Prijsbepaling voor webwinkel, een strategische keuze

Veel voor weinig, of weinig voor veel? Dat is de vraag waar veel (startende) webwinkeliers voor staan. In de wereld van online winkelen is de concurrentie groot en een prijsvergelijk zo gemaakt. Daar waar sommige webwinkels zich proberen te onderscheiden op kwaliteit, maatwerk of andere unieke verkooppunten belanden veel webwinkels desondanks in een prijzengevecht. Een gevecht waarin het juist zo belangrijk is om vast te houden aan eigen waarden als het gaat om prijsbepaling. Prijs bepalen, het klinkt eenvoudig, maar is het niet. Prijs bepalen is één van de belangrijkste zaken als het gaat om een (web)winkel. Om tot een goede prijs te komen zijn diverse prijsstrategieën mogelijk:

Vergelijken met de concurrent

Een prijsanalyse maken van vergelijkbare aanbieders kan een methode zijn om je eigen prijs te bepalen. Door gebruik te maken van de vele voorhanden vergelijkingswebsites is een dergelijke analyse snel gemaakt. De prijs van de concurrent geeft een richtlijn.

Betrouwbaarheid

Goedkoop is duurkoop, toch? Lage prijzen hebben niet altijd een direct voordeel op verkoopstimulans. Té goedkoop zijn heeft als valkuil dat potentiële kopers kunnen denken dat de kwaliteit nooit voldoende kan zijn voor die prijs. Door de goedkoopste te zijn op een vergelijkingssite kan dit in je voordeel werken. Echter, geldt dit niet altijd! Een consument is namelijk niet altijd op zoek naar het goedkoopste product (goedkoop is duurkoop?). Een hogere prijsklasse kan in enkele gevallen juist in het voordeel werken doordat het betrouwbaarheid uitstraalt.

Hoe meer, hoe beter

Veel (startende) webwinkeliers besluiten in het begin de prijzen laag te houden om zo volume verkoop te bewerkstelligen. Ofwel de filosofie, hoe meer ik verkoop, hoe meer ik verdien. Echter is de vraag of volume verkoop voor kleinere webwinkeliers loont. Bij volume verkoop gaat men uit van het principe, liever 10 producten verkocht voor 1 euro per stuk, dan 1 product van 10 euro per stuk. De focus ligt op het zoveel mogelijk verkopen. De uiteindelijke marge is bij beide strategieën gelijk, de uiteindelijke omzet blijft in het voorbeeld namelijk 10 euro. Echter is de hoeveelheid aan handelingen en kosten te maken bij het verkopen van 10 producten het tienvoudige geweest. 10 dozen zijn ingepakt en 10 verzendingen zijn gemaakt. Deze handelingskosten worden vaak niet meegenomen in de berekening voor de marge.

Prijs berekening

Uiteindelijk komt een goed opgebouwde prijs mede tot stand vanuit de kosten. Bepaal voor ieder product de extra kosten, een marge en baseer hierop je verkoopprijs. Hiervoor zijn diverse methoden, zoals:
  • Integrale kostprijs berekening,
  • Kostenplaatsmethode en
  • Activity Based Costing (ABC).

De markt

Wellicht kun je als (startende) webwinkelier ergens goedkoop producten inkoop. Vele malen goedkoper dan de concurrent of heb je een ‘handeltje’ op de kop weten te tikken. Door de kosten laag te houden is het wellicht mogelijk om ook de verkoopprijs laag te houden, vele malen lager dan de rest van de markt. Het lijkt ideaal, je bent de goedkoopste in de markt en je eigen marge is nog steeds goed. Echter, valkuilen liggen op de loer. Ten eerste het eerder benoemde aspect omtrent de betrouwbaarheid (goedkoop is duurkoop?), maar daarnaast speelt de term ‘marktconform’. Een marktconforme prijs is een belangrijk aspect voor niet alleen de consument maar ook als ondernemer. Door de prijs vele malen lager in te zetten als de concurrent kan een prijsvechters markt ontstaan. Als (kleine) webwinkelier loont het dus extra om marktconform te zijn met de prijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • KvK

Reageer op het artikel "Prijsbepaling voor webwinkel, een strategische keuze"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 22-04-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!