InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Guerrillamarketing: wat is dat?

Guerrillamarketing: wat is dat?

De hedendaagse consument is kritisch en wordt steeds allergischer voor reclame. De traditionele marketingkanalen werken niet voldoende of helemaal niet. Dus hoe val je als merk of bedrijf nog op ? Hoe bereik je de doelgroep en hoe zorg je dat deze jouw produkt koopt ? Hoe versterk je je imago ? Een nieuwe methode in de marketing heeft zijn intrede gedaan; guerrillamarketing.

Groot resultaat

Guerillamarketing is een marketingtechniek die als doel heeft in een korte tijd zeer veel aandacht van te consument te behalen en tevens veel media-aandacht. Men probeert met een beperkt budget een groot resultaat te bewerkstellingen. Guerrilla betekent letterlijk oorlogje en is afgeleid van het Spaanse woord guerra wat oorlog betekent. Met guerrilla wordt een bepaalde tactiek aangeduid. De vertaling naar de marketing is dat een kleine organisatie met een bepaalde ludieke marketing of reclame-actie de grote organisatie "bestrijdt". Echter is het zo dat niet alleen kleine organisaties deze techniek hanteren. Ook grote bedrijven realiseren dat de guerrillamethode effectiever kan zijn dan lange dure reclamecampagnes. De term guerrillamarketing is relatief nieuw.

Beroemd

De beroemdste guerrilla-actie in Nederland waren de cocktailvlaggetjes in hondendrollen voor het Amsterdamse Hans Brinker Budget Hotel. Het leverde veel free publicity op. De Amerikaanse zender CNN kwam filmen, waarmee backpackers (juist de doelgroep van het hotel) internationaal werden bereikt. De vlaggetjesactie maakte wel onderdeel uit van een slimme bedachte campagne; er waren folders met o.a. teksten als ''now ever less service", MTV-commercials, T-shirts en advertenties. Een andere bekende actie is die van maatpakken-winkel SuitSupply. Het bedrijf gelegen langs de snelweg A4 wilde niet dat de automobilsten ongemerkt het bedrijf voorbij raasden. Een reclamebedrijf bedacht om 10 knappe jongeheren in hun onderbroek langs de snelweg te zetten. In hun handen een bordje met de tekst SuitSupply. Resultaat: Radio 538 besteedde er veel aandacht aan, de actie werd vermeld op het ANP-net en het persbericht en foto's lagen al klaar. Een mooie guerrilla-actie van Axe (deodorant voor mannen) is het plakken van transparante stickers op groene uitgangbordjes (zie foto in de inleiding). Je weet wel, de bordjes met dat wegrennend mannetje. Zo benadrukte Axe haar produkt, mannendeodorant waar vrouwen van in extase raken, op een succesvolle, goedkope en ludieke wijze.

Out of the box

Volgens Cor Hospes, auteur van de bestseller Guerrillamarketing; nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant is guerrillamarketing vooral out of the box denken. En dan kan volgens hem kinderlijk eenvoudig zijn (zie voorbeeld Axe). Hij vindt ook dat marketeers meer lef en iniatief moeten tonen. Ze moeten hun schroom afgooien. Wat helpt is dat veel bedrijven hun marketingbudgetten zien teruglopen waardoor het onmogelijk is nationaal in de massamedia aanwezig te zijn. Tegelijketijd wordt guerrillamarketing steeds volwassener en wordt het opgenomen in de communicatiemix van bedrijven met grote budgetten.

Voor- en nadelen

Wat zijn de voordelen en de nadelen van guerrillamarketing?

Voordelen

  • Guerrillamarketingtechnieken zijn vaak goedkoper dan traditionele media;
  • Het effect van guerrillamarketing is groot;
  • Guerrilla-acties/campagnes zijn snel i.t.t. bijvoorbeeld televisie dat een lange aanloopperiode nodig heeft voordat de consument de reclame voldoende herkent;
  • Free publicity; een goede, ludieke actie kan vaak free publicity opleveren (zie voorbeeld SuitSupply)

Nadelen

  • Het bedenken van een goede guerrillacampagne vereist specifieke vaardigheden en is lastig;
  • Guerrillamarketing is een agressieve marketingmethode dat soms gebruik maakt van wettelijk verboden acties; indien het verkeerd uitpakt kan imagoschade ontstaan;
  • Het risico van een flop blijft altijd aanwezig;

Checklist

Volgens Cor Hospes moet marketing aan de volgende eisen voldoen om het guerrillamarketing te noemen.
  1. Originaliteit, zowel qua inhoud als qua mediakanaal;
  2. Onverwacht en onvoorspelbaar; het moet een onvergetelijke verrassing zijn; de overval!;
  3. Bereik creëren door middel van redactionele aandacht of een andere manier;
  4. Relevantie; het moet de kernwaarden van het merk of produkt uitdragen naar de juiste doelgroep;
  5. Spot on; het juiste moment kiezen, richten op je doelgroep en inspelen op de actualiteit;
  6. Wek sympathie op; zorg dat er een wauw-effect ontstaat;
© 2009 - 2019 Dean, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten marketing besprokenMarketing is niet meer weg te denken uit het hedendaagse leven. Overal kom je grote reclamecampagnes tegen en kijk je te…
Guerrilla Marketing: Nieuwe mode op het gebied van marketingOp het gebied van kleding, raken trends na een verloop van tijd weer in de mode. Wat veertig jaar geleden hip was, is al…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…
Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Het marketingcommunicatiebudget is onderdeel van het communicatieplan. Het is vrijwel onmogelijk om vooraf het juiste co…
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia; Management Team;

Reageer op het artikel "Guerrillamarketing: wat is dat?"

Infoteur: Dean
Gepubliceerd: 21-06-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!