Meten is weten, het verhaal achter de cijfers

Meten is weten is een alom gezegde in de managementwereld. Door middel van metingen kunnen we analyses uitvoeren en daardoor verbeteringen in gang zetten. Maar wat weten we nu eigenlijk door al dat meten?

Metingen

In (bouw)technische beroepen gaat de exacte wetenschap van meten is weten absoluut op. Technische berekeningen vallen of staan met correctheid van een meting. Echter zien we de uitdrukking ook veelvuldig in alle andere vormen van wetenschap. Voordat aan iets wordt begonnen wordt eerst een meting gedaan. De meting dient als doel om de werkelijkheid in kaart te brengen. Deze gecreëerde werkelijkheid bestaat uit cijfers die door middel van rapporten iets zouden moeten vertellen en waarop managers kunnen aansturen.

Werkelijkheid?

De werkelijkheid is echter niet te bevatten in cijfers en enkel metingen. Desondanks bestaat de behoefte om de werkelijkheid te bevatten en op te schrijven als waarheid. Sturen op enkel onderbuikgevoel geeft ook niet voldoende houvast om hele organisaties mee te leiden.

Ofwel: Uiteindelijk weet men enkel wat men heeft gemeten.

Doelstelling achter meten en weten

De vraag “wat wil ik weten” is dan ook essentieel voor een meting, ofwel de doelstelling. Vaak stopt een meting in de praktijk als we hebben geconstateerd hoe vaak een bepaald evenement voorkomt of hoe lang we gemiddeld met een taak bezig zijn. De achterliggende vraag “waarom gebeuren de dingen zoals ze gebeuren”, wordt bij deze standaard meting niet gesteld. Terwijl deze vraag juist essentieel is om de uitkomst van een meting te begrijpen. Ofwel, meten is inderdaad weten, maar hiermee begrijpen we het nog niet per definitie.

Het verhaal, achter de meting

Het verhaal achter de meting, waarom gebeuren de dingen zoals ze gebeuren, is vele malen interessanter dan de grafiek. Echter, in de praktijk wordt vaker de score van de meting onthouden dan het verhaal. Een score is concreet en gemakkelijk te onthouden, daarnaast worden mensen niet graag geassocieerd met een negatieve of lage score, evenals zij wel graag worden geassocieerd met een positieve score. Het verhaal achter een score geeft echter de waarde aan en werkt verklarend. Het vertellen van de dynamiek (ofwel het verhaal) wordt dan ook als belangrijk geacht in een eventueel rapport over een meting.

Concluderend

Kortom, als het doel niet duidelijk is bij de meting, en het verhaal achter metingen niet duidelijk is, kunnen vele ongewenste effecten ontstaan. Metingen, en financiële parameters hebben zeker een invloed in de sturing van een organisatie. Echter zijn deze metingen ondersteunend aan een doel. Vanuit deze behoefte worden metingen ingezet. Zonder een goede doelstelling, geen goede meting.
© 2012 - 2020 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan een organisatie prestatie meten en verbeteren?Hoe kan een organisatie prestatie meten en verbeteren?Het leveren van prestaties is voor iedere onderneming en ieder bedrijf van essentieel belang; zonder het leveren van pre…
Performance management op de werkvloerPerformance management op de werkvloerWanneer je een bedrijf hebt wil je graag weten hoe je bedrijf het doet op het gebied van onder andere klanttevredenheid,…
E-mail marketing: zeven tips voor effectieve e-mailsE-mail marketing: zeven tips voor effectieve e-mailsE-mail marketing is een van de populairste digitale marketingmethoden. Dit is logisch, want het effect is groot en de ko…
DMAIC, verbetermethode vanuit Six SigmaDMAIC, verbetermethode vanuit Six SigmaDMAIC is een verbetermethode die binnen de 6 sigma toolset een belangrijke plaats inneemt. Naast de wat bekendere PDCA (…

Effectief leiderschapEffectief leiderschapLeiderschap is een vaardigheid die sommige mensen gewoon hebben. Daarentegen is leiderschap ook zeker te leren of in ied…
Communicatie in een organisatie: communicatie en ZMBO-modelGoede communicatie tussen personen is enorm belangrijk in een organisatie of bedrijf voor het productieproces, de effici…
Bronnen en referenties
  • http://www.managementbase.com/business-process-management/bpm-processen/meten-is-weten.aspx
  • http://www.kennislink.nl/publicaties/meten-is-weten-punt-punt-punt-maar-nog-geen-begrijpen

Reageer op het artikel "Meten is weten, het verhaal achter de cijfers"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: Maart 2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!