InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Hoe kun je Social Media succesvol inzetten?

Hoe kun je Social Media succesvol inzetten?

Je wil als bedrijf beginnen met het inzetten van Social Media, maar hoe doe je dit? Social Media maakt vaak onderdeel uit van de marketingcommunicatie strategie, maar kan ook exclusief ingezet worden. Belangrijk om te realiseren is dat het inzetten van Social Media geduld en tijd vergt. Een goed plan, met helderdere doelstelling, is een start. Maak Social Media onderdeel van je strategie, dan kan het succes hebben. Hoe je moet beginnen en welke stappen je moet doorlopen lees je hier. Als eerste moet je duidelijk je doelstelling formuleren. Als je Social Media in gaat zetten als onderdeel van marketingcommunicatie strategie, bepaal dan goed de meerwaarde van dit kanaal. Het is verstandig om specifieke doelstelling te formuleren. Wat verwacht je van de inzet van Social Media?
Zoals ik ook al in de inleiding benoemd heb, is het inzetten van Social Media, alleen omdat de concurrent het doet, of om dat je de trend wil volgen niet voldoende. De kans in dan groot dat je vol enthousiasme begint, maar de inzet in de loop der tijd minder wordt. Daarnaast kan het zijn dat jouw inzet niet het gewenste resultaat oplevert.

Doelgroep

Als je dat besloten hebt om Social Media in te zetten is het goed om je doelgroep te bepalen. Welke doelgroep wil ik bereiken en welke kanalen moet ik hiervoor gebruiken? Je moet dus onderzoek doen naar het online gedrag van je doelgroep. Je kan daarbij ook het gedrag van je concurrenten onderzoeken. Belangrijk is om alle kanalen te onderzoeken en te bepalen wat de meerwaarde van de content is. Kortom, met welke kanaal, tone of voice en content, bereik ik het gewenste gedrag.

Naast onderzoek doen naar de doelgroep, moet je ook onderzoek doen naar jouw imago. Hoe ziet de doelgroep jouw en welke kennis heeft de doelgroep al over jouw? Door dit te onderzoeken kan je hier op inspelen en sluit je daarmee beter aan op de behoefte van de doelgroep. De NS heeft heel bewust er voor gekozen om Twitter als informatiekanaal. Op Twitter had de NS een slecht imago. Vooral de klachten en de vertragingen werden vermeld. De NS probeert nu dit imago te beïnvloeden.

Content

De volgende stap is te bepalen wat jouw meerwaarde is van jouw aanwezigheid op Social Media. Bepaal welke content je gaat delen en wat de waarde voor de doelgroep hier aan kan hebben. Heb je dit bepaald dat is het goed om na te gaan denken over het budget dat je beschikbaar hebt. De kosten voor inzet van Social Media zijn laag, maar als snel stop je er teveel tijd in. Ook voor het bepalen van de ROI (return of investment) is het bepalen van het budget van belang.

Nu je al deze belangrijke punten bepaald heb is het tijd geworden om een volgsysteem op te zetten. Dit volgsysteem zorgt er voor dat jij weet wat jouw doelgroep bezig houdt en wat zij over jouw organisatie over merk zeggen. Om de inzet van Social Media inzet kracht bij te zetten is het van belang om ook op alle overige communicatie uitingen je aanwezigheid op de Social Media te melden, en er voor te zorgen dat de uitingen afgestemd zijn op elkaar.

Delen!

Na deze voorbereiding is het dan tijd geworden op je aanwezigheid op Social Media bekend te maken. Je gaat informatie delen met andere. Het is verstandig als je alvast wat interessante informatie hebt verzameld, een kleine voorraad dus. Nu is het cruciaal dat je in gesprek treed met je volgers. Maak tijd vrij om te reageren, je waardering uit te spreken en vragen te beantwoorden. Hiermee bouw jij een persoonlijke band op met je volgers. Zij krijgen het gevoel dat jij ze echt belangrijk vind en geïnteresseerd ben in wat zij te vertellen hebben. Doe je dit niet, dat is er kan dat ze doelgroep afhaak en je aanwezigheid alleen maar ziet als een marketingcampagne. De laatste stap is het evalueren van alle inspanningen. Hopelijk ben je nu al enige tijd succesvol aanwezig. Tijd om te gaan meten wat alle inspanningen waar zijn geweest. Diverse tools zij hiervoor ontwikkeld. Afhankelijk van wat je doelstelling in het begin is geweest kan je gaan meten. Echter, nooit kan je de exacte invloed vaststellen.
© 2012 - 2019 Sarahemily, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kun je Social Media succesvol inzetten?"

Infoteur: Sarahemily
Gepubliceerd: 24-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!