InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bayerische Motoren Werke

Bayerische Motoren Werke

Bayerische Motoren Werke Bayerische Motoren Werke (BMW) is een Duitse beursgenoteerde autofabrikant uit München. BMW is het moederbedrijf van Rolls-Royce Motor Cars. Veder produceren ze auto's onder de naam Mini en verkopen ze motorfietser onder de naam BMW Motorrad en Husqvarna.

Bayerische Motoren Werke

Bayerische Motoren Werke, afgekort en beter bekend als BMW, is een Duitse autofabrikant. BMW is gevestigd in München, waar zowel een fabriek als het BMW museum staat. De hoofdvestiging en museum is ontworpen door een Oostenrijkse architect Karl Schwanzer. In het museum zijn alle hoogtepunten uit de geschiedenis van BMW te bewonderen. Verder zijn er ook studiemodellen te bewonderen die aangeven hoe de toekomst van BMW eruit gaat zien. Naast voertuigen zijn er ook vliegtuigmotoren te bewonderen die uit de beginjaren van de onderneming komen. Het logo van BMW bestaat uit een zwarte ring met de hoofdletters van BMW. Daarbinnen staat een blauw wit geblokt veld. Dit is een verwijzing naar het wapen van Beieren. In 2013 verkocht BMW wereldwijd bijna 2 miljoen auto's. Dat was ongeveer 6 procent meer dan in 2012, toen er ook al een verkooprecord werd gevestigd.

Begin van BMW

BMW is in 1913 opgericht door Karl Friedrich Rapp. Het werd opgericht als vliegtuigmotorsfabrikant onder de naam Rapp Motorenwerke. In de Eerste Wereldoorlog kreeg het bedrijf in 1916 de opdracht om V12 motoren te bouwen voor Oostenrijk – Hongarije. Hiervoor had Rapp de investeerders Camilo Castiglioni en Max Fritz nodig. De snelle uitbreiding zorgde voor problemen waardoor Rapp het bedrijf verliet. De leiding werd overgenomen door Franz Josef Popp en de naam werd in 1918 veranderd naar BMW AG. Na de Eerste Wereldoorlog werd de BMW fabriek tijdelijk gesloten en na de heropening gingen ze spoorwegremmen produceren. In 1922 wordt BMW aan Bayerische Flugzeug Werke verkocht.

De eerste auto's van BMW

In 1928 nam BMW de autofabriek Eisenach AG over waar de Dixi werd gebouwd. Dit was voor BMW de start als autofabrikant. In maart 1929 werd de eerste auto door BMW geproduceerd, een afgeleide van de Austin Seven. De eerste echte eigen auto’s van BMW werden vanaf 1933 geproduceerd. Dit waren vooral 6 cilinder sportwagens en sedans, waardoor BMW een naam als bouwer van sportieve auto’s kreeg. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW de groot leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van voertuigen aan de Wehrmacht. De fabrieken van BMW werden op het einde van de oorlog gebombardeerd of in beslag genomen door de Sovjet – Unie. Deze gingen de BMW ontwerpen nabouwen. Na de oorlog herstelde BMW zich en bouwde ze vooral motorfietsen. Vanaf de jaren 60 werden de tweecilinder tweewielers niet alleen populair bij overheidsdiensten maar ook bij het grote publiek. Begin jaren 80 maakte BMW de fout om te willen stoppen met de populaire boxermotor. Na protesten werd dit besluit snel terug gedraaid en sindsdien heeft BMW de boxermotor verder ontwikkeld tot een modern blok met 4 kleppen per cilinder en dubbele bougie.

Uitbreiding BMW

BMW nam in 1994 het Britse automerk Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls - Royce van Volkswagen, maar kreeg wel de rechten op de naam. In 2000 werd Rover in tweeën gedeelte waarbij BMW de rechten op de Mini behield. De originele Mini werd van 1959 tot 2000 geproduceerd door de Britse autofabrikant Rover. In 2002 bracht BMW een retro versie uit van de vroegere Mini. Dit werd een groot succes, waardoor er verschillende modellen zijn uitgebracht.

Modellen van BMW in 2014:

  • 1 Series (E81) (sinds 2004) Coupe en cabrio
  • 2 Series (F22) (sinds 2014) Coupe en wagen
  • 3 Series (E93) (sinds 2007) cabrio
  • 4 Series (F32/F33/F36) (sinds 2014) Coupe en cabrio
  • 7 Series (F01) (sinds 2008) Sedan
  • 5 Series (F10) (sinds 2009) Sedan en wagen
  • 6 Series (F12) (sinds 2010) Coupe en cabrio
  • 1 Series (F20) (sinds 2011) Hatchback
  • 4 Series (sinds 2014) Coupe
  • 3 Series Gran Turismo (sinds 2013) Progressive Activity Sedan
  • BMW i3 (wordt in 2014 gelanceerd) Sedan (is een elektrische auto)
  • X1 (sinds 2009) Compact Crossover SUV/Sports Activity Vehicle (SAV)
  • X3 (F25) (sinds 2010t) Compact Crossover SUV/Sports Activity Vehicle (SAV)
  • X5 (E70) (sinds 2006) Compact Crossover SUV/Sports Activity Vehicle (SAV)
  • X6 (E71) (sinds 2008) Sports Activity Coupe
  • Z4 (E89) (sinds 2009) Sports Roadster

BMW op de beurs

BMW is beursgenoteerd aan de Duitse beurs, bij de DAX index. De grootste aandeelhouder is de familie Quandt met 46,7%.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW
  • http://www.bmw.nl/nl/home.html
  • http://www.nu.nl/beurs/3673868/verkopen-bmw-blijven-groeien.html

Reageer op het artikel "Bayerische Motoren Werke"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 27-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Beleggen Autobedrijven
Schrijf mee!