InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Winkelcommunicatie: Externe winkelpresentatie

Winkelcommunicatie: Externe winkelpresentatie

Het winkelexterieur geeft klanten die eerste indruk die beslissend kan zijn om binnen te gaan of door te lopen. Daarom moet er genoeg aandacht worden besteed aan 'het visitekaartje' van je zaak.

Winkelpui

Winkelpui duidt op het gevelontwerp, de kleur, de verlichting en de belettering van de gevel. Ook promotionele middelen zoals vlaggen, raambiljetten en posters zijn er een onderdeel van. Een opvallende winkelpui kan al van ver de aandacht van de klant trekken.

Er zijn drie stelregels voor de winkelpui:
  • De buitenkant moet een weerspiegeling van het exterieur en het niveau van de winkel zijn.
  • Op de gevel moet de winkelnaam staan.
  • De gevel moet uitnodigend zijn.

Winkelentree

Een goede winkelentree moet de klant uitnodigen om binnen te komen en eventuele drempelvrees wegnemen. Hierbij zijn automatische deuren en het gebruik van uitnodigende slogans een do; drempels, opstapjes en trapjes zijn uit den boze. Een echte klantenlokker is het vlak achter of in het entreegebied presenteren van het populairste assortimentsonderdeel.
Je moet er voor zorgen dat de klanten vlot binnen en buiten kunnen lopen, de entree mag dus niet te nauw zijn.

Etalage

Afhankelijk van het type goed dat je verkoopt, is de etalage meer of minder belangrijk voor je winkel. Bij shopping goods (producten waarbij de klant eerst informatie verzamelt voor hij tot de aankoop overgaat) is de etalage heel belangrijk. De klant wil de artikelen bekijken en vergelijken. Bij convenience goods (bv. levensmiddelen) en specialty goods weet de klant op voorhand wat hij wil en is de etalage minder belangrijk.

Enkele punten waar etalages aan moeten voldoen:
  • De etalage moet een weergave zijn van het winkelaanbod.
  • De etalage moet voorbijgangers doen halthouden aan de winkel.
  • Een etalage moet klanten helpen die nog niet goed weten wat ze willen.
  • Een etalage moet actueel en interessant zijn: een etalage die nooit wisselt, zal de verkoop niet voorthelpen.

Winkelomgeving

De omgeving van de winkel is belangrijk voor de populariteit van de winkel. De winkel moet goed bereikbaar zijn of een centrale ligging hebben. Het voorzien van parkeerplaatsen is aan te raden. Je kan de aandacht op de winkel vestigen door gebruik te maken van vlaggen, borden en muziek. Ook het schoonhouden van de omgeving is een belangrijk punt.
Gerelateerde artikelen
Winkelcommunicatie: DefinitieWinkelcommunicatie vormt voor de producent en de detaillist een belangrijk onderdeel van de marketing-communicatiemix. O…
Sponsoring & marketingSponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Direct marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelenDirect marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelenDirect marketing wordt al jaren gebruikt als een effectieve manier van marketing. De (potentiële) klant wordt hierdoor r…

Reageer op het artikel "Winkelcommunicatie: Externe winkelpresentatie"

Reacties

Sabina, 10-07-2009 10:34 #2
Beste Maaike, Ik zou heel graag meer weten over dit onderwerp. Weet u misschien een studieboek die hier over gaat? Waar ik vooral benieuwd naar ben is: Tips voor de inrichting van een winkel, inrichting van de etalage, de invloed van muziek in de winkel op de klanten en dergelijken. Groetjes Sabina Reactie infoteur, 14-07-2009
Helaas ligt mijn studietijd al zo ver achter mij dat ik je geen recente boeken kan aanprijzen. Ik zou gewoon eens een boekenwinkel binnenstappen en er daar achter vragen. Bij Fnac of Standaard moet zulke boeken zeker te vinden zijn.
lilKim

Maaike Rijnders, 06-01-2009 14:06 #1
Ik vertel in mijn lessen dat lang niet altijd meer de etalage een weergave is van het aanbod van de artikelen van de winkel. Vooral bij specialty goods wordt de etalage steeds vaker gebruikt om een eyecatcher te zijn voor het imago Geen artikel te zien, of in ieder geval niet herkenbaar. Ik kan u legio foto's laten zien van voorbeelden daarvan.
Bovendien leer ik mijn leerlingen eerst eens te onderzoeken wat het doel van de etalage moet zijn en wat de "passeersnelheid'is van de klant. Een "slenteretalage" moet anders communiceren dan een etalage gelegen aan een doorgaande weg.

Maaike Rijnders (docent commerciele presentatie technieken ROC Eindohoven) Reactie infoteur, 06-01-2009
Leuk, een reactie van een docent. Bedankt daarvoor! Misschien dat België en Nederland dan toch verschillend tov etalages staan…

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 20-08-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Reacties: 2
Schrijf mee!