Holland America lines is een rederij met rijke historie

Holland America lines is een rederij met rijke historie Holland America lines (HAL) is een rederij met een rijke historie. In 1871 begon de maatschappij met emigranten te vervoeren naar Amerika. Maar het is ook een rederij die al vanaf 1895 actief is in de wereld van vakanties. Cruises vanuit New York waren al lang bekend. Aan boord van de schepen van Holland America Lines vinden we veel van deze historie terug in spreuken en schilderijen. Maar ook ontdekken we de hoogstaande service van een rederij die een uitzonderlijk goede naam heeft over de gehele wereld.

Historie van HAL

De geschiedenis van Holland America Lines begon in 1871. De Rederij heette toen Nederlandsche Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij. Het hoofdkantoor was gevestigd in Rotterdam en er werden vooral overtochten naar Amerika gemaakt. Er werden veel emigranten van Europa naar de Verenigde Staten vervoerd tot diep in 1900. In totaal hebben minstens 850.000 mensen de overtocht gemaakt naar de nieuwe wereld. Al in 1895 heeft deze rederij een eerste vakantiecruise aangeboden vanuit New York en in 1910 werd de vrijheidscruise van new York naar het Heilige Land georganiseerd. In de zeventiger jaren van de vorige eeuw werd de divisie voor vrachtvervoer verkocht en het bedrijf ging zich uitsluitend richten op vakanties. In 2007 werd opnieuw het hoofdkantoor van de Europese divisie van HAL in Rotterdam geopend. Zij waren gedurende 36 jaren daar afwezig geweest terwijl de cruiseterminal en opslagloodsen daar niet gebruikt werden. Inmiddels is een nieuwe cruiseterminal geopend aan de Wilhelminakade waar de schepen in 2017 aanleggen. Wat velen misschien niet weten is dat ook deze rederij inmiddels in handen is van Carnival Corporation, de grootste cruisemaatschappij ter wereld. Holland America Lines is hiermee een zelfstandige dochtermaatschappij geworden van Carnival sedert 1989.

Schepen van Holland America Lines

De schepen van Holland America Lines (HAL) kunnen we overal in de wereld ontmoeten. Het zijn over het algemeen allemaal schepen met vijf sterren. Het aantal passagiers is verschillend maar de meeste boten hebben rond de 1200 passagiers. Ook het personeel is afkomstig uit de gehele wereld waarbij kenmerkend is dat het meeste personeel afkomstig is uit Azië. Het personeel werkt samen vanuit hun eigen cultuur maar met respect voor de ander. Zo worden aan boord de Nationale feestdagen gevierd van zowel Nederland, Engeland, de Filipijnen, Indonesië, De Ver. Staten en Canada. Holland America Lines verzorgt meer dan 500 cruises per jaar over alle zeven continenten. Er is dus voor ieder wat wils. De HAL heeft in 2017 totaal 15 schepen in de vaart te weten:
  • Statendam
  • Maasdam
  • Rijndam
  • Veendam
  • Rotterdam
  • Volendam
  • Zaandam
  • Amsterdam
  • Eurodam
  • Nieuw Amsterdam
  • MS Zuiderdam
  • MS Oosterdam
  • MS Westerdam
  • MS Noordam
  • Prinsendam. Een bijzonder luxe schip voor 835 passagiers. Gebouwd in 1988 en in 2002 gerenoveerd.
  • Statendam

Aan boord van Holland America Lines

Aan boord van Holland America Lines kan men terecht met twee talen. De voertaal is Engels maar er is voldoende Nederlands sprekend personeel aanwezig voor mensen die dat wensen. Zo kan men op verzoek het dagprogramma in het Nederlands ontvangen en ook de menukaarten worden op verzoek in het Nederlands verstrekt. Bij excursies is een beperkt aantal Nederlandse excursies mogelijk en voor vragen is ook Nederlandse reisleiding aanwezig. Dit maakt dat vooral Nederlanders vaak gebruik maken van deze rederij.

Brandstof

Een groot cruiseschip verbruikt enorm veel brandstof. Zo wordt bijv. per dag op het cruiseschip de Rotterdam 120 ton diesel gebruikt. (31,680 gallons) Holland America Lines geeft jaarlijks miljoenen dollars uit om systemen te verbeteren en daarmee het brandstofverbruik te verminderen. Een voorbeeld hiervan is dat men vroeger terwijl men in een haven lag twee motoren moest laten draaien om elektriciteit te hebben. Thans kan men volstaan met één motor. Zeven van de schepen van deze rederij zijn uitgerust met voorzieningen waarmee ze in de haven kunnen worden aangesloten op walstroom. Gelukkig neemt het aantal havens waar walstroom kan worden verkregen over de gehele wereld toe zodat in de toekomst ook de andere schepen voorzien zullen worden van deze mogelijkheid. HAL stelt zich ten doel het brandstofverbruik met tenminste twee procent per jaar te verminderen. Hiervoor wordt wel de medewerking van de passagiers gevraagd waarbij aandacht gevraagd wordt voor:
  • zuinig omgaan met water
  • Lichten niet laten branden bij het verlaten van de stateroom
  • Televisie uitschakelen
  • Airconditioning bij afwezigheid laag zetten
  • Balkondeuren sluiten bij afwezigheid
  • Handdoeken zo mogelijk eenmaal extra gebruiken
  • Geen afval overboord gooien
  • Geen afval op stranden achterlaten.

Water

Men heeft aan boord een systeem waarbij zeewater wordt verwerkt tot drinkwater en waarbij een drinkwater productie wordt bereikt van 700 ton per dag (185.000 gallons). De consumptie van drinkwater bedraagt op een schip met ongeveer 1300 passagiers rond de 600 ton per dag (158.000 gallons).

Beschermen van de zee

In 2012 werd de HAL voor de tweede keer beloond met de U.S. Coast Guard's Benkert Gold Award voor haar goede prestaties in het beschermen van de zee. Om het afval te verminderen wordt al het afval twee keer gesorteerd. Alle blikjes worden gerecycled en er wordt gezocht naar duurzame mogelijkheden voor hergebruik van het afval. HAL heeft een samenwerkingsverband met het Marine Conservation Institute. Dit is een organisatie die erop gericht is de oceanen te beschermen door middel van onderzoek en onderwijs. De vis die aan boord wordt geserveerd is dan ook gevangen op een manier die het ecosysteem niet belast. Holland America Lines heeft een trainingsprogramma ontwikkeld wat wordt gebruikt door schepen over de gehele wereld. Dit programma is behulpzaam bij de identificatie van verschillende walvissoorten en vooral ook bij het voorspellen van hun gedrag zodat de schepen niet in aanvaring komen met de walvissen.

Bloemen

Opvallend bij de rederij van Holland America Lines is dat men overal prachtige bloemstukken kan bewonderen. Bloemen zijn over de gehele wereld nog steeds het visitekaartje van Nederland. Elke week worden daarom bloemen naar alle schepen van HAL ingevlogen vanaf de bloemenveiling in Aalsmeer. Holland America Lines besteedt bijna twee miljoen dollar per jaar aan bloemen en planten.

De Rotterdam

Bijzondere vermelding verdienen de schepen met achtereenvolgens de naam De Rotterdam.
  • Het eerste stoomschip de Rotterdam kwam in de vaart in 1872. Maar tijdens haar 65e reis vanaf New York liep het schip tegen de kust bij het eiland Schouwen in 1883
  • De Rotterdam twee werd in de vaart genomen in 1878. Dit werd het eerste cruiseschip van de rederij en werd verkocht aan een Italiaans sloopbedrijf in 1899.
  • De Rotterdam drie kwam in 1897 in de vaart en werd verkocht in 1906 in Kopenhagen.
  • De Rotterdam vier werd het grootste schip van de Nederlandse vloot. Kwam in de vaart in 1908 en vaarde veel als cruiseschip naar Palestina en Egypte. Na 32 jaar werd het verkocht aan een sloopmaatschappij.
  • De Rotterdam vijf voer van 1959 tot 1997 als het vlaggenschip van HAL. Het schip werd verkocht aan Premier Cruises, vervolgens gerestaureerd en ligt thans vlak bij het Holland America lijn gebouw in Rotterdam.

De Statendam

Het nieuwste schip van de Holland Amerika lijn is de Statendam. Dit schip werd op 20 mei 2016 gedoopt door Koningin Maxima in Rotterdam. Het schip kan 2600 passagiers logies bieden en er zijn 1000 bemanningsleden. De thuishaven van dit schip zal Amsterdam zijn. De vaarroute loopt via de Noordzee, Middellandse zee naar Rome.

De Westerdam en het Coronavirus

In februari 2020 kwam het schip de Westerdam in het nieuws nadat in China het coronavirus 019-nCoV was uitgebroken. Er was echter geen enkele besmetting op het schip vastgesteld. De passagiers konden zich dan ook vrij bewegen op de boot en er was geen noodzaak tot quarantaine. Het schip dat vertrokken was op 1 februari uit Hongkong kon de beloofde havens niet bezoeken en de 1455 passagiers moesten aan boord blijven terwijl het schip bijna een week rond vaarde. Er was geen haven bereid om het schip te ontvangen. Uiteindelijk kon het schip op 14 februari aanleggen in Cambodja waarvandaan de passagiers hun thuisreis konden regelen. De passagiers krijgen hun geld terug en een extra tegoedbon.
Gerelateerde artikelen
MS Koningsdam  grootste cruiseschip Holland America LineMS Koningsdam grootste cruiseschip Holland America LineDe MS Koningsdam is een cruiseschip van de Holland America Line. Koningin Màxima is peetmoeder van het schip, zij doopt…
Reizen met een cruiseschip van de Holland America LineEen cruise maken met een cruiseschip van de Holland America Line betekent voor veel mensen een bijzondere reis maken. Te…
Holland America Line; verleden en hedenHolland America Line; verleden en hedenDe Holland Amerika Lijn is al meer dan een eeuw oud. Het is een bedrijf met een rijke geschiedenis. Aan het einde van de…
Mees' lines: witte horizontale lijnen in nagel teen/vingerMees' lines: witte horizontale lijnen in nagel teen/vingerMees' lines zijn witte horizontale lijnen of strepen in de nagel; teennagel of vingernagel. Er zijn veel verschillende n…

Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen!Duits-Nederlandse Handelskamer: inschakelen!Duitsland staat al enige jaren in de top 5 van de sterkste economieën ter wereld. Met een economische groei van 3%, een…
Ondernemen: wel of niet doorgaan in zware tijden?Ondernemen: wel of niet doorgaan in zware tijden?Een vraag die voor de ene ondernemer actueel kan zijn en waar de ander niet aan moet denken. Maar ten tijde van een rece…
Bronnen en referenties
  • Informatie aan boord van de Rotterdam

Reageer op het artikel "Holland America lines is een rederij met rijke historie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 15-02-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!