InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Winkelcommunicatie: Bedrijfsconcept

Winkelcommunicatie: Bedrijfsconcept

Een consument vormt zich, door het aanbod aan artikelen en diensten, een beeld van een winkel, waardoor hij besluit om daar iets te gaan kopen. Dat totaal-aanbod is het bedrijfsconcept.

Onderdelen van het bedrijfsconcept

Een bedrijfsconcept bevat drie belangrijke onderdelen:
  1. Het type assortiment: De keuze van het assortiment en de te voeren merken moeten op de doelgroep worden afgestemd en een logisch geheel vormen. Gezien de verkoopruimte beperkt is en winst maken noodzakelijk is, moet je als detaillist keuzes maken.
  2. De doelgroep (marktsegmentatie): Het is niet realistisch te denken dat iedereen bij jou wil kopen. Zodra je je doelgroep hebt bepaald, kan je het assortiment erop afstemmen.
  3. De marktpositie: Door te kiezen voor prijsdistributie (lage prijzenwinkels of discounters) of kwaliteitsdistributie (kwaliteitswinkels of speciaalzaken) of enige denkbare mengvorm, neem je een marktpositie in ten opzichte van de concurrentie.

De keuzes die je maakte voor het bedrijfsconcept dicteren de richting waarin je de winkelcommunicatie moet ontwikkelen. De presentatie van de winkel en van de afzonderlijke producten zijn als de verpakking van het bedrijfsconcept. Winkelpresentatie moet zonder woorden aan de klant duidelijk maken om wat voor soort winkel het gaat, wat er verkocht wordt, hoe en voor welke prijzen.

Functionaliteit en sfeer zijn de twee pijlers van winkelpresentatie.
  • Functionaliteit: Om functioneel te zijn voor de klant moet de winkelpresentatie hem zoveel mogelijk duidelijkheid, service en overzicht bieden. Om een snelle service te kunnen bieden, moet het winkelpersoneel in staat worden gesteld de goederen-, consumenten-, en geldstroom zo optimaal mogelijk te verwerken.
  • Sfeer: Vooral visuele elementen, zoals lichteffecten en artikelpresentatie, bepalen de sfeer in de winkel. O.a. de temperatuur, luchtvochtigheid en winkelhygiëne zorgen ervoor dat de klant zich goed voelt in de winkel.

Het exterieur en het interieur van de winkel moet de klant aantrekken, dat bepaalt of hij al dan niet terugkomt.

Huisstijl

Huisstijl wordt gevormd door het geheel van vormgeving, belettering, kleur- en materiaalgebruik dat leidt tot een karakteristiek en representatief beeld van de winkelformule. De huisstijl is gewoon de verschijningsvorm van je bedrijfsconcept, zoals het logo op de factuur en de bedrijfskledij van het personeel. Door de huisstijl consequent door te voeren en te herhalen versterk je het bedrijfsconcept en kan je de aandacht voor de winkel vergroten. Met behulp van de huisstijl kan je de winkel onderscheiden van de concurrenten. Huisstijl is dan ook een onmisbare factor.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Winkelcommunicatie: Bedrijfsconcept"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 20-08-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!