InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Just-in-Time, nader toegelicht

Just-in-Time, nader toegelicht

Het Just-in-Time principe is afkomstig van de Lean filosofie en gaat uit van correcte levering precies op het moment dat de klant daar om vraagt. Met als doel kosten verlagen en efficiëntie te vergroten. Dit artikel gaat nader in op Just-in-Time, nadelen en implementatie. Just-in-Time (JIT) is een productie strategie voor o.a. voorraadbeheersing en heeft bekendheid verworven binnen de Lean filosofie. De Nederlandse vertaling van het JIT principe, is precies op tijd op het juiste moment. Ofwel, geen onnodige tussenvoorraden en geen / zo min mogelijk wachttijden voor producten.

Om dit te kunnen bewerkstelligen is een intensieve samenwerking met toeleveranciers noodzakelijk. De leveranciers dienen het aanleveren af te stellen op het productieproces van de klant. Dit vraagt een andere productiebenadering van zowel het producerende bedrijf als van alle toeleveranciers en daarnaast toegang tot cijfers.

Door het principe van JIT te bewerkstelligen komen onderliggende problemen naar voren. Met name doordat JIT een hoge mate van efficiëntie verwacht, processen die dit niet aankunnen vragen om een verbetering. Het productieproces wordt met de implementatie van JIT (opnieuw) gestroomlijnd.

Nadelen Just-in-Time

Ondanks de potentie van JIT faalt het principe vaker dan dat het succesvol is. Het grootste nadeel van JIT is de gevoeligheid van het proces als iets mis gaat. Dit maakt dat JIT een reputatie kan hebben van dooddoener van efficiëntie. Door de hoge maat van efficiëntie worden processen dusdanig kritisch ingericht dat bij een fout of onvoorziene omstandigheid het gehele productieproces, inclusief afnemers in de problemen komt.

Daarnaast zijn niet alle toeleveranciers bereidwillig om leveringen in deze mate aan te passen aan de wensen van de klant, zonder dat daarmee het eigen proces wordt verstoord. En kan vraag en aanbod bij tijden dusdanig afwijken dat de organisatie of achter de feiten aanloopt, of alsnog genoodzaakt wordt een voorraad aan te leggen.

Just-inTime implementatie

Om JIT toch te kunnen implementeren wordt eerst gekeken in hoeverre de productie van het bedrijf zich leent voor een JIT productieproces. Als dat het geval is wordt langzaam aan de voorraad verlaagt tot een minimum en worden relaties met toeleveranciers gestroomlijnd om beter op elkaar aan te sluiten.

JIT is te allen tijde een management ondersteuning, om kosten te verlagen. Het is geen standaard oplossing voor productieproblemen. De uitdaging is om JIT flexibel en veranderbaar te houden, gebaseerd op vraag en aanbod vanuit de markt.

Uiteindelijk is JIT, net als Lean, meer dan slechts een methode, het is een filosofie. Deze filosofie vraagt een andere manier van denken en een volledige cultuuromslag om succesvol te kunnen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Liker: The Toyota Way

Reageer op het artikel "Just-in-Time, nader toegelicht"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 21-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Lean management
Schrijf mee!