InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Doelgroepbepaling voor webwinkels

Doelgroepbepaling voor webwinkels

Het lijkt zo gemakkelijk, een huisstijl wordt bedacht, een webwinkel wordt ingericht en de webwinkel gaat online. Los van de randvoorwaardelijke zaken die komen kijken bij de oprichting van een webwinkel is doelgroepbepaling en inrichting op het gebied van doelgroepbepaling een uitdaging binnen een webwinkel. De producten en uitstraling van de website dienen te passen bij de doelgroep. Bij de start van iedere onderneming is de bepaling van een doelgroep van essentieel belang. Toch wordt deze intensieve en belangrijke stap vaak overgeslagen of krijgt deze minder aandacht dan bijvoorbeeld de inrichting van de webwinkel en de positionering van de producten.

Doelgroepbepaling richt zich op de specifieke wensen van potentiële klanten van de webwinkel. Je stelt jezelf hierbij de vraag, voor wie bouw ik mijn webwinkel? Wie zijn mijn klanten en waar houden deze klanten van? De website past zich aan aan de doelgroep. Ook visueel dient de webwinkel te passen bij de doelgroep. Een jonge generatie die helemaal thuis is met alle nieuwe media is niet gebaat bij een platte website en andersom geldt als je doelgroep wat ouder is dat een website met vele 'hippe' functionaliteit het enkel onnodig ingewikkeld maakt.

In tegenstelling tot een 'echte' winkel wordt doelgroepbepaling voor een webwinkel als moeilijker ervaren. Het grootste verschil zit in het contact. Daar waar je in een echte winkel de klanten ziet en daardoor dus gemakkelijk een beeld krijgt van de doelgroep en gesprekken voert met klanten heb je dit online niet of in mindere maten en dien je zelf de doelgroep duidelijk te definiëren alvorens de webwinkel te gaan bouwen.

Doelgroepbepaling voor webwinkels

De uitstraling van de website zegt dus veel over de aan te spreken doelgroep. Maar toch gebeurt in de praktijk nog vaak dat de webwinkel onvoldoende past bij de doelgroep doordat doelgroepbepaling onvoldoende heeft plaatsgevonden. Het uitvoeren van doelgroepbepaling is niet altijd even gemakkelijk. Diverse methodes kunnen helpen om de doelgroep en wensen van deze doelgroep te definiëren:

Missie & Visie

Doelgroepbepaling is een verdere uitwerking van je missie & visie. Bepaal eerst je missie en visie door middel van het schrijven van een ondernemersplan. Als de missie en visie van de webwinkel duidelijk is bedenk dat welke doelgroep hierbij past en doe hier verder onderzoek naar.

Benchmarking

Bekijk de concurrentie. Leren van buiten is altijd een toevoegende waarde voor de doelgroepbepaling. Onderzoek hoe concurrerende bedrijven hun webwinkel hebben opgebouwd en welke looks en feels zij afgeven. Past dit bij de doelgroep die je zelf voor ogen hebt, of niet?

Keuze maken

In eerste instantie is iedereen die het product wenst af te nemen welkom. Echter, durf op een bepaald moment te kiezen voor een doelgroep. Het kiezen van een doelgroep leidt ertoe dat bezoekers af zullen vallen. Het voordeel hiervan is dat de bezoekers die binnen de doelgroep vallen gemakkelijker overblijven en zich beter aangesproken zullen voelen en eerder tot een aankoop zullen komen. Het plaatje klopt.

Personages

Hoe ziet de ideale klant eruit? Het creeren van ijkpersonages helpt in het visueel maken van de doelgroep. Wie is de klant en vorm hier een zo compleet mogelijk beeld over, wat doet de klant in het dagelijks leven, hoe oud is de ideale klant en wat is het uitgavenpatroon. Wat maakt dat de klant graag bij de webwinkel koopt en niet bij een concurrerende webwinkel. De uitkomst kan gebruikt worden voor de verdere profilering en voor de unieke verkoopargumenten.

Marktonderzoek

Tot slot onderzoek het, stel eventueel een enquete op, vraag mensen uit je omgeving welke doelgroep zij verwachten en controleer of de website hierop aansluit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Webshop keurmerken: welke is de juiste voor uw webwinkel?Een webshop keurmerk kan iets zeggen over de service van een webwinkel. Een webwinkel zonder een keurmerk wordt door vee…
Klantvriendelijkheid in een webwinkelMet ruim 59.000 webwinkels enkel al in Nederland, is de online markt een grote belangrijke markt. Echter hoe onderscheid…
Webwinkel software: eigenschappen, het beginWebwinkel software: eigenschappen, het beginAls toekomstige beheerder van een webshop moet er een lastige keus gemaakt worden: op welke software gaat de webwinkel d…
Bronnen en referenties
  • http://www.ondernemeneninternet.nl/doelgroep-bepalen.html

Reageer op het artikel "Doelgroepbepaling voor webwinkels"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 07-01-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!