InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Merken zijn meer

Merken zijn meer

We kunnen allemaal wel honderden merken opnoemen. Kledingmerken, shampoo merken, computermerken. Maar wat is een merk nu precies? Die uitleg blijkt toch een stuk moeilijker dan gedacht. Want een merk is meer dan alleen een naam die bij een product hoort.

Het karakter van een merk

Een merk kan verschillende karakters hebben. Over het algemeen zijn deze in te delen in een psychologisch karakter en een sociaal karakter. Een merk dat je om een psychologische reden koopt is gekoppeld aan kwaliteit. Je koopt die ene specifieke broek dus omdat hij zo lekker zit, of je koopt die auto omdat hij zo fijn rijdt. Een product met een sociale reden van verkoop is een vorm van expressie. Je wilt jezelf uitdrukken door middel van dit merk. Je koopt het product als het ware om de uitstraling die erbij hoort.

Een merk is een belofte

Als je een merk koopt, koop je een belofte. Dit komt door het imago dat het merk met zich meedraagt. Hier kan het bedrijf dat achter het merk zit handig gebruik van maken. Er zijn namelijk een aantal regels op te stellen wat betreft de belofte die een merk met zich meedraagt:
  • Door meer te bieden, dus meer keuze te geven, ontstaat er meer vraag.
  • De belofte die aan een merk gekoppeld is, voegt een meerwaarde toe.
  • Een goed merk verkoopt zichzelf. Er is minder geld nodig door de promotie van het merk omdat de merknaam al onder het grote publiek bekend is en hier al een bepaald imago heeft.
  • Het neerzetten van een sterk merk geeft garantie voor verkoop in de toekomst. Een merk dat eenmaal een goed imago heeft, zal dit nog lang blijven behouden. Hierdoor kan er ook op lange termijn nog omzet gegenereerd worden.

Een merk is een abstractie

Een merk is niet tastbaar, het is geen object. Dat maakt een merk tot een meer mentaal aspect dan een fysiek aspect. Een merk is een waarneming. Per dag neemt een mens duizenden dingen waar. Slechts een klein gedeelte hiervan wordt bewust waargenomen, de rest wordt over het hoofd gezien. Dit komt doordat de hersenen selectief zijn. De hersenen kunnen daarnaast ook zelf dingen toe gaan voegen of veranderen, ook dit gebeurt onbewust. Het is het resultaat van eerdere waarnemingen in combinatie met was logisch is, tegenover de nieuwe waarneming. Een herinnering is dus niet altijd even betrouwbaar!

Een merk is een verzameling van associaties

Ieder merk draagt een bepaald imago met zich mee. Dit imago is ontstaan door de associaties die mensen met het merk hebben. Met deze associaties worden de eerste dingen die bij iemand opkomen wanneer zij het merk horen bedoeld. Associaties kunnen worden ingedeeld in drie categorieën:
  • Functioneel; dit zijn associaties die verband houden met de functie van het merk. Dat kan bijvoorbeeld een verwijzing zijn naar het gebouw waarin het bedrijf achter het merk is gevestigd.
  • Emotioneel; dit zijn de psychologische associaties die bij het merk horen. Voorbeelden zijn veiligheid of vrijheid.
  • Sociaal-psychologisch; dit zijn de sociale associaties bij een merk, zoals eerder genoemd; de uitstraling die een merk heeft. Voorbeelden hiervan zijn stoer of vermogend.

Ieder merk heeft dus een eigen imago, een eigen identiteit. Hoe deze eruit ziet, is voor ieder individu anders. Ieder persoon heeft zijn eigen kijk op een merk. Een merk is goed, wanneer dit imago bij het overgrote deel positief is. Als bedrijf achter een merk is het dus belangrijk om mensen op een positieve manier aan te spreken. Maar vooral om dit op een betere en orginelere manier te doen dan de concurrent.
© 2009 - 2019 Milady, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom is marketing zo belangrijk?Waarom is marketing zo belangrijk?Marketing is niet alleen maar een reclamespotje of een krantenartikel, die tijd zijn wij allang voorbij. Marketing is ve…
Marketing, vroeger en nuMarketing, vroeger en nuMarketing heeft vele definities. In dit artikel kunt u lezen wat de huidige definitie is van marketing, maar ook wat in…
Public relations en voorlichtingPublic relations is een instrument binnen de marketingcommunicatiemanagement, maar meer dan dat. Pr wordt ook intern ing…
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Welk merk bij welk product? Een strategische keuzeNa het ontwikkelen van een product moet de producent beslissen of hij zijn producten van een merk geeft. Dit is een bela…
Bronnen en referenties
  • www.brandingexperience.nl

Reageer op het artikel "Merken zijn meer"

Infoteur: Milady
Gepubliceerd: 13-05-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!