InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Organisaties en het gebruik van Social Media

Organisaties en het gebruik van Social Media

Organisaties en het gebruik van Social Media Het gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marketing- & communicatiebeleid van een organisatie. Veel bedrijven kunnen winst halen uit het gebruik van sociale media, maar dan moet dit wel goed gedaan worden. Lees hier meer over het gebruik van sociale media door organisaties.

Media vroeger en nu

Vroeger lag de macht bij de zender bij het gebruik van media. De zender zond de boodschap en de ontvangers namen dit aan. Tegenwoordig is dit wel anders geworden met sociale media. Bij het gebruik van sociale media wordt er door de zender interactie gecreëerd met de ontvangers (doordat de ontvangers ook weer op de boodschap ingaan van de zender). Hierdoor zijn de ontvangers eigenlijk ook zenders geworden. Dit is waarom het gebruik van sociale media anders in zijn werk gaat. Wanneer je sociale media gebruikt moet je hier dus goed om denken!

Sociale media gebruiken in een organisatie: waar moet je aan denken?

  • Ten eerste moet je jezelf afvragen: waarom ga ik sociale media gebruiken in mijn organisatie? Met andere woorden wat is mijn doel?
  • Vervolgens moet je je afvragen voor wie je gebruik gaat maken van sociale media, m.a.w. wat is de doelgroep?
  • Ten slotte vraag je jezelf af hoe ga ik gebruik maken van sociale media? Je maakt dus een strategie.

Wat moet je weten als organisatie?

  • Wat de opkomst van sociale media verklaart.
  • Hoe het kan dat sociale media zo enorm populair zijn.
  • Wat mensen met en op sociale media doen.
  • Welke behoeftes mensen online hebben. Behoeften die mensen online hebben zijn vergelijkbaar met de behoeften die mensen over het algemeen hebben. Je kunt hiervoor kijken naar de Pyramide van Maslow. Hierin staat bijvoorbeeld de behoefte 'zelfontplooiing' bovenaan (dus als belangrijkste behoefte).

Sociale media gaat niet over media, maar over behoeften! Natuurlijk ga je als organisatie gebruik maken van sociale media omdat je hier eigen doelen mee wilt bereiken. Om die eigen doelen te bereiken zul je goed moeten nadenken wat doelen zijn van het publiek dat je met social media wilt bereiken. Wat zijn de behoeften van dit publiek? En hoe kun je die vervullen met het gebruik van social media? Wanneer je veel behoeften kunt vervullen zal het publiek eerder geneigd zijn jouw organisatie te 'steunen' op sociale netwerken. Hiermee bereik je meer mensen waardoor je beter het beoogde doel kunt bereiken.

Waar je rekening mee kunt houden is het volgende. Mensen zoeken in media:
  1. Amusement
  2. Informatie
  3. Persoonlijke identiteitsontwikkeling
  4. Sociale omgang

En hoe kun je mensen beïnvloeden? De beïnvloedingsstrategieën (Cialdini) vertellen ons het volgende:
  • Wederkerigheid: wie geeft, wie krijgt.
  • Sociale bewijskracht: als de anderen het doen, doe ik het ook.
  • Sympathie: leuke en aardige mensen gun je meer.
  • Autoriteit: door een goede naam beïnvloed worden.
  • Commitment: wie A zegt, moet ook B zeggen.
  • Schaarste: nu of nooit!

Invloed op de marketing van je organisatie

Het gebruik van sociale netwerken heeft op de volgende manieren invloed op de marketing van je organisatie:
  • Door het gebruik van social media vindt je nieuwe kanalen voor promotie, afzet en klantenservice.
  • Ervaringen van klanten zijn sneller gedeeld.
  • Met het gebruik van sociale netwerken bereik je een participerende consument (deelnemend aan het sociale gebeuren). Deze consument is betrokken, wil aan de reputatie werken, betaalt méér dan alleen geld en verandert van koper naar vriend!
Gerelateerde artikelen
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…
Redenen om sociale media in te zetten binnen organisatiesRedenen om sociale media in te zetten binnen organisatiesIn het algemeen is sociale media een online middel om mensen met elkaar te verbinden. Voor bedrijven kan het erg interes…
Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenSocial media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenBijna iedereen heeft wel een account aangemaakt op minimaal één social media kanaal. Ook veel bedrijven maken een profie…
Interne communicatiemiddelenMedewerkers die goed geïnformeerd zijn, voelen zich meer betrokken bij de organisatie. En een goede interne communicatie…
Bronnen en referenties
  • Collegemateriaal: Organisationele communicatie

Reageer op het artikel "Organisaties en het gebruik van Social Media"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 18-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!