InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Coöperaties hebben weer toekomst

Coöperaties hebben weer toekomst

Coöperaties hebben weer toekomst Waar coöperaties tot voor kort vooral bekend waren uit de agrarische sector en de bankensector, willen we tegenwoordig ook samen stroom opwekken, samen huizen bouwen of samen de opvang van onze kinderen regelen. Coöperaties hebben weer toekomst. Maar vanwaar de hernieuwde aandacht voor dit aloude concept?

De coöperatie als rechtsvorm weer helemaal terug

Enkele decennia geleden nog, werden coöperaties als oubollig en bureaucratisch weggezet, maar tegenwoordig staat het concept weer volop in de belangstelling. Coöperaties zijn herontdekt als alternatief voor op winst beluste ondernemingen en zich “terugtrekkende” overheden.

De opzienbarende terugkeer van het fenomeen coöperatie in de afgelopen jaren, heeft vriend en vijand verbaasd. Want de coöperatie werd als rechtsvorm toch tientallen jaren lang gezien als ouderwets en absoluut niet passend in de moderne digitale cultuur van snelle CEO’s en marketeers. Maar de coöperatie bewijst: CEO zijn we allemaal!

Waar vindt de coöperatie toepassing?

Coöperaties zijn bekend uit verschillende sectoren van de economie: van oudsher bijvoorbeeld bij banken of in de landbouwsector, maar tegenwoordig ook steeds meer in andere sectoren zoals in de energievoorziening, de zorg of de advocatuur.

En in Brabant was er zowaar een burgerinitiatief om een coöperatie op te richten met de bedoeling om een glasvezelnet in eigen beheer aan te leggen. Al met al kwamen er in de voorbije 5 jaar in ons land niet minder dan 300 nieuwe coöperaties bij.

Wereldwijde interesse in de coöperatie als bedrijfsconcept

De hernieuwde belangstelling voor de coöperatie valt overigens niet alleen in Nederland waar te nemen. Mensen over de gehele wereld zijn actief met het oprichten van coöperaties of onderzoeken de mogelijkheden daarvoor. Op één terrein, dat op dit moment fel wordt bediscussieerd, waren ze tot dusver nog uitzondering: de kinderopvang.

Maar bij onze oosterburen sluiten zich nu ook bedrijven met veel werkende moeders bij elkaar aan tot deze rechtsvorm om de kinderen van hun medewerkers op te vangen. Experts zien daarin een groot potentieel.

En wat zeker ook een rol speelt: de Verenigde Naties hebben 2012 tot het internationale jaar van de coöperaties verklaard en dringen er bij alle lidstaten op aan om de oprichting van deze samenwerkingsverbanden te stimuleren.

Alternatief voor op winst beluste ondernemers en aandeelhouders

Volgens sommigen hangt de toegenomen belangstelling voor coöperaties samen met een gebrek aan vertrouwen bij consumenten in de hedendaagse grote financiële instellingen, uitsluitend gekenmerkt door een streven naar maximale winstgroei en zelfverrijking. Ze zien het als een reactie op:
  • de abnormaal hoge bonussen voor directieleden en topmanagers;
  • de absolute prioriteit voor dividenduitkeringen aan aandeelhouders.

Men heeft er genoeg van om afhankelijk te zijn van grote structuren waarop men geen vat heeft en wil steeds meer zaken zelf regelen en gaat daarvoor op zoek naar gelijkgezinden.

Afstoten overheidstaken speelt ook een rol

Tientallen jaren lang vertrouwde men erop dat de overheid alles wel zou regelen maar die overheid kan of wil dat niet meer of heeft er domweg de financiële middelen niet meer voor.

Van burgers wordt verwacht dat ze zelf meer initiatieven zullen nemen: samen activiteiten ondernemen om tegen een acceptabel tarief energie of andere voorzieningen geregeld te krijgen. De coöperatie is een uitstekend middel om daarin te voorzien.

Ooit heeft ene Friedrich Wilhelm Raiffeisen het idee verpakt in een pakkende slogan: "Waar één individu niet toe in staat is, dat lukt velen”
Gerelateerde artikelen
Rood staan duur betaaldRood staan duur betaaldEnig idee welke rente u betaalt bij rood staan? Wel, een rente tussen 10 en 15% is heel normaal maar veel klanten gaan u…
Welke banken zijn nodig?Welke banken zijn nodig?Terwijl honderden miljarden aan belastinggelden in de bankensector vloeien, wordt er in heel Europa op hetzelfde moment…
Veiligheid in de agrarische sectorJaarlijks vinden in de agrarische sector enkele duizenden ongevallen plaats met lichamelijk letsel. Gevolg daarvan is oo…
Profielkeuze; Natuur & GezondheidProfielkeuze; Natuur & GezondheidAl op jonge leeftijd moeten leerlingen een belangrijke keuze maken voor de toekomst. In de derde klas van zowel de HAVO…
Kredietdesk - financieel adviesKredietdesk is een bedrijf dat gespecialiseerd is in advies en bemiddeling bij kredietverlening. Het bedrijf is gevestig…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Coöperaties hebben weer toekomst"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 04-03-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!