei 2011 beursgenoteerd. Dit gebeurde na opsplitsing van TNT N.V., wat resulteerde in de aparte beursgenoteerde bedrijven PostNL N.V. en TNT Express N.V. PostNL N.V. is een erfgenaam van het Staatsbedrijf der PTT.

Taken

De rijksoverheid heeft het bedrijf aangewezen als de uitvoerende partij van de universele postdienst,(UPD). Hieraan is een divers takenpakket verbonden. Éen van de taken die hierbij komt kijken is dat het bedrijf vijf dagen per week post bezorgt en de brievenbussen leeg maakt. Dit heeft betrekking tot dinsdag t/m zaterdag. Daarnaast dient het bedrijf minimaal 95% van de aangeboden post de volgende dag te hebben bezorgd. Verder moet PostNL waarborgen dat er binnen een straal van 500 meter brievenbussen aanwezig zijn in woonomgevingen met een bewonersaantal van meer dan 5000 inwoners. Naast Nederland is PostNL ook actief in België, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië. PostNL heeft 2.400 postkantoren en er zijn 225 businesspoints. PostNL telt in totaal 66.000 medewerkers. Van deze groep hebben 22.000 medewerkers een functie als parttime postbezorger, tegenover 5.500 fulltime postbodes. Het aantal postbodes is fors afgenomen. De Parttimers zijn vooral degene die PostNL inschakelt, gezien de kosten. De parttimers verdienen minder en kosten daardoor ook minder dan de fulltime postbodes.

Geschiedenis

Het bedrijf TPG Post kwam in 2002 voort uit PTT Post. Het bedrijf genereerde een omzet van 4 miljard euro in 2005. In hetzelfde jaar werden 8,7 miljard poststukken verwerkt, waarvan 3,7 miljard stukken bestemd waren voor Nederlandse bodem.
Op 16 oktober 2006 werd de naam TPG Post verandert in TNT Post. Dit was een onderdeel van TNT NV., een beursgenoteerde onderneming. Als gevolg van de naamsverandering werden er vanaf de beginperiode tot december 2008 wekelijks 100 brievenbussen geplaatst in Nederland.

Op 25 mei 2011 splitste TNT NV zich op in een koeriersdienst en postbedrijf. De voornaamste motivatie voor de splitsing was het verschil in bedrijfsactiviteiten. De koeriersdienst deed zijn intrede onder de naam TNT Express N.V. en het postbedrijf onder die van PostNL. De Nederlandse markt van de post heeft te maken met een krimp. Steeds minder post wordt verstuurd, onder andere door het versturen van e-mails. TNT Express heeft haar zinnen en nadruk gelegd op groei van de netwerken in Europa en in die van opkomende landen. De splitsing bracht bijna eenderde van de aandelen van TNT Express voor PostNL mee. PostNL verkocht in december 2013 bijna 82 miljoen van deze aandelen, met een totale waarde van 507 miljoen. De opbrengst wordt gebruikt voor de schuldaflossing van het bedrijf. Het belang in TNT Express bedraagt na de aandelenverkoop ongeveer 14,8%.

Aandelen

De aandelen van PostNL N.V. zijn genoteerd aan NYSE Euronext Amsterdam. Het aandeel PostNL is opgenomen in de AMX-index. Het Maatschappelijk kapitaal is verdeeld in 1.500.000.000 aandelen. Deze zijn onderverdeelt in 750.000.000 gewone aandelen en 750.000.000 preferente aandelen B. De nominale waarde van elk aandeel bedraagt 0,08.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/PostNL

Reageer op het artikel "Universele postdienst PostNL"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 08-09-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Beleggen postbedrijven
Schrijf mee!