Ice Watch: een Belgisch succesverhaal

In 2006 vond een Belgische ondernemer het spreekwoordelijke gat in de markt: met een totaal nieuw concept van horloge zette hij zijn wat terugvallende zaak met reclameartikelen en horloges opnieuw op de kaart. In geen tijd werd Ice Watch hét hebbeding van een trendy generatie.

Wat is Ice Watch precies?

Kenmerkend voor een klassieke Ice Watch is de armband in policarbonaat, rubber of leder, mogelijk in tien verschillende basiskleuren met een wijzerplaat waarin een subtiel kleurtje is verwerkt. Al naar gelang van de collectie wordt de nadruk op specifieke kleuren gelegd die afwisselend kunnen gedragen worden in functie van de activiteit, de dag of het seizoen. Vandaar dat fans ook vaak verschillende horloges kopen die ze op verschillende tijdstippen dragen.

De firma lanceert tweemaal per jaar een nieuwe collectie. Tussen die basiscollecties, zomer- en wintercollectie, last men een tussencollectie in met enkele variaties op hetzelfde thema. Zo legt men in de wintercollectie van 2012-13 bijvoorbeeld de nadruk op chocoladekleuren. De prijzen van de horloges variëren tussen de 49 en 199 euro.

Principes

De basisprincipes van het merk zijn vrij simpel: de Ice Watch moet een populair modeaccessoire zijn, waarmee snel geroteerd kan worden, met speelse, aanpasbare ontwerpen. Hiervan zijn er trouwens al meer dan 400 verschillende in omloop. Deze kleurrijke horloges moeten aan een toegankelijke prijs kunnen worden aangeboden zodat de consument een schijnbaar luxeproduct kan dragen.

Ieder kan zijn horloge aanpassen aan de eigen smaak en voor de gelegenheid waarop hij het wil dragen, hetzij op het werk,, hetzij bij sportbeoefening, hetzij bij het uitgaan of in de vrije tijd. Hét motto van Ice Watch is immers: verandering! Sleutelwoorden zijn: blijheid, durf, dynamisme.

Productie, design en marketing

De ontwerpen alsook de strategie om de Ice Watch op de markt te brengen en te promoten worden uitgetekend op het hoofdkantoor van de firma in Bastenaken, Waals België. De klanten hebben een aanzienlijke invloed op het design van de diverse collecties. Via sociale media als Facebook en Twitter en de eigen website van Ice Watch, kunnen zij hun kritiek, ideeën en tips kwijt, op basis waarvan een nieuwe lijn wordt uitgetekend.

China is hot, vindt stichter en CEO van het bedrijf, Jean-Pierre Lutgen. Wie een rol van betekenis wil spelen op de internationale markt kan niet om deze economische reus heen. Vandaar dat de Ice Watch in Shenzen wordt geassembleerd. Maandelijks komt men op een productie van circa 500.000 exemplaren. Het raderwerk daarentegen wordt in Miyota, Japan, gefabriceerd. In 2013 komt er een Zwitsers raderwerk bij om het horloge in het land van Federer en Cancellara een boost te geven. De nieuwe collectie zal Ice Swiss worden genoemd.

Samenwerking en publiciteit

Om maximaal te kunnen renderen, heeft Ice Watch samenwerkingsakkoorden gesloten met diverse firma’s. Zo werd op 20 mei 2008 een akkoord met het bekende horlogemerk Swatch getekend, waarin werd overeengekomen dat de naam Ice Watch in twee woorden zou worden geschreven om verwarring met Swatch te voorkomen. In november 2011 lanceerde de bekende Franse autofabrikant Renault een speciale Clio-reeks in samenwerking met Ice Watch om het trendy karakter van deze wagen te benadrukken.

Ten einde het merk ingang te doen vinden bij de belangrijke doelgroep van jongeren, werden muzikanten ingeschakeld. Zo was het horloge in november 2009 te zien in de begeleidende videoclip bij ‘One Love’ van de Franse DJ Dave Guetta met zangeres Estelle. Het Sili White-model werd duidelijk in beeld gebracht in de video die de Black Eyed Peas maakten ter promotie van hun single 'The Time (Dirty Bit)' eind 2010. In 2012 toonden Kate Perry (‘Part of Me’) en Gwen Stefani (‘Settle Down’) in hun promotiefilmpjes hoe hip, modern en innoverend hert dragen van een Ice Watch wel is .

Steile opgang

In enkele jaren tijd piekte de verkoop van het horloge op duizelingwekkende hoogtes. Daar waar in 2009 300.000 verkochte exemplaren een onverwacht succes vormden, verhoogde de afzet naar 2,3 miljoen in 2010 en 4 miljoen in 2011 om nu de mythische kaap van 5 miljoen te ronden. Grote slokoppen zijn Duitsland en Frankrijk, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Spanje. Ook in thuisland België wordt een grote omzet gerealiseerd.

In meer dan 100 landen verspreid over Europa, Azië, Afrika, de Verenigde Staten en Australië werden verkooppunten opgestart: juweliers, design stores en boetieks. Flagship Stores vind je in Brussel, Parijs, Derby, New York, Caïro en Sunway Pyramid (Maleisië). In november 2012 werd in het verkeersvrije winkelparadijs ‘De Wilde Zee’ in Antwerpen een nieuwe Flagship Store geopend.

Eind 2012 telde de Facebookpagina van het bedrijf meer dan twee miljoen vrienden.

Geschiedenis

Ice Watch is een idee van de Belgische zakenman Jean-Pierre Lutgen (1965). In de jaren tachtig van vorige eeuw begon hij met een bedrijf met reclameartikelen en horloges. De firma maakte naam door zijn snelle levering maar door de opkomst van het internet aan het einde van de eeuw, begon het zakencijfer terug te lopen. Lutgen opende prompt een kantoor in Hong Kong om beter op de markt te kunnen inspelen en de beste prijzen te kunnen bieden. Hij spitste zich toe op de siliconen armbandjes die door Lance Armstrong voor zijn Live Strong Foundation waren gelanceerd en die bijzonder populair waren. Lutgen begon felle kleuren te gebruiken, wat hem op het idee bracht om in 2006 een nieuw type horloge te creëren dat hij de Ice Watch noemde. Hierbij stond ‘ice’ voor zuiverheid en transparantie, want de eerste klassieke Ice Watches hadden een transparante armband. De Neo-collectie kenmerkte zich door het gebruik van armbanden in fluorescerende kleuren.

Met de Ice Clock en de Ice Phone voegde de firma nu twee extra artikelen aan het gamma toe. Benieuwd of deze ook zo een immens succes zullen kennen.?

Goede Doelen

Ice Watch maakte zich geliefd door ook goede doelen te steunen. Voor de Make-A-Wish Foundation ontwierp men een turkoois model, dat voor 99 euro wordt verkocht en waarvan de opbrengst compleet aan Make-A-Wish wordt doorgestort. Hetzelfde gebeurt met het groene model dat speciaal werd ontworpen voor WeForest, een organisatie die in Ethiopië bossen aanplant.

Problemen

Hoe groter en populairder een firma, hoe groter de kans dat er illegale kopieën worden gemaakt. Ook Ice Watch ontsnapte aan het fenomeen niet. Er werden rechtszaken aangespannen en gewonnen tegen diverse malafide kopieerders. Zelf kreeg Ice Watch ook een rechtszaak aangesmeerd door het befaamde speelgoedbedrijf Lego omdat de Ice Watch-verpakking te veel leek op de speelgoedblokjes van de Deense multinational. Aanvankelijk werd Ice Watch hiervoor veroordeeld en mocht het de verpakkingen niet meer gebruiken, maar in beroep werd dit vonnis alsnog niet bevestigd zodat de originele verpakkingen nog steeds gebruikt worden.
Gerelateerde artikelen
Wat betekent het woord 'swag'Wat betekent het woord 'swag'Tegenwoordig is het woord ‘swag’ een populair woord onder jongeren. Vooral op social media zoals Twitter komt het woord…
Hits jaren 00: 2003In 2003 kregen we te maken met grote hits van nieuwkomers zoals Coldplay en Black Eyed Peas. 2003 was ook het jaar van d…
Hits jaren 00: 2006In 2006 kwam er muziek in allerlei soorten genres. In de hitlijsten vonden we artiesten zoals Coldplay, Marco Borsato, A…
recensieRadio 538: Hitzone 50 + Hitzone Gold (nummers + downloaden)De derde editie van 2009 van Hitzone is uitgekomen. Het gaat hierbij om de 50ste editie van Hitzone, Radio 538 Hitzone 5…

Wat is een maatschap?Wat is een maatschap?Naast de BV en de NV kent men ook de maatschap. Dit is een ondernemingsvorm die gericht is op de samenwerking van specia…
Eigen methode boekhoudenEigen methode boekhoudenWettelijk is bepaald aan welke administratieve verplichtingen bedrijven moeten voldoen. De belangrijkste verplichting is…

Reageer op het artikel "Ice Watch: een Belgisch succesverhaal"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 29-11-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!