InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Waardevolste merken ter wereld (2012)

Waardevolste merken ter wereld (2012)

De merken met de meeste waarde van 2012 zijn bekend. Het waardevolste merk ter wereld is wederom Apple. Gevolgd door IBM en Google. De grootste stijger wat betreft merkwaarde was in 2012 Facebook. Opvallend is verder dat de bedrijven in de Top100 lijst steeds jonger worden. De gemiddelde leeftijd van een bedrijf in de Top100 komt uit op 68 jaar.

Onderzoek

Elk jaar voer Millward Brown een onderzoek uit naar de meest waardevolle merken ter wereld. Hiervan wordt een top 100 samengesteld. Voor het onderzoek wordt gekeken naar financiële resultaten van bedrijven en onderzoeken onder miljoenen consumenten. Ook wordt er gekeken naar de potentie van het merk en het aandeel in de wereldwijde markten. Dit geeft dan een realistisch beeld van de waarde van een merk.
Over het algemeen kwam naar voren dat de waarde van de merken niet of nauwelijks groeide. De algemene stijging van de waarde was slechts 0,4%. Deze groei was in 2011 (ten opzichte van 2010) nog 17%. Wel deden de luxe merken het goed in 2012 met een waardestijging van 24%. De top van de verzekeraars deed het slecht, met een waardedaling van 17% over het algemeen.

Winnaar

In 2012 was Apple wederom het meest waardevolle merk, dat is het tweede jaar op rij. Voorheen voerde Google lange tijd de lijst aan (het rapport van 2012 was pas het 7e rapport van Milward Brown). De merknaam "Apple" vertegenwoordigde in 2012 een waarde van maar liefst 182.951 miljoen. De runner up is in 2012 IBM geworden die in 2010 ook twede werd. In 2011 stond Google op de tweede plek

Hieronder de top 3 waardevolste merken:

1. Apple

Apple is met 182.951 miljoen het meest waardevolle merk ter wereld. Dit is een stijging van 19% ten opzichte van 2011. Dit komt vooral omdat producten van Apple overal ter wereld verkrijgbaar zijn. En ook in landen als India en China krijgt Apple steeds meer voet aan de grond. De procentuele stijging is nog niets vergeleken met de 84% in 2011 (tov 2010). Vooral de iPad geeft Apple als merk nog een flinke boost en ook de iPhone blijft enorm populair. Andere producten zoals netwerkapparatuur en Mac computers worden steeds populairder in het bedrijfsleven. Dus ook hier neemt de merkwaarde van Apple toe.

2. IBM

IBM is van de 3e plaats gestegen naar de 2e plaats en verstoot daarmee Google. IBM kwam uit op een merkwaarde van 115.985 miljoen dit jaar. Dat is een stijging van 15% ten opzichte van 2011. Opvallend dat IBM Google toch voorbijstreeft wat betreft merkwaarde aangezien Google een grote speler is in de technologiewereld. Maar men is IBM dus nog niet vergeten.

3. Google

Google is met een waarde van 107.857 miljoen gezakt naar de 3e plaatst. Ten opzichte van 2011 is dat een daling van 3%. Vorig jaar daalde de merkwaarde van Google ook al (met 2%). Dit is opvallend omdat Google met Android toch een groot deel van de smartphone en tablet markt in handen heeft. Maar blijkbaar linken consumenten dit niet massaal aan Google en laten ook de financiële cijfers geen bijzondere groei zien. Verder is natuurlijk de zoekmachine nog steeds de grootste bron van inkomsten voor het technologiebedrijf.

Opvallend

Facebook is de grootste stijger. De waarde van het merk steeg maar liefst 74%. Vergeleken met vorig jaar valt de stijging wel mee. Apple steeg toen bijvoorbeeld 84% in waarde. Facebook is natuurlijk enorm populair op social media gebied en groeit nog steeds in rap tempo.

Bekende nieuwkomers zijn onder andere DHL, KFC, Volkswagen en IKEA. Dit zijn allemaal geen bijzondere stijgers, zij komen allemaal onderaan in de lijst binnen. DHL sluit momenteel de lijst met de 100e plek.

Shell is het enige Nederlandse merk in de Top100. Met een waarde van 17.781 miljoen (+17%) staat Shell op de 39e plek. Shell is wereldwijd actief op het gebied van olie, en is dus ook een gevestigd merk in de hele wereld.

Opvallend is natuurlijk ook dat de waarde van de merken maar licht is gestegen (0,4%) en dat in de jaren van echte crisis nog flink wat waardevermeerdering meetbaar was. Hier is niet echt een duidelijke verklaring voor.

Verwachting voor 2013

In 2013 zal de totale waarde van alle merken wel stijgen zo is de verwachting. Ook lijkt het vrij wel zeker dat Apple de lijst blijft aanvoeren. Maar het is nog even afwachten wat de iPad Mini, de iPhone 5 en eventuele nieuwe producten met het bedrijf gaan doen.

Andere rankings

Er zijn ook andere instituten die rankings samenstellen. Daar word naar andere onderwerpen gekeken. Zo is bij een ranking CocaCola het waardevolste merk, en staat Apple op plaats 2.
© 2013 - 2017 Schrijver254, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Apple meest waardevolle merkApple meest waardevolle merkApple is bekend van onder andere de IPhone, de IPad en de IPod. Het merk Apple is wereldwijd bekend en Apple heeft een r…
Waardevolste merken ter wereld (2011)De top 100 meest waardevolle merken van 2011 zijn bekend. Apple staat bovenaan de lijst. Apple is vooral bekend vanwege…
Beste Smartphones in 2016 - Nieuwe mobiele telefoonsEen overzicht met een lijst van de nieuwe beste smartphones in 2016. Het overzicht is gebaseerd op de meningen van exper…
AppleCare: garantie Apple productenAppleCare: garantie Apple productenApple is een populair merk dat inmiddels miljoenen trouwe fans achter zich heeft geschaard. Apple staat voor kwaliteit i…
Apple versus Google merkenstrijd laait weer op met de ipad2Apple versus Google merkenstrijd laait weer op met de ipad2De strijd om de gunst van de consument kent vele fronten. Wat maakt een merk, wat beweegt een consument tot een aankoop?…
Bronnen en referenties
  • Millward Brown

Reageer op het artikel "Waardevolste merken ter wereld (2012)"

Infoteur: Schrijver254
Laatste update: 20-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!