InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Value Stream, waarde in de organisatie vinden

Value Stream, waarde in de organisatie vinden

Value Stream, waarde in de organisatie vinden Het maken van een Value Stream is een handig hulpmiddel in het inzichtelijk maken van dagelijkse processen. Dit artikel gaat nader in op de Value Stream en hoe organisaties hiermee zelf aan de slag kunnen. Value Stream is vrij vertaald de stroom van waarde/processtappen binnen de organisatie, vaak resulterend in een Value Stream Map.

Value Stream Map

Value Stream Mapping (VSM) is een techniek afkomstig van de Lean filosofie. Een VSM is niets meer of minder dan een schematische weergave van een proces. Zowel proces, als informatie, als materiaalstromen worden weergegeven op een VSM. Het doel van een VSM is om verbeteringen binnen het proces visueel te maken en procesoptimalisatie te realiseren. Zo kunnen belangrijke stappen, ofwel waardetoevoegende stappen, een kleur krijgen. De overige stappen kunnen op deze manier bediscussieerd worden. Kunnen deze stappen gezien worden als verspilling (dus elimineren) of zijn het niet waardetoevoegende, maar organisatie noodzakelijk stappen. Indien het laatste het geval is, wordt gestreefd naar efficiëntie.

Op deze manier kan zowel een huidige staat (current state VSM) en een toekomstige procesmatige inrichting (future state VSM) gemaakt worden.

Diepgang Value Stream Map

De diepgang van de VSM kan verschillen afhankelijk van het doel. Van een oppervlakkige proces visualisatie tot een complete procesuitwerking, waarbij alle stromen in kaart worden gebracht van waarde tot verspilling.

Value Stream Map maken

Het realiseren van een VSM is theoretisch niet zo ingewikkeld. De kunst is om het creëren van de VSM een groepsproces te laten worden, waarbij de werkvloer wordt betrokken. Op deze manier worden diverse ideeën en werkelijkheden samengevoegd tot een realistisch beeld. Om de VSM te maken neem je diverse kleuren post-it’s waarop de diverse stappen worden genoteerd. Iedere kleur kent zijn eigen functie, bijvoorbeeld oranje geeft verspillingen weer en groen waardevolle stappen.

Wees voorbereid op discussie over het begrip “waarde” en welke processtappen als waardetoevoegend beschouwd kunnen worden. Een gezamenlijke definitie van waarde kan hierbij de discussie soepeler laten verlopen. Een controle of inspectie is geen waarde toevoegende stap (ondanks het belang voor de veiligheid) een klant heeft direct geen voordeel en het product verandert ook niet zichtbaar. Desondanks niet per definitie verspilling, maar wellicht een noodzakelijke stap voor de organisatie.

Start eenvoudig en begrijpbaar (voor iedereen). Het groepsproces verdient ook voldoende aandacht, het proces compleet is niet per definitie een doel op zich. Een proces kan altijd op een later moment verder uitgewerkt worden. De wijze van samenwerken en het bespreken daarvan laat vaak al voldoende verbeterpotentie zien. De VSM is hierbij ondersteunend.

Valkuil

Een bekende valkuil bij verbetertrajecten en dus ook bij het inzetten van een VSM is starten met een verbetering zonder dat de werkvloer achter de verbetering staat of zonder dat echt sprake is van samenwerking. Vaak strand dan de verbetering of is slechts sprake van suboptimalisatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • The toyota way
  • Lean thinking

Reageer op het artikel "Value Stream, waarde in de organisatie vinden"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 15-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Lean management
Schrijf mee!