InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Amazon: grootste online boekenwinkel ter wereld

Amazon: grootste online boekenwinkel ter wereld

Amazon: grootste online boekenwinkel ter wereld Alles aan Amazon is briljant. Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, heeft een briljante geest en was precies op tijd om de website Amazon.com online te zetten. Yahoo en Netscape hebben een handje geholpen, maar de briljante software ontwikkelaars van Amazon hebben zeker bijgedragen aan het enorme succes van Amazon. Alhoewel...pas in 2001 maakte Amazon winst. Goedkope boeken en zuinig bleek de truc om de concurrentie ver achter zich te laten.

Slogan

Slogan binnen Amazon is: Werk hard, geniet en schrijf geschiedenis.

Amazon.com

Op 16 juli 1995 ging de website van Amazon Amazon.com online. De tijd om online te gaan, was perfect. Steeds meer mensen ontdekten het internet en veel concurrenten bezaten nog geen commerciële websites.

Beginjaren

Toen Amazon.com online ging, zat Jeff Bezos en zijn team in een garage in Seattle. In de garage zijn alle voorbereidingen gedaan. Uiteindelijk nam Jeff Bezos afscheid van de garage en vertrok naar een industrieterrein in Seattle. De bureaus die Jeff Bezos en zijn team gebruikte waren gemaakt van goedkope deuren.

Toen Amazon online ging, waren er ongeveer zes bestellingen per dag. Een van de programmeurs van het team van Jeff Bezos schreef een programma dat een signaal gaf als er een bestelling binnen kwam. Dat was een leuk programma met slechts zes bestellingen per dag, maar het signaal werd irritanter naarmate de binnenkomende orders groeide.

Kantoor

De CC Motelcomputer en internetservers stonden in goedkope metalen kasten. In het magazijn lagen de boeken die op doorreis waren van de groothandel naar de klanten opgeslagen in kasten. Daarvoor stonden lange tafels met inpakpapier, een weegschaal en een frankeermachine.

Technologie

De site bevatte de nieuwste technologieën en toepassingen en had de beste vormgeving. Een half jaar later had Amazon al 16 miljoen aansluitingen dankzij het harde werk van de softwareontwikkelaars van Amazon. Het internet maakte informatie uitwisseling mogelijk en Jeff Bezos bedacht iedere keer nieuwe toepassingen die een voordeel voor de klanten van Amazon waren en de concurrentie iedere keer op achterstand zette.

Concurrentie

Jeff Bezos bleef de concurrentie een stap voor om op de juiste moment online te gaan. Het internet groeide buitengewoon hard en veel concurrenten hadden te laat ingezien wat het belang van internet voor hun bedrijf kon betekenen. Internet groeide razendsnel en dat was het grote voordeel van Amazon: Amazon was als eerste online van de grote boekenwinkels. Daarna was het voor iedere boekhandelaar praktisch onmogelijk om het prestige wat Amazon bereikt had, te benaderen. Een van de concurrenten van Amazon, Barnes & Nobles, kwam in mei 1996 met een eigen online boekenwinkel. Een week voordat Amazon naar de beurs ging.

Goedkope boeken

De grootste trekpleister van de website van Amazon waren de goedkope boeken. Bij de start van Amazon in de zomer van 1995 deed Jeff Bezos alle boeken in de aanbieding. Bestseller lijsten werden met 30% korting onder adviesprijzen aangeboden. Bezos ging nog een stap verder: hij bood boeken online aan die 10% goedkoper waren dan de boeken die bij de groothandelaren lagen. Het kon niet anders dan Amazon draaide verlies.

Spotlight

Medewerkers van Amazon kozen iedere dag een paar favoriete boeken, die in de Spotlight terecht kwamen. Boeken die in de Spotlight sectie terecht kwamen, werden zelfs met 40% korting aangeboden. Met deze spotgoedkope prijzen, kon Amazon zelfs met de grootste boeken winkels concurreren.

Yahoo

Enkele dagen na de start van Amazon online, ontving Jeff Bezos een mail van Jerry Yang, een van de oprichters van Yahoo. Zij hadden de site van Amazon online gezien en vonden hem “cool.” Of Yahoo toestemming kreeg de site van Amazon op de Whats Cool pagina van Yahoo te zetten. Zodra Amazon werd geplaatst, explodeerde de aantallen orders bij Amazon. Aan het eind van de week had Amazon voor 12.000 dollar aan orders binnen.

Zuinig

In de begintijd moest Amazon zuinig zijn, met alles: goedkope deuren als bureaus, papier printen bij een Print Mart en zakelijke afspraken bij een café in de buurt zoals bij het koffie hoekje van Barnes & Noble. Amazon gaf het eerste jaar geen cent uit aan reclame. Alle medewerkers, ook Jeff Bezos, beantwoordden mails van klanten.

Ondanks de groei van Amazon, leed het bedrijf geldgebrek. Amazon leed verlies. Rond de start van Amazon moest Jeff Bezos op zoek gaan naar geld. In 1995 was een online boekhandel een stuk minder vanzelfsprekend als nu, laat staan om er geld in te investeren. Investeerders en zakenmannen als Eric Dillon, Tom Alberg en Nick Hanauer investeerde in Amazon en werden gevraagd om als adviseur van Amazon op te treden.

Netscape

Ondanks dat Amazon geen cent uitgaf aan reclame, werden ze wel steeds bekender. Netscape zette de site van Amazon op de What’s New-lijst en vele andere sites volgde het voorbeeld van Netscape.Amazon stond in deze lijsten altijd bovenaan... en dat was exact de reden waarom Jeff Bezos een naam voor zijn bedrijf had bedacht dat begon met een A.

Wall Street Journal

Ook Wall Street Journal publiceerde een artikel op de voorpagina (!) over deze kleine onderneming... Amazon kreeg het toen nog drukker!

Oktober 1995

Een paar maanden na de opening online, in oktober 1995, vierden ze dat ze hun 100ste bestelling binnen hadden. Niet lang hierna zouden ze gaan vieren dat ze ieder uur 100 boeken verkochten.

De eerste winst

De 400.000 meest verkochte boeken online op de site van Amazon werden in 1998 aangeboden met korting. Deze korting trok veel extra klanten. Het klanten aantal groeide naar 3,1 miljoen. De eerste winst maakte Amazon pas in het jaar 2001: 5 miljoen dollar winst.

2010

In 2010 had de concurrent van Amazon, Barnes & Nobles het erg moeilijk, terwijl Amazon het fantastisch deed! Amazon had 33.700 mensen in loondienst en had een omzet van 34.204 miljard dollar dat jaar. De winst van het jaar 2010 bedroeg 1.152 miljard dollar.
Gerelateerde artikelen
Het ontwerp van de ideale Amazon siteHet ontwerp van de ideale Amazon siteDe website van Amazon is klantvriendelijk. De site is overzichtelijk en duidelijk. Precies wat online klanten willen. Je…
Hoe kwam een bedrijf als Amazon aan geld?Hoe kwam een bedrijf als Amazon aan geld?Risicovolle startende ondernemers hebben geld nodig. Groei van een startende ondernemer kan geremd worden door geldgebre…
Amazons e-reader KindleAmazon is ontstaan en ontwikkeld door Jeff Bezos, een computernerd, softwareontwikkelaar en multi-talent die uitblinkt i…
Blue Origin ruimtevaartbedrijf van Amazons Jeff BezosTijdens zijn schooljaren, kwam de passie van Jeff Bezos over ruimtevaart al duidelijk naar voren. In zijn afstudeerrede…
De grote internetwinkel Amazon.comDe grote internetwinkel Amazon.comAmazon.com is een groot internetbedrijf dat is opgericht in 1994. Inmiddels is het een van de allergrootste online retai…
Bronnen en referenties
  • http://financieel.infonu.nl/geld/110998-hoe-kwam-een-bedrijf-als-amazon-aan-geld.html
  • http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/biografie/110915-jeff-bezos-oprichter-van-amazon.html
  • One Click de opkomst van Amazon - Richard L. Brandt - 2012 - Bruna Uitgevers BV - Utrecht

Reageer op het artikel "Amazon: grootste online boekenwinkel ter wereld"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 24-04-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!