InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Projectmatig werken vs. Continu verbeteren

Projectmatig werken vs. Continu verbeteren

Verbeteringen doorvoeren in organisaties, het maken van projectplannen, uitvoeren en borgen daarvan. Projectmatig succes behalen lukt vaak wel alleen hoe zorgen we voor duurzame veranderingen?

Projectmatig werken

Om te kunnen spreken over projectmatig werken, de definitie van het woord ‘project’:

“Een project is een geheel van activiteiten, uitgevoerd door specialistische groepen in een tijdelijk samenwerkingsverband, gericht op een duidelijk gespecificeerd eindresultaat, dat bereikt dient te worden in een begrensde tijd met begrensde middelen, met een definieerbaar begin en eind en definieerbare capaciteit.”

Een project wordt gekenmerkt door:
  • Tijdelijkheid
  • Een team (een groep mensen)
  • Beperkte middelen (geld, tijd, mensen)
  • Een doel (bv. het bouwen van een nieuwe brug, of het terugdringen van het ziekteverzuim)
  • Onzekerheid (over tijd, over het bereiken van het doel, over geld)

In het projectmatig werken is het beheersen van 5 onderdelen van belang, ook wel afgekort als GOKIT; Geld, Organisatie, Kwaliteit, Informatie en Tijd. De focus in een project ligt op de korte termijn en de resultaten zijn belangrijker dan het proces.

Continu verbeteren

Continu verbeteren is, zoals het woord continu impliceert, een proces zonder eind. Aan de voet van continu verbeteren ligt een cultuuromslag, waarin iedereen onderdeel maakt van verbeteren en eigenlijk verantwoordelijkheid draagt voor het succes van een proces. In een organisatie waarin continu verbeteren ten grondslag ligt ziet men dat sturingsgegevens (zoals managementrapportages) op basaal niveau inzichtelijk is voor de werkvloer. De werkvloer heeft zelf het stuur in handen. Procesanalyse is een team prestatie en niet enkel van een kleine groep in projectmatig verband.

Continu verbeteren wordt gekenmerkt door:
  • Grote stappen klein maken
  • Procesgericht
  • Op zoek naar de bron
  • Ondersteunend
  • Lerend

Project vs. Continu

Wanneer kiest men dan voor een projectaanpak boven continue verbetering? Een project is uitermate geschikt voor een tijdelijke uitdaging, zoals een verhuizing. Met projectmatig werken worden op zich goede verandering doorgevoerd op een planmatige wijze. Echter na implementatie en afronding van het project valt het stil en behoort het uitgevoerde goed te lopen. Incidenteel vindt na een langere periode nog een evaluatiemoment plaats.

Het gevaar van projectmatig werken ligt in het modelleren van de werkelijkheid in een projectplan. Op het moment dat de werkelijkheid gevormd is naar een projectplan lijkt dat de werkelijkheid te zijn en wordt gestuurd om zich zoveel mogelijk naar deze (nieuwe) werkelijkheid te gedragen. Echter leert men op deze wijze onvoldoende over dieper gelegen problemen en wordt de oorzaak van het probleem wellicht niet achterhaald.

Continue verbeteringen streven juist naar dieperliggende oorzaken en het achterhalen van de bron. Continu verbeteren is procesgericht, daar waar projectmatig werken resultaatgericht is. De aanpak van beide methodes is dus totaal anders, projectmatig werken is niet per definitie slechter of beter dan continu verbeteren maar richt zich op totaal andere aspecten binnen de bedrijfsvoering.
© 2012 - 2019 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor het binnen budget opleveren van een projectTips voor het binnen budget opleveren van een projectÉén van de grootste uitdagingen waar een project manager mee te maken krijgt is om het project op te leveren binnen het…
Wat is palliatieve sedatie?Wat is palliatieve sedatie?Waarom stelt een arts soms palliatieve sedatie voor een zeer ernstig zieke patiënt voor? En wat houdt dat dan in? Mogen…
HKZ: harmonie in kwaliteitsbeoordeling voor de zorgInstellingen worden volgens de Kwaliteitswet Zorginstellingen verplicht 'verantwoorde zorg' te leveren. Om deze zorg mee…
Bedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkersBedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkersBedrijfsresultaten kunnen tegenvallen als er ontevreden medewerkers werkzaam zijn binnen het bedrijf. Ontevreden medewer…
Ontslag: denk om uw verzekeringenOntslag: denk om uw verzekeringenWie ontslagen wordt, is zich vaak niet bewust van de consequenties die dat meebrengt op het gebied van verzekeren. Toch…
Bronnen en referenties
  • Bos: Projectmatig creeren 2.0
  • Liker: The Toyota Way

Reageer op het artikel "Projectmatig werken vs. Continu verbeteren"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 09-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!