Samenstellen van een projectgroep

Het samenstellen van een projectgroep is vaak niet zo lastig. Het samenstellen van een effectieve projectgroep vraagt echter meer kennis en kunde. Dit artikel gaat over enkele basale regels om groepen samen te stellen op basis van meer dan expertise. Bij het opzetten van een project wordt vaak een projectteam samengesteld. Het projectteam bestaat uit diverse mensen die allen vanuit een andere invalshoek met het project te maken hebben, of over specifieke kennis beschikken benodigd voor het project.

Het maken of hebben van groepen is een populair fenomeen binnen organisaties. Niet alleen voor projecten, maar ook voor het aansturen van afdelingen en werkgroepen voor specialistische taken. Echter in de praktijk stranden groepen vaak, voordat de meerwaarde is aangetoond. Conflicten kunnen ontstaan binnen de groep wat potentieel kan leiden tot slechte beslissingen.

Groepeffectiviteit

Om een groep te kunnen samenstellen is het belangrijk om groepseffectiviteit te kunnen meten. Dit kan op verschillende manieren, kijken hoeveel vragen ze correct kunnen beantwoorden, of meten hoe lang het duurt voordat een vraagstuk is opgelost en correct wordt opgelost. Echter, in werkelijkheid ligt groepseffectiviteit complexer. Een eenduidig goed of fout antwoord is vaak niet te geven en een groep is afhankelijk van vele (vaak complexe) factoren. Groepseffectiviteit is mede afhankelijk van groepsgedrag. Individuen zien elkaar ook buiten de groep om en hebben meerdere relaties en afhankelijkheden met andere (buiten de groep).

Uitdaging, teamrollen

De uitdaging is om een team samen te stellen dat de taak aan kan en waarbij de groep tevens past bij de sociale en psychologische behoeftes van de deelnemers in het team. Ofwel een team wat zowel productief als op sociaal vlak bevredigend werkt. Dit wordt ook wel de ‘teamrollen van Belbin’ genoemd. Binnen het team wordt onderscheid gemaakt tussen negen teamrollen:
  • Bedrijfsman: de nuchtere aanpakker
  • Brononderzoeker: de enthousiaste netwerker en ‘ideeënverbinder’
  • Monitor: de bedachtzame analysator
  • Plant: de creatieve solist
  • Vormer: de drijvende kracht
  • Voorzitter: de neutrale organisator
  • Groepswerker: de warme sfeerbewaker
  • Zorgdrager: de perfectionistische afmaker
  • Specialist: de vakman op zijn eigen terrein

Aan de basis van de teamrollen ligt de ‘big five’ van karaktereigenschappen:
  • Extravert – Introvert
  • Inschikkelijk – Dominant
  • Zorgvuldig/ordelijk – Ongestructureerd
  • Rustig/emotioneel stabiel – Onrustig/snel geraakt
  • Behoudend – Open/vernieuwend

Alle rollen binnen hebben een bijdrage en bepalen mede de effectiviteit van het project. Binnen het project bestaan idealiter geen hiërarchische rollen. Overigens kunnen teamleden over meer dan één rol beschikken binnen hetzelfde team.

Projectmanager

Binnen een projectgroep kan de vraag ontstaan om wel of geen projectmanager aan te wijze. Geen projectmanager kan, afhankelijk van de groepssamenstelling, leiden tot minder activiteit binnen de groep en vermindert verantwoordelijkheidsgevoel. De projectmanager is tenslotte eindverantwoordelijk. Indien de groep correct is samengesteld zou een projectmanager niet nodig hoeven te zijn. Autonome groepen worden empowered om samen beslissingen te kunnen nemen. Dit vraagt om groepsdynamiek in goede banen te leiden en gezamenlijk verantwoordelijk te zijn voor beslissingen en acties. Een projectmanager is functioneel indien de groep niet in staat is om zelfstandig verantwoordelijkheid te dragen en beslissingen te kunnen/mogen nemen.

Lees verder

© 2012 - 2020 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Projectorganisatie, matrixorganisatie en ententestructuurDe organisatiestructuur is erg belangrijk voor een organisatie. Het is de weergave van de manier waarop een organisatie…
Projecten en beleidsontwikkeling: de projectorganisatieBij het uitvoeren van projecten binnen een onderneming, speelt de projectorganisatie altijd een belangrijke rol. Deze pr…
De Daily Scrum MeetingDe Daily Scrum MeetingDe Daily Scrum Meeting is een Engels begrip wat is voortgevloeid uit de dagelijkse meetings die werden gehouden door bed…
Het schrijven van een plan van aanpakHet schrijven van een plan van aanpakOp veel opleidingen wordt er aan projecten gewerkt, deze projecten lopen vaak minimaal vaak 10 weken. Om een goed overzi…

Vanaf welk moment ga je als onderneming winst draaien?Vanaf welk moment ga je als onderneming winst draaien?Voor ondernemingen is het ontzettend belangrijk om te weten waar het break-evenpoint ligt bij de verkoop van producten.…
Diversiteit binnen organisatiesDiversiteit vormt hedendaags een belangrijk onderdeel binnen grote organisaties. Niet alleen om de organisatie gezond te…
Bronnen en referenties
  • Hackmann, J.; The design of work teams
  • http://www.carrieretijger.nl/functioneren/samenwerken/werken-in-een-team/belbin

Reageer op het artikel "Samenstellen van een projectgroep"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: Mei 2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!