InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Lean: Werk als een schildpad

Lean: Werk als een schildpad

Werk als een schildpad, is één van de principes binnen de Lean filosofie. De uitdrukking slaat op het gelijkmatig inrichten van werkritme, ook wel Heijunka genoemd. Lees in dit artikel meer. Één van de principes van de Lean filosofie is Heijunka, ofwel zorg voor een gelijkmatig werkritme. Het streeft naar zoveel mogelijk flow tussen de verschillende productie-units of afdelingen binnen een organisatie. Het principe Heijunka is relatief simpel uit te leggen, maar in de praktijk des te lastiger om te implementeren.

Werk als een schildpad

Het optimaliseren van processen door middel Heijunka gaat uit van het principe dat gemiddelde goederen worden geproduceerd met een constante snelheid, zodat verdere verwerking kan worden uitgevoerd op een constante en voorspelbare snelheid. Op deze manier sluiten de processen op elkaar aan, zonder dat hier al te veel verspilling optreedt. Dit wordt ook wel levelling genoemd. In de volksmond wordt het ook weleens ‘werk als een schilpad, niet als een haas’ genoemd.

Creëren van gelijkmatig werkritme

Om werkritme gelijkwaardig te verdelen is optimale afstemming tussen de afdelingen belangrijk. Pieken in het werkritme zorgen voor verstoringen, zoals wachttijden maar ook extra druk op werknemers. Het creëren van een gelijkmatig werkritme vraagt diversiteit aan inzetbaarheid van medewerkers. Daarnaast dienen medewerkers te kunnen inschatten of de werkzaamheden noodzakelijk zijn voor dat moment of dat de werkzaamheden ook uitgesteld kunnen worden. Afstemming tussen de afdelingen dient ervoor te zorgen dat werkzaamheden op elkaar aangepast kunnen worden.

Werken wanneer geen werk bestaat

De grootste culturele uitdaging is het principe ‘enkel produceren als er vraag is’. Een optimale afstemming kan ervoor zorgen dat een afdeling even geen werkzaamheden heeft uit te voeren doordat eerst actie vereist is van een andere afdeling. Ofwel er is geen werk. Volgens de lean filosofie betekent dat dat medewerkers tijdelijk stilstaan. In eerste instantie kan dit gat gevuld worden met overige, maar wel relevante, werkzaamheden. Indien dit ook niet meer beschikbaar is staan medewerkers letterlijk stil.

Het niet uitvoeren van werkzaamheden terwijl je op het werk bent vraagt een andere manier van denken en een andere cultuur binnen de organisatie. We zijn tenslotte gewend om te werken op het werk. Is er geen werk? Dan bedenken we wel iets. Om het werk gelijkmatig te verdelen dienen we verder te kijken dan enkel onze eigen werkzaamheden binnen de eigen afdeling. Als de opvolgende afdeling teveel werk heeft, of een foutmelding dan dient dit eerst opgelost te worden voordat de totale keten weer verder kan. Wellicht kunnen medewerkers van een andere afdeling gaan helpen (flexibele inzet).

Continu verbeteren

Het bedenken van werk is een onnodige processtap, waarbij verspillingen wellicht zelfs worden gestimuleerd (en dat willen we nu juist elimineren!). Een medewerker gaat een taak uitvoeren om te werken, in plaats van zich bezig te houden met het verbeteren van het werkproces. Dus geen werkzaamheden om uit te voeren? Bedenk dan hoe het beter kan, in plaats van op zoek te gaan naar ander, onnodig, werk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Liker, J: The Toyota Way
  • Jones & Womack: Lean thinking

Reageer op het artikel "Lean: Werk als een schildpad"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 22-06-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!