InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Eindejaarsgeschenken: tips en trends 2018

Eindejaarsgeschenken: tips en trends 2018

Eindejaarsgeschenken: tips en trends 2018 De trends op het gebied van relatiegeschenken veranderen mee met de maatschappelijke ontwikkelingen. En dat geldt zeker ook voor eindejaarsgeschenken. Waar een aantal jaar geleden nog de traditionele kerstpakketten en eindejaarsgeschenken de boventoon voerden, zien we dat er tegenwoordig steeds meer unieke en persoonlijke geschenken worden gegeven. Ook themaís als gezondheid, duurzaamheid en winterse gezelligheid winnen in 2018 aan populariteit. Met welke eindejaarsgeschenken kun je dit jaar indruk maken?

Tip: maak het persoonlijk

Een eindejaarsgeschenk geef je ten eerste om een klant of relatie te bedanken voor de samenwerking en het vertrouwen in jou en je bedrijf. Ook is het een goede manier om de band met je klanten te versterken en attentiewaarde te creëren. Die attentiewaarde bereik je vooral door op te vallen tussen alle andere eindejaarsgeschenken. En hoe kun je dat nu beter doen dan door je geschenk te personaliseren? Kies bijvoorbeeld voor een cadeau dat iets zegt over je relatie met de ontvanger of voeg een persoonlijke boodschap toe. Onderstreep de voorgenomen samenwerking voor het komende jaar met een exclusieve gegraveerde pen of proost op behaalde successen met een luxe champagnecadeauset.

Trend: duurzaam en verantwoord

Maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen staat bij veel bedrijven hoog op de agenda. Daar horen natuurlijk ook duurzame eindejaarsgeschenken bij. Niet alleen omdat dit goed aansluit bij de boodschap die je als organisatie wilt uitdragen, maar ook omdat dit bij de ontvanger ongetwijfeld in goede aarde valt. Op deze manier laat je namelijk zien dat je jouw steentje bijdraagt aan een betere wereld en dit straalt positief af op je merk. Groene of duurzame relatiegeschenken zijn daarom een krachtig marketingmiddel en een ware trend in 2018. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een powerbank op zonne-energie of een geschenk waarbij een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat.

Trend: bewust en gezond leven

De gezond-en-fit-trend zien we ook terug in de eindejaarsgeschenken. Een sportieve en gezonde levensstijl wordt door veel bedrijven gestimuleerd. Gezonde medewerkers zitten namelijk beter in hun vel en zijn daarom productiever. Met een gezond eindejaarsgeschenk draag je bovendien een positieve boodschap uit die perfect aansluit bij de goede voornemens die veel mensen maken voor het nieuwe jaar. Een goed voorbeeld van een populair en gezond eindejaarsgeschenk is een waterfles (met of zonder fruit-infuser). Dit is tegelijkertijd ook een duurzaam en verantwoord geschenk, omdat het gebruik van plastic PET-flessen wordt tegengegaan. Ook sporthorloges of activity trackers zijn geliefd in deze categorie.

Trend: winterse gezelligheid

Wij noemen het Gezelligheid en de Denen spreken over Hygge: gezellig met zín allen rond de openhaard met een warm drankje, een goede wijn of whisky, terwijl het buiten koud en guur is. Dat idee. Deze winterse gezelligheid laat zich prima vertalen naar leuke sfeervolle eindejaarsgeschenken zoals ambachtelijke bonbons of chocolade, bijzondere koffie- of theepakketten, geurkaarsen, exclusieve wijn of een luxe borrelplank. Winterse eindejaarsgeschenken doen het dit jaar erg goed, zeker als ze smaakvol verpakt en voorzien zijn van een persoonlijke boodschap, zodat je klant met een warm en positief gevoel aan jouw bedrijf zal denken tijdens de koude wintermaanden.

Tip: breng het eindejaarsgeschenk zelf langs

Tot slot nog een belangrijke tip: stuur je eindejaarsgeschenken niet op, maar ga persoonlijk bij je klanten of relaties langs. Afhankelijk van hoe groot je bedrijf is en hoeveel eindejaarsgeschenken je cadeau doet, kun je dit zelf doen of samen met je medewerkers. Een eindejaarsgeschenk is immers een persoonlijk cadeau en je klanten zullen het daarom des te meer waarderen als je de moeite neemt om het persoonlijk langs te brengen. Bovendien zie je zo meteen de reactie én verklein je de kans dat jouw geschenk anoniem verdwijnt op de stapel met andere eindejaarsgeschenken.
© 2018 - 2019 Willem85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Pexels
  • https://www.vanhelden.nl/eindejaarsgeschenken-een-attentie-voor-medewerkers-relaties-die-uiting-geven-aan-uw-waardering
  • https://www.vanhelden.nl/blog/3-trends-om-op-te-spelen-2018
  • https://www.club-champagne.nl/tags/geschenken/
  • https://wijzerondernemen.nl/bedrijf-laten-groeien-1/het-uitkiezen-van-eindejaarsgeschenk-bekijk-onze-5-stappen/
Infoteur: Willem85
Gepubliceerd: 10-12-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!