InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Gratis je website promoten, 11 manieren

Gratis je website promoten, 11 manieren

Gratis je website promoten, 11 manieren We gaan er van uit dat je al een website hebt die geschikt is voor het internet. Nu alleen nog de bezoekers. Jouw website kan nog zo mooi zijn maar zonder bezoekers is die site niets waard. Je kan het vergelijken met het plassen in je mooie nieuwe broek. Alleen jij krijgt er een warm gevoel van.

1/ Jouw weblog

Begin een weblog. Vertel over de gang van zaken in jouw bedrijf. Laat ook je medewerkers meeschrijven. Iedere week zo-n 500 woorden is al genoeg. Plaats er ook foto’ s bij of nog professioneler, een video. Het voert hier te ver om tot in detail uit te leggen hoe zoiets werkt maar via Google en wat gratis downloads ben ik er ook gekomen terwijl ik zeker geen ICT-er ben. Je moet er wel iets voor over hebben maar, het is gratis. Mijn liefje wat wil je nog meer. Je kan je weblog aan je website koppelen en visa versa. Een goede blogsite is www.wordpress.com.

2/ Nieuwsbrief

Een beetje website heeft een nieuwsbrief. Daarin vertel je de nieuwtjes uit jouw branche. Denk erom dat het nieuws is. Niemand zit te wachten op digitale reclamefolder. Denk er ook aan dat je toestemming hebt van je abonnees om emails aan hen te sturen. Hoe je aan hun email adressen komt is niet moeilijk. Gewoon vragen. Als je nog geen nieuwsbrief hebt praat er dan eens over met je webmaster. Wat iedere nieuwsbrief in ieder geval moet hebben is een zogenaamde “send a friend” mogelijkheid. Iedere abonnee op jou nieuwsbrief heeft ongetwijfeld ook andere relaties in jouw doelgroep anders was die persoon geen abonnee. Ik ontvang tientallen nieuwsbrieven per week en regelmatig denk ik?: “Dat is ook interessant voor Pietje of Jantje”. Hiermee kan je dus gratis nieuwe abonnees werven.en zo je website promoten.

3/ E-mail marketing

Als je eenmaal een aantal adressen hebt waarvan je toestemming hebt om mails te versturen (opt-in) kan je die personen ook aanbiedingen doen. Anders dan bij een nieuwsbrief die alleen nieuws mag bevatten mag je bij email marketing wel commerciële aanbiedingen doen. Maar doe dat spaarzaam. Jouw nieuwsbrief moet dusdanig interessant zijn dat jouw klanten die commerciële aanbieding af en toe op de koop toe nemen.

4/ Artikelen / publicaties

Een van mijn favoriete manieren maar ook een die de meeste tijd vergt. Heb jij interessante informatie en kan je een beetje schrijven (of iemand om je heen) dan is dit zeker de moeite waard. De plaatsing van je artikelen is gratis en bij sommige sites deel je ook nog mee in de Adsence opbrengsten zoals bij www.infonu.nl

5/ Digitale rubriekadvertenties

Daar zijn er een heleboel van en de meeste zijn gratis. Een voorbeeld:
"ZELF PUBLICEREN? Gratis informatie op www.zelfpubliceren.nl"

6/ Persberichten

Ook die kan je gratis kwijt op diverse websites die jouw persbericht doorzenden naar de diverse media. Lukt uiteraard niet altijd maar niet geschoten is altijd mis. Denk bij een persbericht aan het volgende:
  • Zorg in ieder geval dat het “nieuws” is.
  • Het moet interessant zijn voor veel mensen of voor een doelgroep.
  • Het moet bijzonder zijn. Afwijkend.
  • Stel je op als autoriteit op jouw gebied.

In het kort kan je stellen dat een goed persbericht de navolgende elementen bevat:
  • Wie vertelt het nieuws?
  • Wat is het nieuws?
  • Waar is het gebeurd?
  • Wanneer is het gebeurd?
  • Waarom is het gebeurd?
  • Hoe is het zo gekomen?

7/ Reageren op fora

Iedere branche heeft wel een forum waarop branche-of lotgenoten zich kunnen uiten. Door mee te doen op die fora kan je jouw kennis uitdragen en daarmee je website promoten.

8/ Vakbladen

Ik stuur regelmatig artikelen naar vakbladen van een bepaalde branche die ze gratis kunnen publiceren met alleen vermelding van mijn website. Die artikelen worden niet altijd geplaatst maar ook vakbladen hebben informatie nodig. Op die manier kan je ook weer laten zien dat u een expert bent.

9/ Social Media

Je kent ze wel:
  • Facebook, de grootste ter wereld, in het Engels
  • Twitter, oor hele kleine berichtjes, in het Engels.
  • Linkedin, meer voor zakelijk netwerken, in het Engels.
  • Hyves, een Nederlandse site. Groeit snel.
  • En zo meer.

Ook deze sites kunt u zakelijk gebruiken.

10/ Mini-sites

Dit zijn kleine websites voor maar één product of dienst. Ze beslaan maar een klein aantal pagina’ s zonder veel interne links of iets dergelijks. Er wordt dus maar één product of dienst gepromoot. Het principe is: THE POWER OF ONE. De bezoeker van de website wordt niet afgeleid en krijgt alleen jouw verkoopboodschap. De enige links die er in staan gaan naar een pagina waarop het artikel of die dienst kan worden besteld of waarop, na achterlating van het emailadres, een download kan worden besteld. Mini-sites zijn makkelijk zelf aan te maken. Google maar eens:"gratis website". Er zijn er genoeg.

11/ Sprekersbureau's

Kan jij spreken in het openbaar? (Zo niet, het is te leren)
Meld je aan bij een sprekersbureau om op evenementen een speech te houden over een onderwerp waar jij een expert in ben. Daar hoef je helemaal geen bekende Nederlander voor te zijn Zij krijgen regelmatig aanvragen om een spreker in een specifieke niche. Het betaald goed en je kan op een discrete manier reclame maken voor jouw website en bedrijf.

Multichannel marketing

Zie jouw marketingplan als een spinnenweb. In het midden zit de website en daar omheen de nummers 1 t/m 11. Alles linkt naar het centrum, de website maar alle marketingacties zijn ook weer onderling aan elkaar gelinkt. Zo ontstaat er een spinnenweb met heel veel verbindingen en daar scoor je mee.

Ik hoor je al zeggen. Ja, maar… (verzin maar wat: geen tijd, geen zin, te weinig kennis, etc. etc). Wie zei dat het makkelijk was om meer te bereiken? En dan ook nog gratis? Mag dat wat inspanning van jou vragen?
© 2010 - 2018 Diksy5, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thuis makkelijk geld verdienenWe willen allemaal een centje bijverdienen vanuit de luie stoel. Gelukkig zijn er enkele manier om makkelijk geld te ver…
Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, het klinkt hip. Wat is het, en nog belangrijker: hoe werkt dat precies? Dit artikel laat u een kl…
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
Wat is inbound marketing en wat kun je ermee?Wat is inbound marketing en wat kun je ermee?Inbound marketing is een fenomeen in online marketing dat de laatste tijd veel aandacht krijgt. Bij inbound marketing ga…
Kies de juiste marketing softwareJe wenst zoveel mogelijk bezoekers naar je website te lokken? Hiervoor heb je een grondige marketing nodig. Je zou wille…

Reageer op het artikel "Gratis je website promoten, 11 manieren"

Infoteur: Diksy5
Gepubliceerd: 29-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!