InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Waardevolste merken ter wereld (2011)

Waardevolste merken ter wereld (2011)

De top 100 meest waardevolle merken van 2011 zijn bekend. Apple staat bovenaan de lijst. Apple is vooral bekend vanwege de IPhone en de IPad. Vorig jaar was dit nog Google, die heeft vier jaar lang op 1 gestaan. Google is nu gezakt naar de 2e plaats. De derde plaats gaat naar IBM.

Onderzoek

Het onderzoek naar de meest waardevolle merken wereldwijd is uitgevoerd door Millward Brown. Dit onderzoeksbureau onderzoekt jaarlijks de waarde van vele bekende merken, hieruit komt dan een top 100. Deze wordt verwekt in het jaarlijkse BrandZ-rapport. De resultaten zijn gebaseerd op onderzoeken in de financiële prestaties van de bedrijven. Daarnaast is er ook onderzoek gevoed onder miljoenen consumenten. Daarnaast wordt er ook gekeken naar potentiële groei van het bedrijf en het aandeel van de producten op de wereldwijde markt. Algemene uitkomst van het onderzoek is dat grote merken beter bestand zijn tegen de recessie. Er was veel stijging van de waarde gemeten of maar een lichte daling bij de hoger geplaatste merken.

Winnaar

De winnaar van dit jaar is Apple. Het merk "Apple" vertegenwoordigd een waarde van 153.285 miljoen dollar. Hiermee staat Apple op nummer een in de lijst. Apple verslaat Google die vier jaar lang op nummer 1 heeft gestaan. Verder staat IBM op nummer 3 in de lijst.

1. Apple

De reden dat het merk Apple zo'n waarde vertegenwoordig is vooral te wijten aan de populariteit van Apple over de hele wereld. Apple producten zijn over de hele wereld verkrijgbaar en ook erg gewild. Ook het presenteren van een hele nieuw apparaat: de IPad heeft bijgedragen aan de toegenomen waarde van het merk. Daarnaast doet ook de IPhone van Apple het nog erg goed en de ontwikkeling van de IPod is ook doorgegaan. Ook kunnen de producten van Apple makkelijk in het bedrijfsleven worden toegepast. Hier is de IPhone erg populair. Ook dit heeft een grote bijdrage geleverd aan de waardestijging. Daarnaast wordt Apple gezien als een wat luxer merk. Dit helpt de bekendheid ook vooruit. Naast de IPod, IPhone en IPad verkoopt Apple ook nog andere producten zoals de Mac, de computer van Apple. Al met al is Apple op veel markten te zien en ook erg populair, dus een eerste plaats is verdiend. De waarde van het merk Apple is dit jaar (2011) uitgekomen op 153.285 miljoen. Vorig jaar stond Apple nog op de derde plaats met een waarde van 83 miljard het merk Apple is 84% gestegen in waarde in vergelijking met vorig jaar.

2. Google

Google heeft vier jaar lang de lijst van top 100 meest waardevolle merken aangevoerd. Google is een snel ontwikkelend en innovatief bedrijf dat erg actief is op internet maar inmiddels ook daarbuiten. Google heeft bijvoorbeeld software ontwikkeld voor smartphones en tablets. Maar Apple is Google toch voorbij gegaan. Dit heeft vooral te maken met het ontwikkelen van Google,. Zij zijn vooral bezig geweest met het ontwikkelen van Android (het besturingssysteem voor Smartphones en tablets) en Chrome (de internetbrowser van Google). Het effect van deze investeringen is nog niet meetbaar, de toegevoegde waarde van deze ontwikkelingen laat dus nog op zich wachten. Wel wordt Android steeds populairder. Maar momenteel is Google gezakt naar een tweede plaats met een waarde van 111.498 miljoen. Vorig jaar, toen Google op de eerste plaats stond, was de waarde 114 miljard. Vergeleken met vorig jaar is de waarde van het merk Google gedaald met 2%

3. IBM

IBM is naar een derde plaats gezakt. Vorig jaar vertegenwoordigde het merk IBM een waarde van 86 miljard dollar en stond hiermee op de tweede plaats. Dit jaar vertegenwoordigd het merk IBM een waarde van 100,849. Dit is een stijging van zo'n 17%. IBM is wereldwijd nog steeds erg bekend maar de bedrijven als Google en Apple gaan net wat sneller vooruit.

Hoogste Nederlandse merk

Shell is het enige en daarmee ook het hoogstgeplaatste merk. Shell staat op plek 51. Dit is hetzelfde als vorig jaar. Verder zijn er geen Nederlandse merken te vinden. Ook ING is weg uit de lijst. Shell is natuurlijk wereldwijd bekend als oliemaatschappij en hierdoor vertegenwoordigd het merk Shell ook een waarde van 15 miljard dollar.

Overige merken in de lijst

De overige merken in de tot zijn opeenvolgend McDonald's, Microsoft en CocaCola. Hiermee is de top 6 compleet. McDonald's is de fastfoodketen die wereldwijd bekend is en honderden vestigingen heeft over de hele wereld. McDonald's, op plaats 4, is de hoogst geplaatste niet elektronica gerelateerde bedrijf. Microsoft,op plaats 5, is nog steeds erg bekend, maar wordt in ieder geval qua bekendheid al ingehaald door Apple en Google. Met deze bedrijven is Microsoft vooral vergelijkbaar. (Chrome vs Internet Explorer, Apple software vs Windows). CocaCola,op plaats 6, is nog steeds een van de meest gedronken dranken over de hele wereld, dit jaar (2011) bestaat CocaCola 125 jaar en het is nog steeds een van de bekendste en waardevolste merken van de hele wereld.

Top10

MerkPlaats 2010Waarde 2010Waarde 2011Verandering in%
1. Apple383.153153.285+84%
2. Google1114.260111.496-2%
3. IBM286.383100.849+17%
4. McDonald's666.00581.016+23%
5. Microsoft476.3448.243+2%
6. CocaCola567.98373.752+8%
7. AT&T2223.71469.916N/A
8. Mallboro757.04767.522+18%
9. China Mobile852.61657.326+9%
10. General Electric945.05450.318+12%

Lees verder

© 2011 - 2017 Schrijver254, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Millard Brown

Reageer op het artikel "Waardevolste merken ter wereld (2011)"

Infoteur: Schrijver254
Laatste update: 19-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!