InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Volkswagen Groep

Volkswagen Groep

Volkswagen Groep Volkswagen Groep is een Duitse autofabrikant die beursgenoteerd is aan de Frankfurt beurs. Het is de grootste autofabrikant van Europa. Verschillende bekende automerken vallen onder de Volkswagen AG groep, zoals Volkswagen, Audi, Seat en Porsche.

Volkswagen AG

Volkswagen is de grootste autofabrikant van Europa en van de wereld in omvang vierde. AG staat voor Aktiengesellschaft, dit betekent vennootschap op aandelen. Soms wordt het bedrijf ook als de Volkswagen groep aangeduid. Volkswagen AG heeft 44 fabrieken in 18 landen. De hoofdvestiging zit in Wolfsburg Nedersaksen. In 2006 heeft Volkswagen AG ruim 5,7 miljoen auto’s geproduceerd. Ze hadden toen een marktaandeel van 9,1% in de personenauto’s. Binnen Europa was dit marktaandeel 18,9%.

Geschiedenis van Volkswagen

Wanneer Adolf Hitler in 1933 in Duitsland aan de macht kwam, had hij het plan om een zuinige gezinsauto te laten produceren. Ferdinand Porsche mocht het prototype bouwen, wat later bekend werd als de Volkswagen Kever. De Duitse automarkt was van mening dat de auto niet voor de gewenste bedrag op de markt kon worden gebracht. Daarom kreeg Deutsche Arbeitsfront (DAF) toestemming om auto’s te produceren. In 1937 werd hiervoor de Gesellschaft zur Vorbereitung de Deutschen Volkswagens mbH opgericht. In 1939 was het een besloten vennootschap waarvan alleen de overheid aandelen in handen had. De productie van de Kraft durch Freunde Wagen vond plaats in een fabriek bij het dorpje Fallersleben. Rondom de fabriek ontstond er een stad die later Wolfsburg werd genoemd. In de oorlog werd de nieuwe fabriek gebruikt voor militaire productie.

Na de oorlog in 1945 was de fabriek onder bestuur van Britse militairen. Deze lieten er auto’s produceren voor eigen gebruik. Eind jaren 40 kwam de Kever op de markt, deze Kever was in de jaren 50 het symbool voor de Duitse wederopbouw. In 1949 droegen de bezittingsautoriteiten het bedrijf over aan de deelstaat Nedersaksen, waardoor Volkswagen een staatsbedrijf bleef.

Volkswagen AG naar de beurs

In 1960 werd Volkswagen omgezet in een beursgenoteerde vennootschap, Volkswagenwerk AG. Er werd 60% van de aandelen verkocht aan beleggers. Geen enkele aandeelhouder kon meer dan 20% van het stemrecht in het bedrijf uitvoeren. De Bondsstaat en de deelstaat Nedersaksen hadden allebei 20% van de aandelen waardoor ze het zeggenschap in handen hielden. De opbrengsten van de aandelenverkoop ging naar de VolkswagenStiftung. Dit is een organisatie die wetenschappelijk onderzoek bevordert, waarvoor jaarlijks 100 miljoen beschikbaar wordt gemaakt.

Uitbreiding Volkswagen AG

In 1965 nam Volkswagen Auto Union over van Daimler Benz. Het bleef een zelfstandige dochtermaatschappij, wel werd het merknaam DKW vervangen door het historische merknaam Audi. In 1969 werd het bedrijf samengevoegd met het door Volkswagen overgenomen bedrijf NS. In 1993 werd de kleinzoon van Porsche chef van Volkswagen. Hierdoor werden in 1998 de merken Bugatti en Lamborghini overgenomen. In dat zelfde jaar was er getouwtrek met BMW over de verkoop van Rolls-Royce, uiteindelijk behield Volkswagen het merk Bentley. In augustus 2009 werd bekend dat Volkswagen en Porsche integreren tot één groep in 2011.

Merken van Volkswagen AG

Volkswagen AG heeft verschillende merken en deze zijn sinds 2002 verdeeld in twee groepen.

De Volkswagen groep met:

  • Volkswagen personenauto’s
  • Volkswagen vrachtauto’s
  • Skoda
  • Bugatti
  • Bentley
  • Porsche
  • Scania

De Audi groep met:

  • Audi
  • Seat
  • Lamborghini
  • Ducati

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_AG
  • http://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/algemeen/geschiedenis#

Reageer op het artikel "Volkswagen Groep"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 14-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Beleggen Autobedrijven
Schrijf mee!