InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Ballen – Veel gebruikt in reclame en commercials

Ballen – Veel gebruikt in reclame en commercials

Ballen zijn een populair en vaak toegepast object in de reclamewereld. Veel fabrikanten maken in hun commercials dankbaar gebruik van ballen. In dit artikel worden vijf voorbeelden hiervan genoemd. Te weten: de stuiterballetjes in de Sony reclamefilm, de Nike T90 voetbal, de Teamgeist van Adidas, strandballen en stressballetjes.

Stuiterballetjes

Een stuiterbal is een kleine bal, gemaakt van elastisch materiaal zoals rubber. De Engelse benaming voor dit kleine balletje is "bouncing ball". De stuiterbal kan gebruikt worden om mee te gooien en/of te stuiteren. Door de hoge stuiter-eigenschappen van dit balletje en de onvoorspelbaarheid van de richting die het na een botsing met een voorwerp zal hebben, blijft dit balletje ons boeien. Stuiterballetjes zijn er in diverse, kleurrijke uitvoeringen en de diameter varieert meestal tussen de 3,5 en 6 cm.

Sony's Bravia Ball CommercialSony's Bravia Ball Commercial
Sony's Bravia Ball Commercial
Colour like no other” was de naam van de commercial van Sony in juli 2005 voor de nieuwe Sony HD Bravia LCD flat-screen TV’s. De clip - die in twee dagen werd opgenomen - werd gemaakt door de Deen Nicolai Fuglsig in opdracht van Sony. De opnames vonden plaats in de VS, in San Francisco, in de wijk Russian Hill. Voor de opnames van deze reclame-clip werd dit gedeelte van San Francisco tijdelijk afgesloten. In de clip worden 250.000 felgekleurde multi-colored stuiterballen gebruikt die van de heuvels in Russian Hill naar beneden stuiterden. Speciale hoge luchtdruk “kanonnen” werden gebruikt om de ballen weg te schieten. Resultaat: een fascinerende commercial, die door velen als zeer mooi werd aangeduid. Het doel van Sony’s commercial was om met deze clip de “rijkheid” aan kleuren aan te tonen van de nieuwe Bravia TV’s.

Voetbal

De Nike T90

Een voetbal kennen we allemaal en ook Nike zullen de meesten onder ons wel kennen. Maar wie kent de Nike Commercial Football. Nike is een zeer invloedrijke onderneming, ‘s werelds bekendste fabrikant van sportschoenen, kleding, sportuitrustingen, accessoires, enz. Nike’s marketing strategie is een zeer belangrijk onderdeel van het succes van dit bedrijf. Toen Nike in 2000 “The Nike Total 90” lijn lanceerde, werden kosten nog moeite gespaard aan de reclames van Nike’s nieuwe voetbal de “Nike T90”.

De Teamgeist van Adidas

Sinds de wereldkampioenschappen voetbal in Mexico ’70 brengt fabrikant Adidas om de vier jaar een nieuwe WK-bal uit die een bijzondere naam krijgt. Een commerciële zet die telkens nieuwe technologie met zich meebrengt. De WK-ballen werden geleidelijk aan meer synthetisch, zachter, lichter en sneller.

De laatste WK-bal voor de wereldkampioenschappen voetbal 2006 in Duitsland is de “Teamgeist”, deze bal heeft een revolutionair ontwerp. Er is niets aan het toeval overgelaten. Drie jaar lang is er gewerkt aan de ontwikkeling van de voetbal die tijdens dit toernooi over het veld rolt.

De bedragen die Adidas uitgaf aan het promoten van de Teamgeist evenaren de reclamecampagnes van Nike. Wat dat betreft ontlopen deze twee giganten in sportartikelen elkaar niet veel. Voor de presentatie van de Teamgeist (bijnaam “Golden Ball”) had Adidas een giga uitvoering van deze voetbal laten maken die voor de Brandenburger Tor in Berlijn werd geplaatst en onthuld werd door Herbert Hainer, CEO van the Adidas Group en niemand minder dan Franz Beckenbauer, President of the FIFA World Cup Organizing Committee.

Strandballen

Een strandbal is een opblaasbare bal van PVC, die vaak gebruikt wordt om mee te spelen op het strand. De diameter is tussen de 30 en 60 cm en de bal is veelal bont gekleurd. Strandballen worden door diverse fabrikanten vaak voor promotie doeleinden gebruikt. Dat een strandbal zich uitstekend leent om reclame mee te maken, is goed verklaarbaar. Het is een vrij groot gebruiksvoorwerp en wordt dus goed gezien. Bovendien wordt hij meestal op het strand gebruikt, een plaats waar veel mensen zijn. Niet zo verwonderlijk dus dat veel bedrijven een strandbal goed promotie-materiaal vinden. Plaats je logo of slogan op een strandbal en je hebt als bedrijf een goede, vaak succesvolle reclamecampagne.

Stressballetjes

Een Stressballetje is een zacht balletje bedoeld om in te knijpen en/of mee te spelen, waardoor de stress afneemt. De balletjes zijn over het algemeen ca. 5 a 7 cm in doorsnee, zodat ze prima in je hand passen. Stressballetjes zijn gevuld met verschillende materialen zoals schuimrubber, korrels, ergobeads of gel, maar het meest wordt “memory foam” gebruikt. Dit is een flexibele kunststof met de eigenschap dat het altijd weer terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm, hoe hard en hoe vaak je er ook in knijpt. Door de dikte of samenstelling van de materialen te veranderen, kunnen stressballetjes verschillend aanvoelen en ook voor specifieke doeleinden ingezet worden. Bijvoorbeeld als therapie om de gevolgen van RSI/CANS tegen te gaan. Stressballetjes zijn heel populair als promotiemateriaal - promo’s, give-aways of relatiegeschenken - met een opdruk van de firmanaam en/of logo.

© 2009 - 2017 Drem, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nike Factory Store: adressen en openingstijden NederlandVoor de ultieme Nike beleving bezoek je één van de Nike Factory Stores in Nederland. Het gehele assortiment van deze Fac…
Nike Outlet Factory Store Amsterdam: adres en openingstijdenNike Outlet Factory Store Amsterdam: adres en openingstijdenNike is één van de bekendste en meest populaire mode- en sportmerken ter wereld. Wanneer je op zoek bent naar Nike produ…
Freestyle voetbal, wat is dat?Freestyle voetbal, wat is dat?Freestyle voetbal (ook bekend als Freestyle soccer) is een creatieve sport, waarbij vooral gekeken wordt naar techniek,…
Wat kost een commercial (tv reclame)?Wat kost een commercial (tv reclame)?Dagelijks proberen adverteerders ons over te halen om hun producten aan te schaffen. Op de commerciële zenders, maar ook…
Geen kabelbedrijf nodig met online-tv van SonyGeen kabelbedrijf nodig met online-tv van SonyKastjekijken zonder een abonnement bij een kabelbedrijf is waarschijnlijk vanaf 2014 steeds beter mogelijk. Sony zette i…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.balpoint.nl

Reageer op het artikel "Ballen – Veel gebruikt in reclame en commercials"

Infoteur: Drem
Laatste update: 10-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!