InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > De invloed van korting geven

De invloed van korting geven

Korting, acties, voordeelinkopen, het verlagen van de prijs lijkt zoiets normaals. De tendens van steeds lager wordende prijzen en consumenten die korting verwachten. Voor ondernemers vormt korting geven echter nog weleens een punt van discussie en zorgen. Hoe ver kun je gaan en lopen consumenten weg als geen korting wordt gegeven? Wat is de invloed van korting geven en is het eigenlijk wel verstandig? Prijsdruk is al een eeuwenoud thema. Er is altijd wel een concurrent die het goedkoper kan en er zijn altijd klanten die het product of de dienst standaard te duur vinden. De verkoper probeert alles uit de kast te trekken om de koper alsnog binnen te halen en het geven van korting wordt daarmee veelal ingezet.

Nadelen van korting inzetten

Maar het geven van een lagere prijs brengt ook nadelen met zich mee. De marge voor de verkoper wordt lager en de koper krijgt gelijk in zijn idee, het product is inderdaad te duur. Dit heeft negatieve effecten op vervolgaankopen. Kopers zijn altijd bereid een rechtvaardige prijs te betalen. Wat een rechtvaardige prijs is, is lastig te bepalen. Echter doordat u korting geeft wordt de koper bevestigd in zijn gevoel. Hij wordt belazerd. Als de prijs zo rechtvaardig was, kon er vast ook geen korting vanaf.

Wanneer wel korting inzetten?

Het geven van korting is niet per definitie negatief. Korting kan worden ingezet als daar ook iets tegenover staat vanuit de koper. Denk aan een ruilmiddel. Het boek ‘Invloed’ van Cialdini gaat in op het principe van wederkerigheid. Het principe van geven en nemen. Waar de korting voor geruild wordt is aan de verkoper en koper. Zolang het maar niet zomaar wordt weggegeven.

Mocht u wel korting inzetten doe dit dan in natura en niet in geld. Hierdoor blijft de zorgvuldig geselecteerde verkoopprijs in tact.

Klanten vinden mij te duur

Iedere ondernemer kent het wel. De klant zegt dat het product of de dienst veel te duur is. De concurrent kan en doet het veel goedkoper. Als de verkoper meerdere keren achter elkaar te horen krijgt dat hij te duur is, ben je eerder geneigd dit te geloven. Onthoud echter dat klanten helemaal geen korting willen, ze willen alleen niet teveel betalen. Het is aan de verkoper om aan te tonen dat de prijs redelijk is. Vaak worden prijzen ook vergeleken op basis van verschillende eigenschappen. Zelden zijn meerdere offertes exact gelijk. Zorg dat de unieke punten van het bedrijf goed naar voren komen, zodat de koper begrijpt waar de prijs op gebaseerd wordt.

Klanten kopen het liefst bij de beste leverancier, bij voorkeur tegen de prijs van de beste aanbieder (Geef nooit korting – J. Burgers, blz 28).

Het prijsargument wordt ook vaak door kopers gebruikt om de verkoper af te wimpelen. De prijs is in veel gevallen helemaal niet het doorslaggevende argument, maar dit wordt wel zo aangedragen. Iedere verkoper is ook koper en iedereen ervaart weleens dat een winkel, bedrijf of verkoper gewoon niet bij je past. Natuurlijk zeg je niet dat de verkoper je niet aanspreekt. Hoe makkelijk is het dan om te zeggen dat de prijs niet goed is?

Wel of niet te duur?

Maar hoe weet je nu of de klant wel of geen gelijk heeft bij het benoemen dat het product of dienst te duur is? Doe regelmatig zelf marktonderzoek onder concurrenten om te zien hoe het prijsniveau in de markt is. Vergelijk hierbij diverse aanbieders en ook de voorwaarden van de prijs. Wat is de levertijd, wat zijn de unieke verkooppunten en hoe resulteert dit zich in de uiteindelijke verkoopprijs.

Vraag daarnaast eens bestaande klanten of zij het product of dienst uiteindelijk te duur vonden. Vraag dit heel bewust aan bestaande klanten en niet aan potentiële klanten. Een bestaande klant kan deze vraag veel beter beantwoorden dan een potentiële klant. De bestaande klant is tenslotte al bekend met het bedrijf.

U zult zien dat u vaak helemaal niet te duur bent als gedacht en dat korting geven gelijk een stuk minder noodzakelijk wordt.
Gerelateerde artikelen
Korting op verzekeringenKorting op verzekeringenVeel Nederlanders genieten een korting op verzekeringen via een collectief. Deze korting krijgen ze omdat ze bijvoorbeel…
Zorgverzekering: verzekering afsluiten via PMAZorgverzekering: verzekering afsluiten via PMAPMA is een bedrijf dat financiële producten aanbiedt. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Nieuwerkerk aan d…
Hypotheek, is ING bank echt zo voordeligHypotheek, is ING bank echt zo voordeligIn grote reclame campagnes wijst de ING bank op kortingen op de hypotheek, tot voor kort van maar liefst 15%. Is de ING…
Ouder personeel in dienst nemen of houden levert geld opHet aannemen van iemand van ouder personeel ( 50 jaar of ouder) of het in dienst houden van mensen van 62 jaar en ouder…
Schadevrije jaren en de hoogte van de kortingSchadevrije jaren en de hoogte van de kortingSchadevrije jaren geven korting op de premie voor de autoverzekering. Ondanks het feit dat u schadevrije jaren hebt, kri…
Bronnen en referenties
  • Invloed - R. Cialdini
  • Geef nooit korting - J. Burgers

Reageer op het artikel "De invloed van korting geven"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 08-04-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!