InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Besluitvorming in organisaties, waar het mis kan gaan

Besluitvorming in organisaties, waar het mis kan gaan

Beslissingen falen de helft van de tijd, vaak zonder daadwerkelijk te beseffen waarom een beslissing faalt. Het voorkomen van verkeerde beslissingen lijkt dan ook nuttig om falen te voorkomen. Maar waar gaat het daadwerkelijk mis?

Beslissingen

Een beslissing nemen wordt gedefinieerd als 'uitspraak over wat moet gebeuren', het vraagt besluitvaardigheid. Dat doe je door actie te ondernemen of door een oordeel te geven over een bepaalde kwestie. Een goede beslissing kun je motiveren met argumenten door voldoende informatie vooraf te verzamelen. Ofwel loopt een beslissingsproces als volgt; probleem definiëren, informatie verzamelen, oordeel vormen en conclusie trekken.

Waar gaat het mis

In de praktijk is het maken van beslissingen niet zo eenvoudig als in bovenstaande beschreven vier stappen. De werkelijk is complex en niet altijd simpel samen te vatten. Dit resulteert er vaak in dat een genomen beslissing achteraf niet altijd de beste beslissing blijkt te zijn. In het boek 'Why decisions fail' geschreven door Paul Nutt worden zeven valkuilen beschreven waarom beslissingen mislopen:

1. Niet in slagen om eisen en / of bezwaren samen te brengen

Ofwel, onvoldoende onderzoek naar onderliggende vraagstukken en zorgen van betrokken mensen. Het eerste bezwaar dat wordt opgeworpen wordt aan gewerkt en daarna worden betrokkenen niet meer gehoord.

2. Negeren van weerstand

Macht en verleiding gebruiken om een beslissing toch door te voeren, ondanks de aanwezige weerstand. Hierdoor worden sociale- en politieke belangen onvoldoende herkend en zullen belanghebbende in een later stadium afhaken doordat ze zich onvoldoende begrepen voelen. Ofwel, er is geen draagvlak gecreeerd.

3. Onduidelijke richting

Een richting wordt gekozen, zonder voldoende argumenten om deze richting te kunnen onderbouwen. Er wordt te weinig tijd besteed aan de doelstelling van het eindresultaat en het proces om naar dit resultaat te kunnen komen.

4. Beperkt uitgevoerd onderzoek

Snel implementeren zonder daadwerkelijk aan de oorzaak of doelstellingen te kijken. Innovatie of andere goede ideeën worden daardoor snel aan de kant gezet om maar direct aan de uitvoering te kunnen beginnen.

5. Misbruiken van evaluatie

Evaluatie gebruiken om kosten te meten, maar niet de baten (of andersom). De evaluatie wordt eenzijdig bekeken, afhankelijk van het doel, om zo in lijn van je eigen beslissing argumenten te zoeken, zonder hierbij naar objectiviteit te streven.

6. Ethische kwesties onvoldoende serieus nemen

Waardes achter ethische kwesties worden vaak onvoldoende herkend, hierdoor worden sommige beslissingen als 'ethisch neutraal' getracht. Echter blijkt in de praktijk vaak onvoldoende tijd gestoken te zijn in de waarde achter een ethische kwestie.

7. Falen om te leren

Dit is wellicht de belangrijkste. Als een beslissing fout gaat hoeft dat niet per defintie erg te zijn, mits de organisatie en besluitvormer er van heeft geleerd. In de praktijk blijkt dit echter vaak lastig en wordt er subjectief naar het proces gekeken.
Gerelateerde artikelen
Wat is methodisch handelen?Methodisch handelen wordt ook in de verpleegkunde gebruikt. Dit wordt volgens een vaste manier zodat je zo goed en snel…
Soorten koopgedragSoorten koopgedragElke dag kopen we diensten en goederen. Dit doen mensen op verschillende manieren. Er zijn drie soorten koopgedrag te on…
Besluitvorming in een organisatieIn een organisatie moeten enorm veel beslissingen worden genomen. Het nemen van besluiten gaat niet zomaar, daarom zijn…
Lobbyen, wat is dat?Lobbyen is een onderwerp waar niet iedereen vaak over nadenkt, maar wat wel een belangrijke rol speelt bij de besluitvor…
Democratie en dictatuurDemocratie en dictatuurNederland wordt een democratie genoemd. Democratie is afgeleid van de Griekse woorden 'demos' (volk) en 'kratein' (reger…
Bronnen en referenties
  • Paul Nutt: Why Decisions Fail
  • http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/besluitvaardig
  • http://www.encyclo.nl/begrip/beslissing

Reageer op het artikel "Besluitvorming in organisaties, waar het mis kan gaan"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 03-04-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!