InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Social media strategie

Social media strategie

Een van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe mediatijdperk is dat de consument centraal staat. Bij het bepalen van een social mediastrategie is het belangrijk om te weten wat de consument doet, omdat deze inmiddels een participerende rol heeft.

Consument centraal

Een van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe mediatijdperk is dat de consument centraal staat. De consument krijgt steeds meer een participerende rol. Als je een strategie gaat ontwikkelen, is het belangrijk om te weten wat de doelgroep doet.

Participatiecultuur

Jenkins’ theorie over de participatiecultuur gaat uit van het vervagen van de grenzen tussen productie en consumptie en het veranderen van de machtsverhoudingen tussen consument en producent. Consumenten gaan actief deelnemen aan de creatie, circulatie en interpretatie van media. Er zijn drie kenmerken voor de mate van participatie:
  • Interpretatie: wisdom of crowds
  • Reconfiguratie: user generated content
  • Constructie: co-creatie

Nieuwe participatiecultuur

Jenkins signaleerde in 2002 dat er een nieuwe participatiecultuur is ontstaan die volgens hem wordt gevormd aan de hand van drie trends.

De invloed van media op de consument

In de jaren ’70 was de “uses and gratifications”benadering “in”. Het mediagebruik van de consument is gebaseerd op individuele behoeften en verlangens (gratifications). Deze theorie is ook van toepassing op interactieve media, met name social media en het internet.

Generatie C

Binnen de participatiecultuur wordt de consument aangeduid met de term “Generatie C”. Dat is een groep mensen die informatie op het internet beschikbaar stellen en privacy soms nauwelijks belangrijk lijken te vinden. De actieve consument speelt een grote rol bij het ontwikkelen van een crossmediaconcept.

Sociale media

Op termijn zullen sociale media de enige manier zijn om in contact te komen met de consument. De sleutelwoorden zijn “samenwerken” en “informatie delen”. Kenmerkend is de interactietussen mensen, waarbij er steeds meer betekenis aan een onderwerp toe wordt gevoegd. Je kunt het ook inzetten voor een marketingcampagne. Indirect is het een effectieve manier om veel mensen te bereiken.

Eigenschappen nieuwe media

De eigenschappen van de nieuwe media zijn multimedialiteit, virtualiteit, interactiviteit en connectiviteit. Bij sociale media is er ook een bepaalde wisselwerking: de intermedialiteit genoemd.

Multimedialiteit

Multimedialiteit heeft betrekking op de combinatie van woord, beeld en geluid. Meer media worden tegelijk uitgezonden in wisselwerking met elkaar.

Virtualiteit

Virtualiteit is de mogelijkheid om virtuele werelden te stimuleren (virtual reality)

Interactiviteit

Interactiviteit is de mate waarin de consument controle heeft over de informatie – en communicatiestromen, interactie.

Connectiviteit

Connectiviteit houdt in dat mediagebruikers en hun technologische hulpmiddelen met elkaar verbonden zijn. Ook de gebruikers zijn verbonden.

Intermedialiteit

Intermedialiteit is de wisselwerking tussen verbeeldingsprincipes van twee of meer media, waardoor nieuwe verbeeldingsprincipes ontstaan. (bijvoorbeeld mash-up)

Sociale netwerken

Sociale netwerksites zijn sites die gebruik maken van inhoud die door gebruikers wordt aangeleverd: user generated content. Voorbeelden zijn Hyves en Linkedin. Er zijn vier typen sociale netwerksites:
  • Vriendensites (Hyves, Facebook)
  • Zakelijke sites (LinkedIn)
  • Sites die mensen met een gemeenschappelijke interessepatroon aan elkaar verbinden (ning)
  • Community’s voor bedrijven

Honingraatmodel voor het sociale web

Gene Smith onderscheidt zeven bouwstenen voor het sociale web:
  • Identiteit
  • Aanwezigheid
  • Relaties
  • Conversaties
  • Groepen: groepen binnen een internetcommunity
  • Reputatie (status)
  • Delen

Gerelateerde artikelen
Organisaties en het gebruik van Social MediaOrganisaties en het gebruik van Social MediaHet gebruik van sociale netwerken door organisaties is een veelvoorkomend punt in de middelenmix, behorend tot het marke…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…
Social media marketingSocial media marketingEr is steeds meer aandacht voor social media marketing. Dat is het maken van reclame voor een persoon, product op persoo…
Banken gebruiken social media anno 2014Banken gebruiken social media anno 2014Een heel opvallende financiële trend anno 2014 is dat banken Social Media aanwenden voor het vergroten van het bereik. H…
Bronnen en referenties
  • Basisboek crossmedia concepting

Reageer op het artikel "Social media strategie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 27-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!