Winkelcommunicatie: Definitie

Winkelcommunicatie vormt voor de producent en de detaillist een belangrijk onderdeel van de marketing-communicatiemix. Op de plaats van de verkoop zijn er verschillende mogelijkheden om invloed uit te oefenen op het koopgedrag en de merkkeuze van de klant, zoals bv. artikelpresentatie, displays en verpakkingen.

Definitie en belang van winkelcommunicatie

Een winkel heeft drie operationele marketingdoelstellingen:
  1. Klanten trekken: Zonder klanten kan je geen zaken doen. Daarom moet je ervoor zorgen dat er klanten naar je winkel komen. Hiervoor kan je gebruik maken van o.a. huis-aan-huis-bladen en advertenties in dagbladen. Je moet hiermee als het ware klanten verleiden om de winkel te bezoeken.
  2. Klanten vullen: Elke klant die de winkel binnenstapt, moet liefst met volle handen buitenstappen. De winkel moet, via artikelpresentatie, aanbiedingen en displays, de klant aanzetten om zoveel mogelijk te besteden.
  3. Klanten binden: Op langere termijn is het aangeraden om een duurzame relatie op te bouwen met klanten. Door middel van bv. spaaracties, waardebonnen en klantenkaarten kan je klantenbinding en winkeltrouw in de hand werken.

De verzamelnaam voor al deze marketingcommunicatie in en om de winkel heet winkelcommunicatie (in store communication) en heeft meerdere functies:
  • Formulegericht: Winkelmedia kan je gebruiken om het bedrijfsconcept ondersteunen.
  • Productgericht: Winkelmedia kunnen tot doel hebben de omzet van een product te verhogen.
  • Informatief: Informatieve winkelmaterialen en -media kunnen gebruikt worden om het ontbreken van deskusdig verkoopspersoneel op te vangen.

Winkelcommunicatie wordt steeds belangrijker, voor de detailhandel evenals voor de fabrikant:
  • Effectief: Winkelcommunicatie beïnvloedt de consument in de laatste fase van het keuzeproces. De artikelpresentatie is dan ook een belangrijke beslissingsfactor voor de consument.
  • Prijs: Uit kostenoverwegingen maakt de detailhandel steeds vaker gebruik van zelfbediening. Goed winkelmateriaal en een goede artikelpresentatie kunnen het gebrek aan personeel enigszins compenseren.
  • Aangenamer winkelen: Goede winkelcommunicatie kan de consument beter informeren en het winkelen aangenamer maken.
  • Opvallen: Een goede schappositie is moeilijk te bekomen door het groeiend aantal producten. Een goede artikelpresentatie kan je product doen opvallen.
  • Doelgroep bereiken: Fabrikanten hebben het steeds moeilijker om hun doelgroepen te bereiken via de gewone media. Via winkelcommunicatie hebben ze een massaal bereik.
© 2007 - 2021 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sponsoring & marketingSponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere…
CommunicatiemixCommunicatiemixDe communicatiemix bestaat uit tal van communicatie-instrumenten om kennis, houding en gedrag te beïnvloeden. We maken o…
Het ontstaan van marketingcommunicatieAl eeuwen wordt er handel bedreven door mensen. Het begon met de ruilhandel en later de handel met geld. Sinds die tijd…

Winkelcommunicatie: Interne winkelpresentatieHet interieur van de winkel verraadt veel over de zaak. Het is dan ook van groot belang veel aandacht te besteden aan de…
Winkelcommunicatie: BedrijfsconceptEen consument vormt zich, door het aanbod aan artikelen en diensten, een beeld van een winkel, waardoor hij besluit om d…
Lilkim (51 artikelen)
Laatste update: 20-08-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!