InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > De blauwe economie

De blauwe economie

De blauwe economie Economie betekent letterlijk huishoudkunde. Een wetenschap welke bestudeert hoe de mens met schaarse middelen handelt om zijn behoeften te bevredigen. Onder ander een van de basisbehoeften van de mens: voedsel. De blauwe economie gaat uit van de natuur, gaat uit van wat lokaal voor handen is. De naam blauwe economie is gegeven omdat, vanuit de lucht gezien, onze aarde grotendeels blauw is door de blauwe lucht en het blauwe water.

Verschillende soorten economie

De primaire of eerste sector

De sector van de landbouw, veeteelt, visserij en bosbouw. De primaire sector betreft de grondstoffen uit en van ons land en zee. Voorzien aan de eerste behoefte van mensen: aan voedsel. Grondstoffen als groentes (landbouwers), vlees(veeboeren, vissers en jagers) en grondstoffen als gas, steenkool, klei en grind. Behoefte van mensen om warm te wonen en om begaanbare straten te willen.

De secundaire of tweede sector

De producten uit de primaire sector worden verwerkt. De industrie wordt de secundaire sector ook wel genoemd. De fabrieken, bedrijven en beroepsmensen die de grondstoffen van het land, de koeien van de agrariër en bijvoorbeeld de kool van de landbouwer, deze producten geschikt voor consumptie maken

De tertiaire of derde sector

De dienstverlenende sector. De tertiaire sector betreft commerciële dienstverleners. Bedrijven, variërend van grote ondernemingen met wel duizenden werknemer tot het eenmansbedrijf, die met de verkoop van hun diensten winst willen maken. Winkels, horeca, kappers, transportbedrijven, artsen, uitzendbureaus, accountants, advocaten, adviseurs en bijvoorbeeld ICT bedrijven.

De quartaire sector

De niet-commerciële dienstverlening zonder winstoogmerk. In deze sector vallen de overheidsdiensten en de door de overheid gesubsidieerde diensten. Voorbeelden zijn ziekenhuizen, verpleeghuizen, brandweer, defensie, gezondheidszorg, sociaal werk, onderwijs en cultuur.

Vanuit de lucht gezienVanuit de lucht gezien

Waarom de term blauwe economie

Als reactie op de term groene economie is onder andere gekozen voor de term blauwe economie. Ons kabinet kiest voor duurzame ('groene') economische groei (net als veel overheden in Europa). Groene groei betekent, volgens de overheid dat de economie in omvang toeneemt zonder dat dit nadelig is voor klimaat, water, bodem, grondstoffen en biodiversiteit. Omdat duurzame innovaties geld en banen opleveren, kunnen economie en milieu in de ogen van het kabinet goed samengaan. Maar volgens Gunter Pauli heeft de groene economie ernstige tekortkomingen. Consumenten betalen meer voor minder kwaliteit. Geldschieters investeren meer voor minder rendement. Dit werkt misschien wanneer het goed gaat met de economie maar niet in crisistijd met een hoge werkeloosheid cijfers.

En de term blauwe energie is gekozen omdat vanuit het heelal gezien, de aarde blauw lijkt. Het vele water van de oceanen en met een mooie zonnige dag zonder wolken, de blauwe lucht boven het blauwe water. Een en al natuur en een al blauw.

Wat is de blauwe economie?

De blauwe economie hoort bij de primaire en secundaire sector. Daar waar nu in de primaire sector, onder andere:
  • landbouwgronden uitgeput raken;
  • plofkippen worden opgekweekt;
  • elektriciteit wordt opgewekt in kolencentrales'

De blauwe economie wil dit anders. Gunther Pauli zegt hierover; dit moet bereikt worden door goed te kijken naar natuurlijke systemen. En vandaar uit komen tot een duurzame manier van produceren en consumeren. De blauwe economie hangt een andere manier van economisch denken aan: voorzie in de basisbehoefte van de mens aan wat lokaal voorhanden is. Het blauwe businessmodel gaat uit van de output van het ene proces te gebruiken als input voor een ander proces. Hergebruik van afval dus. Met respect voor de natuur, zonder deze te vervuilen of uit te putten.

Principe van de blauwe economie

Er liggen maar liefst 21 principes aan de basis van de Blauwe Economie. Hieronder een selectie:
  • afval bestaat niet. Afval is een bijproduct en de bron voor een nieuw product.
  • de natuur biedt ruimte voor ondernemers die meer doen met minder. Gebruik dat wat je al hebt.
  • natuurlijke systemen delen risico's. Elk risico is een motivator voor innovaties.
  • in de natuur zijn water, lucht en bodem gratis en overvloedig. Kijk wat er lokaal voorhanden is.
  • verandering is het constante in de natuur. Innoveren gebeurt constant.
  • in de natuur zijn negatieven in positieven omgezet. Problemen zijn mogelijkheden.
  • zwaartekracht is de voornaamste bron van energie. Zonne-energie is de tweede hernieuwbare brandstof.
  • water is het primaire oplosmiddel (geen complexe, chemische en giftige katalysatoren).
  • de aarde werkt alleen met wat er lokaal beschikbaar is. Duurzaam ondernemen evolueert met respect.
  • de aarde beantwoordt aan fundamentele behoeften en evolueert vervolgens van toereikendheid naar overvloed. Het huidige economische model is afhankelijk van schaarste als basis voor de productie en consumptie.
  • natuurlijke systemen zijn van niet-lineaire maar sprongsgewijs. Laat bij innovatie de bestaande regels los.
  • de natuur is niet verspillend. Optimaal wordt er gebruik gemaakt van alle samenhang. Gebruik dat wat je al hebt

"Door goed naar natuurlijke systemen te kijken, kunnen we komen tot een duurzame manier van produceren en consumeren". Dat is wat Gunter Pauli zegt, voormalig directeur van Ecover, lid van de Club van Rome en auteur van het boek: Blauwe economie, dat al in meer dan 34 talen is vertaald. Kennis van de wijze waarop organismen van bacteriën, weekdieren, reptielen tot zoogdieren zijn gevormd en functioneren, kan ons helpen oplossingen te formuleren voor de vele uitdagingen in de nabije toekomst.

Ideeën voor de blauwe economie

  • snelgroeiende bamboe. Huizen bouwen van snelgroeiende bamboe als goedkoop en zelf te kweken bouwmateriaal. Met als belangrijke kanttekening dat dit bouwmateriaal als huizenbouw meebeweegt bij aardschokken.
  • schuimglas. Gerecycled glas waar blokken van worden gemaakt. Deze blokken kunnen gebruikt worden als een duurzaam ontwerp met hoge kwaliteit en lage beheerskosten. Om woningen en wijken van te bouwen. In Nederland heeft een bouwbedrijf hierdoor mede de aanbesteding van 22 woonzorgappartementen binnengehaald. In Zuid- Afrika wordt een hele wijk opgebouwd uit de eindeloos te transformeren blokken schuimglas, welke eveneens zelfvoorzienend zijn om drinkwater te doen laten ontstaan.
  • opwekking van zonne-energie volgens het proces van fotosynthese duurzame batterijen. Batterijen waar geen loodzuur en cadmium meer voor nodig zijn.
  • swill. Overrijpe bananen uit de lokale supermarkt, vissen die te klein zijn om op de markt te worden verkocht en keukenafval bijvoorbeeld. Echter, sinds de gekkekoeienziekte (BSE), varkenspest en mond en klauwzeer (MKZ) mag dit niet meer in Nederland. In 2011 heeft het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in artikel 2.9 (bijzonder voervoederingsdoeleinden) namelijk de regel betreffende swill bepaalt. Het voederen met swill/keukenresten aan landbouwdieren is bij wet verboden!
  • CO2. De uitstoot van CO2 uit kolencentrales weer te gebruiken om algen te kweken. Deze algen worden gebruikt in de levensmiddelenindustrie of cosmetica industrie.
  • Het koffie afval gebruiken om paddenstoelen te laten groeien.

Zelf gekweekte oesterzwamZelf gekweekte oesterzwam

Koffiedik hergebruiken

Van output naar input. Het hergebruiken van ons koffiedik of koffieprut. Bedrijfsmatig maar ook als particulier. Koffiedik is iets dat we weggooien. Maar we kunnen het heel goed hergebruiken op verschillende manieren. Namelijk
  • voor in de moestuin. Strooi het koffiedik (zonder filter) uit op de aarde. Zorg wel dat het ook goed verspreid is want een hoeveelheid op één plek zorgt juist voor schimmel.
  • als gootsteenreiniger. In koffiedik zitten bepaalde oliën waar vuil zich aan vast hecht. Goed doorspoelen met heet water en geen chemische gootsteenontstopper nodig!
  • om zelf oesterzwammen te kweken. Zelfs met koffiepads is het mogelijk om het koffiedik te verzamelen.

Van koffiedik naar oesterzwam

  • verzamel het koffiedik
  • neem een emmer of bak
  • en zorg voor oesterzwam broed, sporen van de mycelium Reincultuur Pleurotus pulmonarius (zomeroesterzwam). Te koop onder andere via het internet.

Houd ongeveer vijf op één aan. Vijf eenheden koffiedik en een eenheid aan sporen broed. Meng dit door elkaar en doe het in de emmer. Zorg voor een lichte plek en geef niet teveel water. Met zelf gekweekte oesterzwammen als trots resultaat.
Gerelateerde artikelen
Eetbare paddenstoelen, voedsel van de toekomstEetbare paddenstoelen zijn een smaakvolle en gezonde vleesvervanger. Er worden inmiddels diverse soorten gekweekt. Het t…
Zelf paddenstoelen of champignons telenZelf paddenstoelen of champignons telenZelf iets telen of kweken is altijd erg leuk. En het is vaak nog leerzaam bovendien. Zelf paddenstoelen of champignons t…
Micro-, Meso- en Macro-economieMicro-, Meso- en Macro-economieUitleg over de vraag: Wat is economie? In dit artikel het 7de antwoord: Economie is (oa) Micro economie, Macro economie…
Bedrijven en ondernemingenBedrijven en ondernemingen hebben te maken met producten en diensten. Elk bedrijf heeft zijn eigen producten en diensten…
Zwarte parels zijn zeer populairZwarte parels zijn zeer populairZwarte parels zijn zeer populair. Het is ook mogelijk om gewone parels te kleuren met zilvernitraat, dit zorgt er voor d…
Bronnen en referenties
  • http://rotterzwam.nl/#sthash.wYqfcaIr.dpuf
  • http://thomasluttikhold.nl/tip-41/
  • http://www.brightfuturelab.org/blauwe-economie/
  • http://odenow.nl/blauw_is_het_nieuwe_groen/
  • http://thomasluttikhold.nl/koffiedik-kijken/#more-
  • http://www.homegreen.nl/mycelium-reincultuur-pleurotus-pulmonarius
  • http://en.wikipedia.org/wiki/The_Blue_Economy:_Design_Theory

Reageer op het artikel "De blauwe economie"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-11-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!