InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Weerstand in verbetertrajecten; Ja, maar

Weerstand in verbetertrajecten; Ja, maar

Menig adviseur of fanatieke verbeteraar loopt er met regelmaat tegen aan, goede ideeën worden afgedaan als 'ja, maar', ofwel ik zie het (nog) niet zitten. Weerstand in verbeteringen vormt vaak de afgang van een goed idee of complete verbetertrajecten. Dit artikel gaat in op de vragen; hoe ontstaat weerstand en hoe gaan we ermee om? Weerstand van betrokkenen heeft niet altijd te maken met het voorstel voor de verandering. Maar vaak zijn andere zaken betrokken, zoals slechte onderlinge communicatie of het niet inzien van het nut van de verandering. Als men tegen weerstand aanloopt is het altijd goed om af te vragen waarom men weerstand heeft. Één van de grootste fouten die een veranderaar kan maken is het negeren van weerstand of afdoen als niet belangrijk. In een later stadium zal dit altijd terug komen en wellicht in een nog sterkere mate dan voorheen.

Meest voorkomende redenen tot weerstand

  • De verandering is niet in het belang van de betrokkenen en / of betrokkenen kunnen het idee hebben er zelfs slechter van te worden.
  • De motivatie van de verandering is onduidelijk en de doelstellingen van de verandering is onduidelijk. Daarbij is het op de huidige manier ook altijd goed gegaan. Hierdoor kunnen betrokkenen de verandering moeilijk vertalen naar de eigen situatie.
  • Angst, betrokkenen maken zich zorgen of ze nog wel mee kunnen in de nieuwe situatie.
  • Betrokken voelen zich onvoldoende serieus genomen. Hierdoor ontstaat de weerstand door de manier waarop met ze om wordt gegaan.
  • Overvallen, de betrokkenen hebben de verandering niet aan zien komen en daardoor onvoldoende tijd gehad om te wennen aan de nieuwe omstandigheden.
  • Persoonlijkheid, sommige mensen hebben van nature een behoudender karakter ten opzichte van veranderingen.

In alle situaties geldt dat het gevoel van betrokkenen een belangrijk onderdeel vormt in omgaan met weerstand. Vaak bestaat er geen weerstand tegen de verandering zelf, maar weerstand tegen het onzekere gevoel die bij de verandering hoort.

Omgang met weerstand

Weerstand ontstaat dus vanuit een gevoel. In de meeste gevallen betreft dit gevoel angst voor het onbekende, of het gevoel beperkt te worden in je eigen vrijheid. Weerstand ontstaat als betrokkenen een beperking opgelegd krijgen die als oneerlijk kunnen ervaren of die niet begrepen wordt. Om correct te kunnen omgaan met weerstand die je het te kunnen benoemen en te begrijpen ‘waarom’ er weerstand bestaat. Samengevat zijn er diverse manier om te kunnen omgaan met weerstand. De manier zijn niet op zichzelf staand maar te combineren.

  • Benoemen, hierdoor krijgen de betrokkenen gelegenheid om te praten over het gevoel wat ze ervaren.
  • Erkennen, laat weten dat je het begrijpt, hierdoor kunnen betrokken zich gehoord voelen
  • Bevragen, waarom bestaat er weerstand en hoe kunnen we dit wegnemen
  • Kantelen, erken de ander in zijn of haar weerstand en kijk hoe je samen kunt komen tot een compromis.
  • Vermijden, dit is enkel mogelijk bij een niet belangrijk punt! Weerstand dient altijd iets mee gedaan te worden, maar wellicht soms beter op een later moment.
  • Draagvlak creëren, zorg dat anderen ook deelgenoot worden van de veranderingen. Dit is de meest belangrijke en kan ook wel samengevat worden als; change done by us (ipv change done to us).

Voorkomen van weerstand

Het beste is uiteraard het voorkomen van weerstand. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen. Weerstand voorkomen is mogelijk door het vooraf eens te worden over het probleem en de oorzaak, voordat je gaat beginnen met het doorvoeren van "verbeteringen".
Gerelateerde artikelen
Klussen: elektronica – Wet van Ohm bij circuits toepassenKlussen: elektronica – Wet van Ohm bij circuits toepassenDe Wet van Ohm legt het verband vast tussen spanning, stroom en weerstand. Wanneer je deze wet begrijpt en toepast wordt…
Stroom, spanning en weerstandStroom, spanning en weerstandWe hebben overal te maken met spanning en stroom, maar wat is het nu eigenlijk. En waarom zit er in elk apparaat een wee…
Spanning en stroom simpel uitgelegdSpanning en stroom simpel uitgelegdSpanning en stroom zijn voor veel mensen lastige begrippen. Vaak worden ze door elkaar gebruikt. Een manier om een beter…
Klussen: elektronica – vaste / variabele weerstandenKlussen: elektronica – vaste / variabele weerstandenElektrische weerstand zorgt er voor dat de elektronen worden tegengewerkt waardoor elektrische energie in het materiaal,…
Weerstanden in serie en parallelWeerstanden in serie en parallelDe relatie tussen stroomsterkte en spanning in een geleider is vastgelegd in de wet van Ohm. Wanneer er meerdere weersta…
Bronnen en referenties
  • http://www.kennisdelen.eu/weerstanden-bij-het-invoeren-van-veranderingen/
  • http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/weerstand
  • http://dewinstfabriek.nl/2012/03/02/weerstand-tegen-verandering-bestaat-niet/

Reageer op het artikel "Weerstand in verbetertrajecten; Ja, maar"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 10-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!