InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Diversiteit binnen organisaties

Diversiteit binnen organisaties

Diversiteit vormt hedendaags een belangrijk onderdeel binnen grote organisaties. Niet alleen om de organisatie gezond te houden, maar ook als managementstrategie. Een diversiteit aan werknemers vraagt echter een andere manier van management. Diversiteit tussen mensen binnen één organisatie komt de bedrijfscultuur ten goede. Daarnaast blijkt ook uit onderzoek dat een diversiteit aan mensen een positief effect heeft op klanten, wat het bedrijfsresultaat weer ten goede komt. Echter een diversiteit aan culturen binnen één organisatie vraagt ook een andere manier van management. Meerdere aspecten dienen te worden gewaarborgd om correct om te gaan met de diversiteit tussen mensen.

Vraag naar diversiteit

De huidige maatschappij 'eist' binnen grote organisaties een diversiteit aan medewerkers. Een diversiteit aan werknemers bestaat uit mannen en vrouwen, diverse leeftijden met verschillende etnische achtergronden. Maar ook mensen met een handicap (geestelijk / lichamelijk) horen onder een goed diversiteitsbeleid.

Uitdagingen binnen diversiteit

Ondanks een diversiteit binnen organisaties, blijven traditionele uitdagingen bestaan. Zo stromen ook in 2012 nog maar weinig vrouwen door naar topposities, waardoor het 'glazen plafond' blijft bestaan. Het glazen plafond wordt gedefinieerd als een onzichtbare barrière wat doorstroom verhinderd. Dit zelfde geldt o.a. voor 'oudere werknemers', zij vinden vaak op een later punt in hun carrière moeilijk een andere baan doordat zij tegen stereotypen aanlopen, zoals geen motivatie meer, duur en moeilijk nieuwe dingen te leren. Het reduceren van deze vooroordelen en medewerkers individueel beoordelen op capaciteiten en competenties blijft een enorme uitdaging voor managers.

Managen van diversiteit

In het algemeen worden drie benaderingen benoemd om diversiteit te managen:
  1. Incident gestuurd: diversiteit initiatieven worden gesteund, maar staan los van het algemeen management beleid. Voorbeelden zijn congressen over diversiteit.
  2. Op zichzelf staand: Diversiteit beleid wordt bepaald en beschreven, maar zijn nog niet volledig geïntegreerd binnen het algemene management beleid en visie van de organisatie
  3. Systematisch: Diversiteit initiatieven worden gesteund en geborgd binnen het algemene management beleid. Diversiteit vormt een onderdeel van de visie van de organisatie.

Training op het gebied van diversiteit (voor managers) laat het belang zien om de diversiteit tussen medewerkers te begrijpen en beter te ondersteunen.

Verder dan discriminatie

Een diversiteitsbeleid gaat verder dan slechts stellen dat binnen de organisatie niet gediscrimineerd mag worden. Diversiteitsbeleid gaat niet enkel om evenveel vrouwen als mannen, of X aantal culturele achtergronden. Een goed diversiteitsbeleid richt zich op diversiteit aan perspectieven en manieren om werk te benaderen en te analyseren. Diversiteit aan werknemers benaderen een project allen op een andere manier. Gezamenlijk maakt dat de organisatie sterker, wat potentieel kan leiden tot concurrentie voordeel.
Gerelateerde artikelen
Diversiteit binnen een bedrijfDiversiteit komt voor in allerlei soorten en maten. Diversiteit wordt veroorzaakt door verschillen tussen mensen. Het sa…
Wat is human resource management (HRM)?Wat is human resource management (HRM)?Bijna ieder bedrijf, of iedere organisatie, heeft wel een human resource afdeling om het personeelsbeleid in goede strom…
IUCN: International Union of Conservation and NatureDe IUCN (International Union for Conservation of Nature) is een organisatie gericht op het bieden van oplossingen bij ur…
Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Geluk in de liefde, wie is de juiste partner voor jou?Hoe kan je succesvol zijn in de liefde? Hoe kan je het gelukkigst zijn met iemand? Hoe ontdek je de juiste partner? Welk…
Waarom de ziel van elk mens verschilt en we niet gelijk zijnWaarom wordt er gesproken over een Joodse en een niet-Joodse ziel? Waarom hebben mannen andere zielen dan vrouwen? Waaro…
Bronnen en referenties
  • The diverse workforce; Individual differences, personality and career development.
  • Thomas, D., Ely, R; Making differences matter: A new paradigm for managing diversity

Reageer op het artikel "Diversiteit binnen organisaties"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 28-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!