InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Tips webshop beginnen

Tips webshop beginnen

Tips webshop beginnen Winkelen via internet is een verschijnsel dat steeds meer toeneemt. Hoe moet je een webshop of webwinke starten? Waar moet je aan denken bij het starten van een webshop? Kortom: tips voor als je een webshop wilt beginnen.

Behoefte aan de producten

Je ziet het helemaal zitten. Je hebt je creativiteit ingezet om een lijn voor babykleertjes te ontwerpen. Maar is er wel een markt? Met andere woorden: is er behoefte aan het product? Voor een startende ondernemer is het aan te raden om eerst een marktonderzoek uit te voeren. Door dit onderzoek kom je erachter naar welke producten vraag is. Wees creatief en uniek. Je moet jezelf onderscheiden van andere internetwinkels, want die zijn er genoeg.

Webshop: Registratie bij de Kamer van Koophandel

Een webshop is een bedrijf, een digitale winkel. Daarom is registratie bij de Kamer van Koophandel (KvK) vereist. Je moet een BTW-nummer aanvragen en over de verkochte producten BTW afdragen aan de Belastingdienst. Daarnaast zul je ook jaarlijks belastingaangifte moeten doen, omdat je niet in loondienst werkt.

Lay-out van de webshop

Als je een succes van je webshop wilt maken, is het belangrijk dat de webshop er goed uitziet. Klanten haken af als een website onoverzichtelijk is. Een klant moet na twee keer klikken het product hebben gevonden om afhaken te voorkomen. Zet foto’s van de producten op de webshop, die duidelijk zijn en waarbij klanten de mogelijkheid hebben om in te zoomen. Geef ook veel informatie over het product.

Wetgeving voor webwinkel

Een webshop moet voldoen aan allerlei wettelijke eisen. De verplichtingen waaraan je je moet houden, zijn bedoeld om het vertrouwen van de consument in digitale winkels te vergroten. Zo ben je als webshopbeheerder verplicht om voldoende informatie over je bedrijf en het product te geven. Denk daarbij aan:
  • Naam en adres van de onderneming
  • Telefoonnummer en faxnummer
  • Registratienummer KvK
  • BTW-identificatienummer
  • Kenmerken van het product (type, kleur)
  • Wijze van betaling
  • Termijn voor aanvaarden aanbod
  • Algemene voorwaarden
  • Herstelmogelijkheden om de ongewilde handelingen ongedaan te maken
  • Bedenktijd
  • Verzendkosten

Betaalmethodes webwinkel

Voor een ondernemer zijn er verschillende betaalmethodes. Hieronder worden de belangrijkste besproken. Deze zijn tevens goedgekeurd door De Nederlandse Bank (DNB).
  • iDEAL: veelgebruikte betaalmethode die op weg is de standaard voor internetbetalingen te worden. Deze betaalmethode is gratis voor de consument. Daarnaast vindt de betaling plaats in de veilige omgeving van internetbankieren. De betalingen zijn onherroepelijk. Een groot voordeel is dat de levering onmiddellijk plaats kan vinden.
  • Creditcart: Denk hierbij aan “Mastercard” of “Visa-card”. De kosten voor het bedrijf zijn afhankelijk van het aantal transacties. Het nadeel aan deze betaalmethode is dat niet iedereen over een creditcard beschikt.

Tips webshop beginnen

  • Breng in kaart of er een markt is voor het product dat je wilt verkopen
  • Registratie bij de KvK is verplicht als je een webshop wilt beginnen
  • Besteed aandacht aan de lay-out. Als de webwinkel niet professioneel overkomt, haken bezoekers met een enkele muisklik af.
  • Geef voldoende informatie over de producten, maar ook over de onderneming zelf
  • Stel algemene voorwaarden op
  • Maak een keuze uit de betaalmehodes
Gerelateerde artikelen
Webshop starten met WordpressHet starten van een webhop is gemakkelijk te realiseren door middel van Wordpress. Dit artikel gaat nader in op de funct…
Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Een webshop keurmerk kan iets zeggen over de service van een webwinkel. Een webwinkel zonder een keurmerk wordt door vee…
Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshopZelf je eigen webwinkel beginnen lijkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Met speciale webwinkel software bouw je in ee…
De beste tips voor een webshopDe beste tips voor een webshopMet een webshop kunt u relatief eenvoudig geld verdienen op het internet. Het probleem is dat u klanten moet trekken en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock

Reageer op het artikel "Tips webshop beginnen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 26-08-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!