InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > 12 tips voor MKB-ers om je klanten te behouden

12 tips voor MKB-ers om je klanten te behouden

12 tips voor MKB-ers om je klanten te behouden Als je geen klanten verliest heb je altijd groei want nieuwe klanten komen wel "per ongeluk" binnen. Het is dus van belang om de voordeur wijd open te zetten. Dit is zowel letterlijk als figuurlijk bedoeld. De achterdeur moet je dan stevig dichtspijkeren zodat er geen klant kan ontsnappen. Dit is van groot belang want iets verkopen aan bestaande klanten is veel goedkoper als steeds maar weer nieuwe klanten binnenhalen.

Doe eens wat extra’ s voor de klant

Daarmee kweek je trouwe klanten. Doe ook eens iets dat niet direct winst oplevert. Een goed advies is wel het minste dat een klant mag verwachten. Zoek bijvoorbeeld eens iets voor de klant uit zonder daarvoor een tegenprestatie te verwachten.

Ik zat eens met een probleem met mijn mobiele telefoon. Toe ik in de telefoonshop was om een telefoonkaart te kopen heeft de verkoper uitgezocht wat het probleem was, ook nog even naar de fabrikant gebeld, en het probleem ter plaatse hersteld. Op mijn vraag wat de kosten waren lachte hij en zei: Als je de volgende keer weer een nieuwe telefoon nodig hebt denk dan aan mij.

Hoe persoonlijker de aandacht des te loyaler de klant

Hoe vind jij het als je bij jouw naam wordt aangesproken? Dat doet je toch goed?

Maak het zakendoen met jou makkelijker

Heb je ook zo'n hekel als iemand tegen je zegt "Daar ga ik niet over". En het is zo simpel op te lossen. Wat je graag zal horen is "Ik denkt dat ......... u hiermee wel kan helpen. Ik ga ze even voor u opzoeken.

Geef eens wat weg, beloon trouw

Iedereen vind het leuk om iets te krijgen al is het nog zo klein. Uiteraard, als je dropveters verkoopt kan je er moeilijk nog wat bij cadeau geven. Daarvoor is het transactiebedrag te klein. Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld een meter dropveter rekenen en 1,25 meter leveren.

Ik kom regelmatig in een restaurant bij mij in het dorp en iedere keer als ik afreken krijg ik iets leuks. Iets kleins. Een sleutelhanger, een mooie pen of iets dergelijks. Het zijn dingen van een paar euro die bij een relatiegeschenkenzaak zijn gekocht. Uiteraard staat er reclame van het restaurant op. Iedere maand weer iets anders.

Vraag de klant regelmatig om zijn mening

Ook dat wordt gewaardeerd door de klant. Desnoods doe je een kleine enquette.

Laat zien dat zijn / haar mening invloed heeft

Voer goede ideeën uit zo'n enquette dan ook uit en vertel het die klant.

Laat iedere klant merken dat hij / zij de beste klant is

Op het moment dat je met een klant bezig bent, persoonlijk of met de telefoon, is die klant de belangrijkste klant ook al is dat in werkelijkheid niet zo. Als jij die klant het gevoel kan geven dan hij / zij de beste klant is heb je kans dat die klant dat ook gaat worden.

Laat nooit merken dat jij betere klanten hebt

Als je de vorige tip hebt doorgevoerd is deze tip niet meer nodig.

Bied alleen producten aan die overeenkomen met de behoefte van die klant

Verkoop niet wat de klant vraagt. Verkoop wat de klant nodig heeft. Hoe je dat te weten komt? Gdewoon vragen waarvoor de aankoop bedoeld is.

Hou regelmatig contact

Waarom zien we het MKB zo weinig op het internet? Waarom geen weblog, geen nieuwsbrief? Mogelijkheden te over.

Toon ook interesse voor persoonlijke zaken

Als je klant je iets persoonlijks heeft verteld gebruik dat dan om op terug te komen bij een volgend bezoek.

Bedank de klant

Dat is wel het makkelijkst wat je kan doen. Een klant geeft jou een inkomen. Dan is het toch niet teveel gevraagd om even te bedanken?
© 2010 - 2018 Diksy5, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedrijfsresultaat verbeteren: de klantBedrijfsresultaat verbeteren: de klantTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Waarom is marketing zo belangrijk?Waarom is marketing zo belangrijk?Marketing is niet alleen maar een reclamespotje of een krantenartikel, die tijd zijn wij allang voorbij. Marketing is ve…
No budget marketingSommige bedrijven hebben enorme marketingbudgetten, bij andere ontbreekt het überhaupt aan een marketing afdeling. Dat w…
Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, hoe en waarom?Zoekmachine marketing, het klinkt hip. Wat is het, en nog belangrijker: hoe werkt dat precies? Dit artikel laat u een kl…

Reageer op het artikel "12 tips voor MKB-ers om je klanten te behouden"

Infoteur: Diksy5
Gepubliceerd: 25-03-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!