InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Succesvol ondernemen

Succesvol ondernemen

In een tijd met crisis waarin de termen onzekerheid, ontslag, werkloosheid, etc. centraal staat, hebben veel mensen behoefte om iets te doen. Mensen zoeken naar andere mogelijkheden om geld te verdienen. Het starten van een eigen onderneming is een mogelijke optie. Maar hoe kan je succesvol een eigen onderneming starten. Allereerst is het belangrijk voor een ondernemer om een duidelijk plan te hebben. Verder is het van belang dat een nieuwe onderneming zich moet richten op vijf thema’s. Deze thema’s worden in dit artikel beschreven.

1. Financieel

Vaak zijn ondernemers zo gefocust op het concept van de nieuwe onderneming, dat ze vergeten te kijken naar het financiële en juridisch aspect van de onderneming. Het is van belang om af te vragen hoeveel geld er in de organisatie gestoken moet worden. Gaat de organisatie een lening afsluiten of wil het geld binnen halen door middel van aandelen te verkopen. Dit zijn vragen die duidelijk moeten zijn bij het starten van een organisatie. Het is mooi om verschillende plannen te hebben, maar als dit financieel niet haalbaar is, dan kan je nog zulke mooie plannen hebben, dan zal dit niet slagen. Het is goed om met je team om de tafel te gaan zitten en te bespreken wat de exacte doelen zijn en welk budget er nodig is om deze doelen te behalen. Zonder een plan kom je er niet, maar het moet ook haalbaar en realistisch zijn. Stel dat je hebt gekozen voor het verkopen van aandelen, om hiermee kapitaal binnen te halen, dan is het ook van belang om in kaart te hebben wat de verwachtingen zijn. Investeerders zullen duidelijkheid willen hebben en willen weten wat ze zullen verdienen aan de investering die ze doen. Het is goed om dit uitgestippeld te hebben en de verwachtingen met deze investeerders te bespreken.

2. Wees concreet

Voor een nieuwe onderneming is het van belang om concreet te zijn naar de aandeelhouders of naar je klanten toe. Dit is belangrijk, zodat je het vertrouwen van deze doelgroepen kunt winnen. Het is nodig om een gedegen kennis van je concept en branche te hebben en stap voor stap moet je kunnen uitleggen wat jouw ideeën, doelstellingen, verwachtingen zijn. Het is nodig om duidelijk te maken hoe de nieuwe, innovatieve onderneming rendement zal opbrengen en de verwachtingen van de klanten zal waarmaken. Leg dus daarom ook uit hoe je je idee tot een prachtige dienstverlenende onderneming zult omvormen en leg tot in het detail uit hoe je de productie en uitvoering zal gaan organiseren. Ook is het goed om in duidelijk in beeld te hebben hoe de concurrenten opereren. Het is goed om te laten zien dat je hierover hebt nagedacht en een duidelijk idee hebt, hoe jij hierop in gaat spelen met je bedrijf. Wat en hoe ga jij het anders doen dan de concurrenten. Laat bijvoorbeeld zien hoe je het goedkoper gaat doen ten opzichte van de concurrent, wat zal leiden dat klanten voor jou product zullen kiezen. Als je het goedkoper gaat doen dan de concurrent, moet je niet vergeten dat de opbrengsten de kosten moeten dekken die je maakt tijdens het productieproces en andere werkzaamheden.

3. Sta achter je bedrijf

Geloof in je bedrijf en je eigen plan is erg belangrijk voor een nieuwe onderneming. Wees trots en straal dit ook uit en laat je personeel dit ook voelen en zo acteren. De uitstraling van deze trots, het geloof in het bedrijf is belangrijk en zal zichtbaar moeten zijn naar de buitenwereld. Als je niet gelooft in je eigen bedrijf, dan zal het waarschijnlijk ook geen succes zijn. Ook al loopt het niet zo soepel in het begin, blijf er in geloven. De meeste succesvolle bedrijven, zijn succesvol geworden door te vallen en op te staan. Spreek je ideeën uit naar de klanten en leg uit waarom je nieuwe onderneming meer waar voor hun geld zal geven aan de klanten ten opzichte van concurrerende bedrijven of producten. Als je denkt geen concurrenten te hebben, dan heb je het mis. Die heb je namelijk altijd. Als jou concept mogelijkheden biedt, dan zal er binnen de kortste keren een concurrent aandienen, die de kans wil grijpen om het zelfde te doen. Wees dus op je hoede en wees er op beducht dat er anderen zullen zijn die ook in dezelfde vijver zullen willen vissen. Een goede ondernemer heeft dit in zijn achterhoofd en laat zien dat hij op de hoogte is van de concurrentie en hiervoor een plan heeft. Probeer dit dan ook te hebben en speel hierop in. Het is goed om op alle facetten van het ondernemerschap aandacht te besteden en de touwtjes in handen te hebben. Een goede ondernemer heeft alles uitgedacht en heeft op elke vraag een antwoord.

4. Duurzaamheid

In deze tijd, waarin de technologie in een razend tempo veranderd, is het belangrijk om transparant en flexibel te zijn. De markt veranderd snel en dit zorgt ervoor dat de verwachtingen voor ondernemers groot zijn. Het is van belang om mee te veranderen en in te spelen op de veranderingen in de verschillende branches. Er zullen altijd nieuwe markten en sectoren opkomen, want er verandert altijd van alles en oude ondernemingen komen aan het einde van hun levenscyclus. Niets is langdurig, dus het is goed om ook een plan te hebben voor deze ontwikkelingen rondom je onderneming. Wees er op beducht, dat een concurrent zal komen die je uit de markt drijft. Hoe ga je dit aanpakken en hoe reageer je hierop. Het is goed om een plan B te hebben. Leg dus uit hoe je gaat inspelen op de onvermijdelijke technologische veranderingen en marktverschuivingen waarmee je geconfronteerd kan en zal worden. Wees innovatief en probeer bijvoorbeeld aandacht te besteden aan duurzaamheid. Laat zien dat je rekening houdt met de natuur en milieuvriendelijk te werk gaat. Dit kan de sympathie van interne en externe doelgroepen opleveren en je imago versterken. Bespreek hoe je met beperkte hulpbronnen en afvalstoffen om zult gaan en presenteer een plan dat vertrouwen inboezemt naar de buitenwereld.

5. Sterk team

Het hebben van een sterk team is erg belangrijk voor een onderneming. Medewerkers moeten op één lijn zitten en op de hoogte zijn van verschillende facetten binnen een organisatie. Zorg ervoor dat je een team hebt staat die je de komende vijf of tien jaar zal helpen naar successen. Let bij het selecteren van het personeel op of je de persoon kunt opleiden en kunt sturen zoals jij dit wilt. Is de persoon bereidt om de zelfde koers als de organisatie te varen. Krijg je de persoon mee en zal de persoon geloven in de plannen en doelstellingen van de onderneming. Laat aan de investeerders zien dat je juiste personen hebt aangenomen en deze personen ook op de juiste manier en plek inzet binnen de onderneming. Het is nodig om ervoor te zorgen dat het team in de onderneming gelooft en trots is en dit ook uitstraalt.
© 2013 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in themafondsenHet gamma beleggingsfondsen werd uitgebreid met de zogenaamde themafondsen. We gaan hier wat dieper op in.

Reageer op het artikel "Succesvol ondernemen"

Infoteur: Fikretakin
Gepubliceerd: 22-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!