Meten is weten, het verhaal achter de cijfers

Meten is weten is een alom gezegde in de managementwereld. Door middel van metingen kunnen we analyses uitvoeren en daardoor verbeteringen in gang zetten. Maar wat weten we nu eigenlijk door al dat meten?

Metingen

In (bouw)technische beroepen gaat de exacte wetenschap van meten is weten absoluut op. Technische berekeningen vallen of staan met correctheid van een meting. Echter zien we de uitdrukking ook veelvuldig in alle andere vormen van wetenschap. Voordat aan iets wordt begonnen wordt eerst een meting gedaan. De meting dient als doel om de werkelijkheid in kaart te brengen. Deze gecreëerde werkelijkheid bestaat uit cijfers die door middel van rapporten iets zouden moeten vertellen en waarop managers kunnen aansturen.

Werkelijkheid?

De werkelijkheid is echter niet te bevatten in cijfers en enkel metingen. Desondanks bestaat de behoefte om de werkelijkheid te bevatten en op te schrijven als waarheid. Sturen op enkel onderbuikgevoel geeft ook niet voldoende houvast om hele organisaties mee te leiden.

Ofwel: Uiteindelijk weet men enkel wat men heeft gemeten.

Doelstelling achter meten en weten

De vraag “wat wil ik weten” is dan ook essentieel voor een meting, ofwel de doelstelling. Vaak stopt een meting in de praktijk als we hebben geconstateerd hoe vaak een bepaald evenement voorkomt of hoe lang we gemiddeld met een taak bezig zijn. De achterliggende vraag “waarom gebeuren de dingen zoals ze gebeuren”, wordt bij deze standaard meting niet gesteld. Terwijl deze vraag juist essentieel is om de uitkomst van een meting te begrijpen. Ofwel, meten is inderdaad weten, maar hiermee begrijpen we het nog niet per definitie.

Het verhaal, achter de meting

Het verhaal achter de meting, waarom gebeuren de dingen zoals ze gebeuren, is vele malen interessanter dan de grafiek. Echter, in de praktijk wordt vaker de score van de meting onthouden dan het verhaal. Een score is concreet en gemakkelijk te onthouden, daarnaast worden mensen niet graag geassocieerd met een negatieve of lage score, evenals zij wel graag worden geassocieerd met een positieve score. Het verhaal achter een score geeft echter de waarde aan en werkt verklarend. Het vertellen van de dynamiek (ofwel het verhaal) wordt dan ook als belangrijk geacht in een eventueel rapport over een meting.

Concluderend

Kortom, als het doel niet duidelijk is bij de meting, en het verhaal achter metingen niet duidelijk is, kunnen vele ongewenste effecten ontstaan. Metingen, en financiële parameters hebben zeker een invloed in de sturing van een organisatie. Echter zijn deze metingen ondersteunend aan een doel. Vanuit deze behoefte worden metingen ingezet. Zonder een goede doelstelling, geen goede meting.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.managementbase.com/business-process-management/bpm-processen/meten-is-weten.aspx
  • http://www.kennislink.nl/publicaties/meten-is-weten-punt-punt-punt-maar-nog-geen-begrijpen

Reageer op het artikel "Meten is weten, het verhaal achter de cijfers"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: Maart 2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!