InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het bedrijf Bosch

Het bedrijf Bosch

Robert Bosh of Bosch is een Duitse elektronicabedrijf. De multinational heeft een hoofdvestiging in Gerlingen, in de buurt van Stuttgart, Duitsland. Het bedrijf is ’s werelds grootste leverancier van auto-onderdelen. In 1886 werd de multinational opgericht door Robert Bosch in Stuttgart. De kernproducten van Bosch zijn auto-onderdelen, bouwproducten (huishoudelijke apparaten , elektrisch gereedschap, beveiligingssystemen en Thermotechnology) en industriële producten. Tevens is Bosch een van de eerste bedrijven die het gebruik van zachte robots in zijn fabrieken gebruikt.

Geschiedenis

In 1886 werd Bosch opgericht als 'Werkstätte für Feinmechanik und Elektrotechnik' door Robert Bosch in Stuttgart. In 1897 slaagde Robert Bosch erin om zijn magneetontsteking in een auto te installeren. Hierdoor had Robert Bosch de oplossing gevonden voor één van de grootste technisch problemen waarmee de automobieltechniek worstelde en werd hij meteen een succesvolle toeleverancier in de automobielsector.
In 1913 kwamen er lichtsystemen. Hierop volgde in 1927 de dieselinjectiesystemen en in 1951 de benzine-injectiesystemen. Na de komst van de digitale elektronica in de auto werden er in 1979 ontsteking en benzine-injectie geïntegreerd in motormanagementsystemen.

Activiteiten

Automobieltechnologie

De automobieltechnologie maakt 59% uit van de totale omzet. Hiermee is dit de grootste divisie van Bosch.
Bosch is actief op de volgende terreinen: randapparaten voor aandrijfsystemen, technologie en service voor de autohandel, passieve veiligheid in voertuigen, technologie en concepten voor informatie en communicatie in auto’s, injectietecchnologie voor verbrandingsmotoren, alternatieve aandrijfconcepten, rijhulp- en comfortfuncties en systemen voor actieve en passieve veiligheid in voertuigen.

Industriële technologie

De dochteronderneming van Bosch ‘Bosch Rexroth’ is een leverancier van alle technologieën voor aandrijf-, besturing- en verplaatsingstoepassingen. Bosch heeft zich gespecialiseerd in proces- en verpakkingsinstallaties voor de farmaceutische, voedingsmiddelen- en snoepindustrie.

Consumentenproducten en bouwtechnologie

Op het gebied van consumentengoederen en bouwtechnologie richt Bosch zich op elektrische gereedschappen, verwarmingstechnologie en veiligheidssystemen. Wereldwijd is Bosch een van de grootste fabrikant van draagbaar elektrisch gereedschap. Het bedrijf heeft onder andere de merken Bosch, Skil, RotoZip, Freud, Hawera en nog veel meer andere merken tot haar beschikking.

Mobiele telefoons

Bosch was ook een maker van mobiele telefoons. Dit heeft het bedrijf maar voor een korte periode gedaan. Het bedrijf heeft 3 mobiele telefoons ontwikkeld in het jaar 1996. Deze drie mobiele telefoons waren de Com 906, Com 738 en World 718. In 1997 kwamen er nog twee andere telefoons bij: de Com 207 en Com 607. In 1998 kwam de Com 908 uit. De laatste telefoons werden in 1999 geproduceerd. Dit waren de Com 509, de 909 Dual en de 909 Dual S.

Vestigingen

Bosch is een wereldwijd bedrijf. Wel zijn de meeste planten en medewerkers van het bedrijf gevestigd in Duitsland. In Duitsland zijn er 112.300 werknemers. Robert Bosch LLC heeft hoofdkantoren in Farmington Hills. In Palo Alto en California is de Research Technolgy Center gevestigd. Bosch biedt in Noord-Amerika ongeveer aan 24.750 mensen in 80 locaties werk aan. In 2006 behaalden zij een omzet van 8,8 biljoen dollar. Verder zijn er ook nog andere Bosch dochterondernemingen in onder andere Brazilië, India, Frankrijk, Portugal, Japan, Spanje, Italië, Zwitserland, Zweden, Rusland, Polen, Tunesië, Turkije en nog vele andere landen. In meer dan 50 landen heeft Bosch 281.717 mensen in dienst.

Eigenaarsstructuur

Robert Bosch Stiftung GmbH heeft voor 92% de kapitaalaandelen in handen. De meerderheid van de stemmen zijn in het bezit van Robert Bosch Industrietreuhand KG. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bosch - verdwenen Waddeneiland bij SchiermonnikoogBosch - verdwenen Waddeneiland bij SchiermonnikoogEnkele eeuwen geleden was de rij Waddeneilanden een aantal eilanden rijker. Tot in de late Middeleeuwen lag voor de kust…
recensieDe geheime boodschap van Jeroen BoschOogverblindend mooi. Dat is het boekwerk over Jeroen Bosch (1450-1516) van de auteur Dick Heesen. Dit naslagwerk met maa…
Den Bosch, dé stad van het zuidenDen Bosch, dé stad van het zuidenEigenlijk komen er wel enkele steden in aanmerking voor de titel “dé stad van het zuiden”, maar Den Bosch heeft een comb…
Klussen: elektronica – hoe en watKlussen: elektronica – hoe en watIn onze maatschappij heb je heel veel met elektronica te maken: computers, televisies, digitale camera's, mp3-spelers, e…
Jeroen Bosch (1450 – 1516)Jeroen Bosch (1450 – 1516)Het bezichtigen van een schilderij van Hiëronymus Bosch doet veel mensen vermoeden dat hij krankzinnig was of tijdens he…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Bosch_GmbH
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bosch_(bedrijf)

Reageer op het artikel "Het bedrijf Bosch"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 05-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Elektronicabedrijven
Schrijf mee!