InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Crossmedia concepting

Crossmedia concepting

Media worden gecombineerd om tot een optimaal resultaat te komen. Dat wordt de mediamix genoemd. Crossmedia is in opkomst. Er zijn verschillende visies: we onderscheiden de technische visie, de marketingvisie en de communicatievisie op crossmedia. Als de crossmediale strategie bepaald is, kan worden gestart met het ontwikkelen van een concept: concepting.

Mediamix

Media worden om verschillende redenen met elkaar gecombineerd. Het combineren van verschillende media wordt in de marketing – en communicatiewereld vaak aangeduid met “mediamix”. Een mediamix laat zien welke media in welke mate worden ingezet bij een campagne om de doelstellingen te halen. Doordat verschillende mediavormen met elkaar gingen samenwerken, werden er nieuwe doelgroepen en kansen gegenereerd.

Visies op crossmedia

Er zijn verschillende visies op crossmedia, namelijk de technische visie, de marketingvisie en de communicatieve visie.

Technische visie op crossmedia

Crossmedia wordt gezien als een mogelijkheid om dezelfde programma’s uit te zenden via verschillende kanalen (multichanneling) en platforms.

Marketingvisie op crossmedia

Door de combinatie van verschillende media wordt een groter bereik gerealiseerd. De mediamix staat in dienst van het campagne-idee. Als media zo worden ingezet dat hun specifieke mogelijkheden ten volle worden benut en waarbij de doelgroep ruimte heeft tot participeren, kan men dat crossmediaal noemen.

Communicatieve visie crossmedia

De communicatieve visie is een tussenvorm tussen de marketingvisie en de technische visie. Het gaat om definities waarin de rol van de gebruiker centraal staat. Er is dus interactie.

Kenmerken crossmedia

Hoewel er verschillende visies op crossmedia zijn, is er een aantal gemeenschappelijke kenmerken:
  • Participatie van de consument/dialoog
  • Rekening houden met mediagebruik consument
  • Rekening houden met eigenschappen medium
  • Kruisbestuiving tussen verschillende media

Remeditatie van ideeën

Ideeën zijn niet per se nieuw, maar eerder adaptaties van andere ideeën. Dat wordt “remeditatie” genoemd. Het wil zeggen dat ieder medium gebaseerd is op een ander medium.

Het creatief strategisch ontwerp

“Concept” is een veelomvattend begrip dat verschillende definities kent, afhankelijk van het vakgebied waarin het gehanteerd wordt. Het concept is het antwoord op strategische keuzes die je van tevoren gemaakt hebt. In de reclamewereld is een concept een creatief idee dat als uitgangspunt dient voor een reclamecampagne.

Wat is concepting?

  • Zoeken naar, vaststellen van en uitdragen van gemeenschappelijk gedachtengoed
  • Gaat niet uit van vastomlijnde markten en doelgroepen op basis van productproposities
  • Gaat om merken die een gedachtengoed op de markt brengen (visie, overtuiging)
  • Niet zozeer het product is belangrijk, maar het verhaal eromheen
  • Soms is dat verhaal spontaan gegroeid, maar meestal met veel zorg gecomponeerd

Een concept ontwikkelen

Als de crossmediale strategie eenmaal bepaald is, kan worden gestart met het ontwikkelen van een concept. De visie en de missie van de opdrachtgever zijn het uitgangspunt van het concept.

De boodschap

De boodschap moet aan de consument duidelijk maken wat de instrumentele waarde van het concept is. Daarnaast moet de boodschap een bepaalde belofte (propositie) uitdragen. Een propositie is een vertaling van de communicatiestrategie in een concrete belofte: het gaat vooral om voordelen voor de klant.

Crossmediaal denken

Crossmedia is enerzijds een top-downproces aangestuurd door producenten en anderzijds een consumentgedreven bottom-upproces.
Gerelateerde artikelen
Volvo S60 ConceptVolvo S60 ConceptVolvo heeft het concept van de nieuwe S60 geïntroduceerd in Detroit. Volvo, een Zweeds merk, hoopte zo de instortende ve…
Phonebloks - Project AraHet wordt door veel mensen de telefoon van de toekomst genoemd. Namelijk het concept "Phonebloks". Het idee is een telef…
Reclamestrategieën & doelstellingenEr zijn verschillende soorten reclame, deze hebben hun eigen kenmerken. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten recl…
Kunststromingen van de jaren zeventigKunststromingen van de jaren zeventigHoewel de jaren zeventig tal van interessante ontwikkelingen en gebeurtenissen kennen, worden deze in het collectief geh…
Wondzorg: Het TIME-modelHet TIME concept is een classificatiemodel dat binnen de wondzorg wordt gebruikt om te kunnen evalueren op korte en lang…
Bronnen en referenties
  • Basisobek crossmedia concepting

Reageer op het artikel "Crossmedia concepting"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-12-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!