InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het participatiefonds helpt Belgische startende ondernemers

Het participatiefonds helpt Belgische startende ondernemers

Het participatiefonds helpt Belgische startende ondernemers Wie in België een onderneming wil opstarten en hiervoor een financiële duw in de rug kan gebruiken, kan zich wenden tot het participatiefonds. Deze federale kredietinstelling verleent kredieten aan ondernemers en zelfstandigen tegen gunstige tarieven.

Een zaak opstarten in België

Wie in België een onderneming of zaak wil opstarten en niet over voldoende eigen kapitaal beschikt, kan terecht bij diverse kredietinstellingen. De klassieke banken kunnen een investerings- en kaskrediet verstrekken, maar stellen hiervoor vaak strenge eisen. Meestal is een forse eigen inbreng vereist, wil men een grondig en goed doordacht businessplan te zien krijgen, en vraagt men aan de ondernemer in spe heel wat persoonlijke garanties.

Het Participatiefonds

Wie financiële hulp nodig heeft bij het opstarten van een onderneming, kan hiervoor niet alleen terecht bij de bekende kredietinstellingen en grote banken, maar ook bij het participatiefonds.
Het participatiefonds is een federale kredietinstelling die jonge ondernemers, beginnende zelfstandigen en werkzoekenden met ondernemingsplannen helpt bij het realiseren van hun project.
Ze beschikken hiervoor over een aantal langetermijnformules zoals de Starteo, Initio en Startlening die telkens voor een periode van 5 tot 10 jaar afgesloten wordt.
Voor werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden die ondernemingsplannen hebben, zijn er specifieke formules waarbij niet allen financiële maar ook andere steun verleend wordt, zoals juridisch en boekhoudkundig advies.

Starteo

De Starteo-lening van het participatiefonds is een lening die wordt toegekend aan jonge ondernemingen of zelfstandigen die nog geen 4 jaar actief zijn.
Het is een lening die steeds in combinatie met een lening van een klassieke kredietinstelling wordt verleend. In theorie wordt het te lenen bedrag opgesplitst en wordt de ene helft door de bank verleend, terwijl het participatiefonds de andere helft voor zijn rekening neemt. Het voordeel van lenen bij het participatiefonds is dat de rentevoet lager ligt dan bij de klassieke banken, en dat in sommige gevallen een uitstel van terugbetaling van kapitaal kan verleend worden voor de eerste 2 jaren. Het maximaal te lenen bedrag voor een Starteo-lening is vastgelegd op 250.000 euro. Dit betekent dan onrechtstreeks dat de ondernemer een krediet van 500.000 euro aangaat, waarbij de helft door het participatiefonds verstrekt wordt.
Een Starteo-lening kan eenvoudig aangevraagd worden bij de bank waar men het investeringskrediet aanvraagt. Als de bank zelf akkoord gaat met het verlenen van een krediet, wordt het dossier van de ondernemer doorgestuurd naar het participatiefonds. Vervolgens buigt het participatiefonds zich over het ingediende businessplan en beslist het of het al dan niet een krediet wil verstrekken voor het desbetreffende project.
Het participatiefonds oordeelt dus nooit over een project alvorens een klassieke kredietinstelling haar fiat heeft gegeven.

Plan jonge zelfstandigen

Voor niet-werkende werkzoekenden onder 30 jaar die zich als zelfstandige willen vestigen, is er het 'Plan Jonge Zelfstandigen'.
In dit plan wordt ondersteuning voorzien door een professional, waarbij de jonge zelfstandige advies krijgt op diverse vlakken. Daarnaast wordt ook zijn of haar project gefinancierd door het participatiefonds en is er een onderhoudsschijf voorzien waarbij de zelfstandige een soort uitkering krijgt om zichzelf te onderhouden gedurende de eerste maanden van zijn of haar zelfstandige activiteit.
Ook na het opstarten van de onderneming krijgen de jonge zelfstandigen nog begeleiding, en dit gedurende de eerste 18 maanden van het project.

Starten via het partcipatiefonds

Belgische starters die een beroep willen doen op het participatiefonds, wenden zich best tot hun bank. Daar kunnen alle mogelijke opties besproken worden en kan het dossier aangemaakt worden.
Gerelateerde artikelen
Alles over een BootsectorvirusWat is een bootsectorvirus, wat doet een bootsector virus, hoe kom ik er weer van af en hoe kom ik er achter dat ik een…
Snelle start Windows XPSnelle start Windows XPEen traag opstartende computer is niet wat wat we willen. Snelheid en tempo horen bij een moderne computer van deze tijd…
Achtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingenAchtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingenAls een onderneming niet op een reguliere wijze een lening kan krijgen, dan bestaat er de mogelijkheid van de zogenaamde…
Een eigen bedrijf starten vanuit huis?Een eigen bedrijf starten vanuit huis?Ben jij van plan om een eigen bedrijf te starten? Lees dan hier enkele vragen die je voor jezelf zou moeten beantwoorden…
Oprichtingsvoorwaarden voor opstart van een nieuw bedrijfVooraleer u een zaak wilt opstarten, moet u volgens de wet voldoen aan algemene- en specifieke oprichtingsvoorwaarden. D…
Bronnen en referenties
  • www.fondsonline.be

Reageer op het artikel "Het participatiefonds helpt Belgische startende ondernemers"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 17-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!