InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Maatschappelijk verantwoord ondernemen: imagebuilding

Maatschappelijk verantwoord ondernemen: imagebuilding

Ten tijde van recessie en economisch mindere tijden, wordt er steeds kritischer gekeken naar de bedrijfsvoering van bedrijven. Hierbij wordt er voornamelijk gekeken naar de invloed die de activiteiten hebben op het milieu of de maatschappij. Gestimuleerd door overheden werden bedrijven gedwongen zich bewust te worden op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hiermee is een nieuwe marketingtool geboren: Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

Maatschappelijke betrokkenheid

Al jaren is bekend dat grote industriële multinationals betalen om zich op bepaalde plekken te mogen vestigen. Vaak gebeurde dit achter de schermen en was dit noodzakelijk in landen waar transparantie niet aan de orde van de dag is. Vaak was het een compensatie voor overlast of het opgeven van een stuk grond. Maar met regelmaat was het ook bedoeld een bijdrage te leveren aan de plaatselijke omgeving. Door dubieuze regeringen van dit soort landen, kwamen de gelden nooit terecht bij de mensen waar het werkelijk voor was bedoeld en werden leiders hier beter van.

MVO als marketingtool

Vandaag de dag is alles anders. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig onderdeel van de marketingplannen van de grote bedrijven en multinationals. Het doel ervan is een invulling geven aan de maatschappelijke rol van de organisatie. Uitgangspunt hierin is het verduurzamen van de bedrijfsvoering. Er wordt niet alleen gekeken naar het sponsoren of leveren van een bijdrage aan sociale projecten. Uiteindelijk wordt er gekeken naar de gehele bedrijfsvoering van de organisatie.

Het verduurzamen van de bedrijfsvoering heeft invloed in elke afdeling binnen een bedrijf. De inkoopafdeling gaat rekening eisen stellen aan hun leveranciers en rekening houden met het inkopen van producten die op duurzame wijze zijn geproduceerd. Voor de logistieke afdeling is het zaak zo min mogelijk schade te leveren aan het milieu en dus worden er transportmiddelen aangeschaft met roetfilters of voertuigen die zuiniger rijden. Dit zijn concrete voorbeelden van het daadwerkelijk doorvoeren van een duurzame bedrijfsvoering.

Toch lijkt MVO steeds meer op een nieuwe marketingstijl. Bedrijven sluiten overeenkomsten met non gouvermentele organisaties die zich richten op sociaal maatschappelijke projecten. De bijdrage wordt breed uitgemeten op websites en sinds kort ook in reclamespots. Er wordt alles aan gedaan om de ontvanger te doen geloven dat het een nobele bijdrage is, maar de daadwerkelijke boodschap lijkt eerder een marketingtruc die moet zorgen voor een positieve bijdrage aan de merknaam van het bedrijf.

MVO Nederland

Inmiddels zijn er in Nederland verschillende organisaties opgericht die maatschappelijk verantwoord ondernemen aanmoedigen. Dit doen zij door ondernemers of managers van bedrijven te helpen bij het verduurzamen van de bedrijfsvoering. Het zijn adviesorganen met kennis van zaken, die een uitvoerige scan van een bedrijf kunnen maken. Vandaaruit wordt er een adies uitgebracht. Hierin staat vermeld waar en hoe bedrijven de activiteiten beter aan kunnen passen op de eisen die de maatschappij vandaag de dag hieraan stelt.

Naast een advies op maat, stellen deze organisaties ook kennis ter beschikking. Er worden regelmatig beurzen of evenementen georganiseerd waaraan ondernemingen deel kunnen nemen. Enkele voorbeelden hiervan zijn congressen met als onderwerp "Duurzaam Inkoopbeleid". Op een dergelijke bijeenkomst kunnen bedrijven op brancheniveau worden geinformeerd over verbeterer punten op het gebied van inkoop.
© 2010 - 2019 Timosorio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maatschappelijk verantwoord ondernemen: imagebuilding"

Infoteur: Timosorio
Gepubliceerd: 22-05-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!